Hej på er! Är helt ny på sidan men har läst en del de senaste månaderna. Vi köpte vårt drömhus för 3 månader sen, en villa på 130 kvm med vattenburen golvvärme och klinkers på nedanvåningen, pelletspanna (en baxi från 2011) som står för uppvärmningen.

Min fundering är, hur lång tid tar det för temperaturen att höjas? När styrdonen öppnas helt för att det blivit kallt (som nu imorse, 17 grader där termostaten sitter, 19 grader i intill-liggande rum) sjunker temperaturen på rören som visar hur mkt värme det skickas upp (var på 60 grader igårkväll, nu 38) och verkar ligga kvar så lågt lääääänge. Det händer inte jättemycket med värmen inomhus men visst höjs den något efter ett par timmar. Efter en halv dag tröttnar jag o stänger slingorna manuellt samt öppnar upp en slinga på max genom att ta bort styrdonet. Då får vi vettig värme men givetvis inte i alla rum.

Börjar inse nu att jag haft för lite tålamod med det men tar det verkligen dagar för golvvärmen att komma igång ordentligt? Borde kanske låta styrdonen vara öppna som dom ställt in och ha tålamod så att värmen till slut höjs på röret oxå? Känns som att röret efter att pannan jobbat jobbat i samma läge en hel natt borde hålla mer än 38 grader... Pannan verkar funka utmärkt, 67 (maxinställd) ut och 59 in, sen går vattnet genom en dubbelmantlad varmvattenberedare o sen till röret som markerar vilken temp som går upp.

Så frågan är, hur lång tid tar det för golvvärme att bli varmt (inte kännbart i golven bara utan höja tempen i huset) och är det normalt att vattnet från pannan är kallare än vanligt under ett bra tag innan det höjs? Golvvärmen slussar ju ut all värme som finns i slingorna så det är ju logiskt att det inte står nån värme i rören, men jag tycker att den borde höjas så småningom... Men kanske inte på ett par timmar..?
Hjälp!

• Gilla
Curre99
  • Laddar…
Är den ingjuten i betongplatta som har svalnat så kan det ta flera dygn.

• Gilla
Tweety1985
  • Laddar…
Alltså jag vet ju inte om den är gjuten i plattan men får väl utgå från det.
Kan plattan svalna fast vi haft värmen igång? Dock har det varit väldigt ojämnt med värmetillförsel då vi haft lite kludd med termostat/styrdon som stängt igen fast de borde varit öppna. Det är betydligt kallare nu jämfört med för några dagar sen så jag tänker att den kanske inte hunnit med?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.