Något är knas med inställningarna till fjärrvärmen. Vi flyttade in förra året och manual saknas. Vi har termostaterna på max på alla element men får ingen värme alls.
Har ikväll ställt om alla reglage på lite chans och det blev kanske lite bättre. Behöver inte styra med automatik och kör gärna manuellt. Vad gör de olika reglagen på bilden? Dygnsuret behöver jag inte bry mig om alls va? Har ställt in på solen. Vad gör jag med det röda reglaget i mitten? Upp på max eller ha det lågt? Vad gör de två små blå pluttarna där nere under dygnsuret?
Har ikväll ställt om alla reglage på lite chans och det blev kanske lite bättre. Behöver inte styra med automatik och kör gärna manuellt. Vad gör de olika reglagen på bilden? Dygnsuret behöver jag inte bry mig om alls va? Har ställt in på solen. Vad gör jag med det röda reglaget i mitten? Upp på max eller ha det lågt? Vad gör de två små blå pluttarna där nere under dygnsuret?
En äldre reglercentral Landis och Gyr
det med blått , dom tar du bort
det med vitt ska stå längst ner , är nattsänkning
det med gult är inställning för värmekurva , normalt på 2,5-3 där du bor
( går att ställa upp ytterligare ) det är lite mer norröver man har högre
det med rött är finjustering av kurva , drar du upp den till max så ska det bli hett , prova med att ställa den på 3 , känn då på rören om dom blir varmare ,blir det för varmt petar du ner den lite
Men det kan ta upp till ett dygn innan värmen kommer upp i huset
börja där samt ta ett foto på shuntmotorn från sidan och återkom
det med blått , dom tar du bort
det med vitt ska stå längst ner , är nattsänkning
det med gult är inställning för värmekurva , normalt på 2,5-3 där du bor
( går att ställa upp ytterligare ) det är lite mer norröver man har högre
det med rött är finjustering av kurva , drar du upp den till max så ska det bli hett , prova med att ställa den på 3 , känn då på rören om dom blir varmare ,blir det för varmt petar du ner den lite
Men det kan ta upp till ett dygn innan värmen kommer upp i huset
börja där samt ta ett foto på shuntmotorn från sidan och återkom
Du har rättuseless skrev:
Sorry förväxlade ingen skada skett , men ska ändras
Den röda markeringen är kurva ställ den 2,5-3
Den gula drar du upp till max då ska värmen komma , blir bra varmt
Härligt, vilken bra hjälp. Innan jag tog bilden var reglaget till höger på noll och fininställningen också nere i botten samt att den svarta ratten stod mitt mellan två val. Efter att jag pillade igår kväll blev det faktiskt lite bättre och ikväll kan jag med er hjälp dessutom veta vad jag pysslar med! 
Ett foto på shuntmotorn från sidan ska jag ordna, om jag hittar den... Det finns en svart ratt jag kan styra hur mycket fjärrvärme som ska skickas ut tror jag. Vrider jag upp den blir det varmare och på sommaren har jag haft den på noll. Återkommer ikväll med bild.
Ett foto på shuntmotorn från sidan ska jag ordna, om jag hittar den... Det finns en svart ratt jag kan styra hur mycket fjärrvärme som ska skickas ut tror jag. Vrider jag upp den blir det varmare och på sommaren har jag haft den på noll. Återkommer ikväll med bild.
Känns väldigt behagligt i huset ikväll. Bild på shunten finns nedan. Är det den på bild 2 eller 3? Är förresten drygt 1 bra tryck på manometern? Den var nere på 0,5 så jag höjde trycket en aning.
Något annat jag bör underhålla eller hålla koll på?
Något annat jag bör underhålla eller hålla koll på?
Allt ser bra ut 
På bild 2 har du ställt manuellt , det är en termoventil och inte en motor , dom har en benägenhet att säga upp sig .
,( och är lite svårt att få tag i dagens läge det är lite gamla grejer du har ), kanske tänka på att byta ut dom så småningom , den FJV-centralen har passerat bäst före datum
Om du provar att ställa den på auto så får du se om den fungerar , har du tur så fungerar den ,
märks om det blir kallare på elementen ,
Är de gången får du vrida på vredet , den står på hälften nu , lite spring för att ställa om hela vintern , men det finns värme så du behöver inte frysa
Lycka till
På bild 2 har du ställt manuellt , det är en termoventil och inte en motor , dom har en benägenhet att säga upp sig .
,( och är lite svårt att få tag i dagens läge det är lite gamla grejer du har ), kanske tänka på att byta ut dom så småningom , den FJV-centralen har passerat bäst före datum
Om du provar att ställa den på auto så får du se om den fungerar , har du tur så fungerar den ,
märks om det blir kallare på elementen ,
Är de gången får du vrida på vredet , den står på hälften nu , lite spring för att ställa om hela vintern , men det finns värme så du behöver inte frysa
Lycka till
Kom hem efter några dagars resa och nu var det svinkallt i huset igen så nu behöver jag greja med fjärrvärmen igen. Fick bra hjälp förra året och ska hem och kolla inställningarna ikväll. En sak jag undrar över är vad det är för skillnad mellan "solen" och "handen"? Har tydligen en gammal fjärrvärmepump som heter Landis och Gyr. Se bild:
Sol = automatisk dagstemperatur
Hand = manuellt läge, man ställer in shunten helt manuellt
Måne = automatisk natttemperatur
Standby = avstängd eller frysskyddat läge (kommer inte ihåg vilket)
Klocksymbolen = styrs av dygns-/veckoskivan till vänster med hjälp av dom blåa & röda pluttarna.
Dagstemperaturen ställs in med röda skjutreglaget, natttemperaturen ställs in med blåa skjutreglaget.
Hand = manuellt läge, man ställer in shunten helt manuellt
Måne = automatisk natttemperatur
Standby = avstängd eller frysskyddat läge (kommer inte ihåg vilket)
Klocksymbolen = styrs av dygns-/veckoskivan till vänster med hjälp av dom blåa & röda pluttarna.
Dagstemperaturen ställs in med röda skjutreglaget, natttemperaturen ställs in med blåa skjutreglaget.
Klicka här för att svara