Hej, jag har kollat genom denna tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/felsoekning-wirsbo-vattenburen-golvvaerme.308618/ + ett par andra, trodde jag hade liknande problem. Jag har efter att farsan gick bort förra året sett till att saker och ting funkar någorlunda felfritt så morsan kan bo kvar utan problem.
Nu till värmeproblemet, huset är byggt på en grund av betongbjälklag, golvvärmerören täcktes med flytspackel och sen lades golv av flammad granit. Så långt allt väl.
Sen förra vintern har inte golvvärmen funkat i sovrum och badrum, dock funkar det i resten av huset utan problem. Jag har som sagt kollat ovanstående tråd och fått lite feedback, och en del andra. Jag har även kollat manualen http://www.uponornordic.com/arkiv/H...esystem/5090SE_122006_Drift och underhåll.pdf och jag har kollat styrdonen. Jag har lite bilder, bla första där en av hattarna är avskruvad, det är till antingen sovrummet eller badrummet (kalla rör).
Jag fattar att det är den lilla pinnen som är den som skall funka, men jag har även tagit av hatten på ett annat styrdon, där det finns värme, och det ser likadant ut. Det är det som gör mig lätt konfunderad.
Sen är det ju termostaterna på väggarna som ger mig lite huvudbry, när man drar upp den som är för resten av huset "klunkar" det till inne i skåpet där styrdonen finns. Kör man termostaterna i sov- och badrummet så klickar dom till där men det "klunkar" inte till i skåpet. Och det ser ut som nedan:
Som synes så lyser endast ena givaren eller vad dom kallas, så jag undrar om det är givarna som det är fel på eller är det dom där berömda små pinnarna på styrdonen som krånglar?
Det skall tilläggas att hela husets el styrs med sånt där knepigt bussystem från Hager, har haft en del problem med det också, fast det här med golvvärmen hände tidigare.
Jag hade så klart tagit kontakt med både elfirman och rörfirman som installerade men min farsa lämnade inte direkt efter sig några tillgångar samt han var lite dement och hade glömt att betala en kraftig faktura till rörfirman för ett annat jobb så det är inte direkt läge att be dom komma och kolla. Och elfirman skulle komma och byta ett par rostfria downlights (som rostat) för ungefär tio år sedan. Litar inte på dom.
Alla tips mottages tacksamt.
Nu till värmeproblemet, huset är byggt på en grund av betongbjälklag, golvvärmerören täcktes med flytspackel och sen lades golv av flammad granit. Så långt allt väl.
Sen förra vintern har inte golvvärmen funkat i sovrum och badrum, dock funkar det i resten av huset utan problem. Jag har som sagt kollat ovanstående tråd och fått lite feedback, och en del andra. Jag har även kollat manualen http://www.uponornordic.com/arkiv/H...esystem/5090SE_122006_Drift och underhåll.pdf och jag har kollat styrdonen. Jag har lite bilder, bla första där en av hattarna är avskruvad, det är till antingen sovrummet eller badrummet (kalla rör).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fattar att det är den lilla pinnen som är den som skall funka, men jag har även tagit av hatten på ett annat styrdon, där det finns värme, och det ser likadant ut. Det är det som gör mig lätt konfunderad.
Sen är det ju termostaterna på väggarna som ger mig lite huvudbry, när man drar upp den som är för resten av huset "klunkar" det till inne i skåpet där styrdonen finns. Kör man termostaterna i sov- och badrummet så klickar dom till där men det "klunkar" inte till i skåpet. Och det ser ut som nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes så lyser endast ena givaren eller vad dom kallas, så jag undrar om det är givarna som det är fel på eller är det dom där berömda små pinnarna på styrdonen som krånglar?
Det skall tilläggas att hela husets el styrs med sånt där knepigt bussystem från Hager, har haft en del problem med det också, fast det här med golvvärmen hände tidigare.
Jag hade så klart tagit kontakt med både elfirman och rörfirman som installerade men min farsa lämnade inte direkt efter sig några tillgångar samt han var lite dement och hade glömt att betala en kraftig faktura till rörfirman för ett annat jobb så det är inte direkt läge att be dom komma och kolla. Och elfirman skulle komma och byta ett par rostfria downlights (som rostat) för ungefär tio år sedan. Litar inte på dom.
Alla tips mottages tacksamt.
Det är det som jag är lite fundersam över, jag pillade lite men jag tog inte i särkilt mycket. Dock är det ju som jag skrev initialt, jag tog av en hatt på ett styrdon som bevisligen funkar, såg likadant ut.R RoBo skrev:
Jag får väl kolla lite mer noggrant imorrn.
Tack för svaren
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
De där gröna styrdonen upphör att fungera efter några år. Jag har fått byta på en slinga om året och har nu bytt samtliga. De nya är blå till färgen och har hållit hittills. Tar du bort styrdonet ska ventilen öppna (piggen ute) trycker du ner piggen stängs ventilen . Ventilerna levererades med vita hattar som man kan stänga manuellt med.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Är det inte risk att "elda för kråkorna " utan rumstermostat?MathiasS skrev:
Med rätt intrimmat flöde och central termostat kanske det fungera hyfsat ändå. Jag har inte gjort något sådant utan har en rumstermostat i varje rum med tillhörande styrdon, vilket fungerar bra. En termostat på centralen reglerar visserligen framledningstemperaturen, men den rör jag aldrig.
Om dörrarna står öppna klickar alla termostater ungefär samtidigt men annars är det ju olika förutsättningar i varje rum.
Har ingen känsla av att vi eldar för kråkorna och värmepumpen bestämmer ju framledningstemp baserat på utetemp. Innetempen är ju inte exakt konstant vid snabba tempförändringar ute, men det beror nog mer på trögheten i systemet som det är byggt här. Jag är också hjälpt av att ha snabba respektive tröga golvkonstruktioner i rätt rum samt en relativt öppen planlösning.
Vill man kunna bestämma att det är 17gr i sovrummet, 21 i köket och 23 i vardagsrummet (och tvärtom dagen efter) går det givetvis inte att köra på detta vis, men i praktiken så har vi tempskillnader i rummen ändå av skälen ovan.
Det enda problemet jag tycker mig ha är att ungarnas respektive rum är svala. Den ena har öppet fönster för att få det iskallt (kallare än det skulle vara med värmen avslagen) och den andra vill ha varmare. Det första kan jag inte göra något åt utan möjligheter att kyla och det andra problemet tror jag beror på att dörrarna till rummen är mest stängda och golvytan liten. Kanske skulle jag kunna trimma upp flödet i denna slinga genom att minska alla andra och öka framledningstemp, men det känns inte riktigt värt det....
Gjorde jag om installationen skulle jag lägga mer rör i små rum för att ha få en större radiator och reservkapacitet, men i övrigt är jag rätt nöjd.
Vill man kunna bestämma att det är 17gr i sovrummet, 21 i köket och 23 i vardagsrummet (och tvärtom dagen efter) går det givetvis inte att köra på detta vis, men i praktiken så har vi tempskillnader i rummen ändå av skälen ovan.
Det enda problemet jag tycker mig ha är att ungarnas respektive rum är svala. Den ena har öppet fönster för att få det iskallt (kallare än det skulle vara med värmen avslagen) och den andra vill ha varmare. Det första kan jag inte göra något åt utan möjligheter att kyla och det andra problemet tror jag beror på att dörrarna till rummen är mest stängda och golvytan liten. Kanske skulle jag kunna trimma upp flödet i denna slinga genom att minska alla andra och öka framledningstemp, men det känns inte riktigt värt det....
Gjorde jag om installationen skulle jag lägga mer rör i små rum för att ha få en större radiator och reservkapacitet, men i övrigt är jag rätt nöjd.
Redigerat:
Klicka här för att svara