4 368 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Nödfallsvärma med dieselkanon?
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Jag har en enklare sk dieselkanon i garaget (ihopbyggt med huset). Den har inte skorsten. Den värmer ju kanon men luktar ju inte tårta...
Är det stor skillnad på modellerna med skorsten? Skulle man t ex kunna nödvärma huset med en sån och ett elverk vid strömavbrott utan att det lukat rena fan? Jag har ett avgasutsug i garaget så just den biten borde bli bra.
Har ingen koll på elverk heller. Måste man ha ett digitalt om man vill kunna köra kyl och frys (vid strömavbrott).
Är det stor skillnad på modellerna med skorsten? Skulle man t ex kunna nödvärma huset med en sån och ett elverk vid strömavbrott utan att det lukat rena fan? Jag har ett avgasutsug i garaget så just den biten borde bli bra.
Har ingen koll på elverk heller. Måste man ha ett digitalt om man vill kunna köra kyl och frys (vid strömavbrott).
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Var hamnar avgaserna utan skorsten?
Kan tänka mig de utan skorsten är för att tina tjäle och då kvittar ju lite kolmonoxid.
Protte
Kan tänka mig de utan skorsten är för att tina tjäle och då kvittar ju lite kolmonoxid.
Protte
En vanlig hallvärmare brukar bara blåsa ut avgaserna med värmen. Så länge den funkar som den ska är det ingen risk, bara sot, co2, och lite nox som kommer ut.prototypen skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Ja vi pratar alltså i nödfall. Det vill säga om det skulle bli strömavbrott. I garaget behöver jag bara köra den någon kvart eftersom jag har grundvärme där.
Klicka här för att svara