Efter att ha bytt ut en trasig shunt motor och nu tror jag att själva shunten har hamnat fel när jag skruvade i hop den så att den inte öppnar/stänger sig helt rätt i de olika lägena.
Hur kan jag se utifrån vilket flöde det är?
Flöde upp => övre delen av tanken(varmvatten)
Flöde ner => nedre delen av tanken (värme)
In från vänster från värmepumpen
Som det är på bilderna ska det gå från VP till nedre delen av tanken
Hur kan jag se utifrån vilket flöde det är?
Flöde upp => övre delen av tanken(varmvatten)
Flöde ner => nedre delen av tanken (värme)
In från vänster från värmepumpen
Som det är på bilderna ska det gå från VP till nedre delen av tanken
Redigerat:
Leta upp rätt modell och scrolla ner till "Nedladdningsområde" för att öppna bruksanvisning. Här visas flöde.
https://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/vridande-ventiler/vrg130
https://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/vridande-ventiler/vrg130
Gör som Nils-Orvar säger , annars är pilen mot den öppna delen . lite luriga dom shuntarna , går att snurra 400 grader
Här är bruksanvisningen på din ventil https://www.esbe.eu/se/sv-se/~/media/ESBE PIM_ESBE sync BR/Documents/Installation instructions/VR_VZ/VRG230_98140272_utgC_lr.ashx
Klicka här för att svara




