På jobbet har vi en större värmecentral, till radiatorerna sitter två äldre parallellkopplade cirkulationspumpar som pumpar exakt samma radiatorkrets
Finns ett reglage med fyra lägen, den är inställd på pump 1 men lampa för två lyser. En av pumparna är igång
Är det bara för att ha en extra om den ena havererar som man har dubbla?

En rörmokare som var här sa att man numer byter gamla dubbla mot en enda pump
De nya moderna är alltså tryckstyrda pumpar med frekvensomriktare?
Eller är det antingen frekvens eller tryckstyrd?
 
C
L Linda Anderson skrev:
Är det bara för att ha en extra om den ena havererar som man har dubbla?
Japp. Så vitt jag vet iallafall - vi hade alltid bara en i drift när vi hade dubbla pumpar i vår BRF.
Byttes så småningom ut mot en enkel tryckstyrd pump. Frekvensomriktaren är inbyggd i pumpen och gör att den steglöst kan reglera varvtalet för att hålla ett konstant tryck.
 
Motorn styrs ju med en variabel frekvens. Men du måste ju ha något att reglera mot, det vanliga är då att man reglerar mot konstant tryck.
 
D Daniel 109 skrev:
Motorn styrs ju med en variabel frekvens. Men du måste ju ha något att reglera mot, det vanliga är då att man reglerar mot konstant tryck.
Ja, blev lite osäker när jag läste runt eftersom det står antingen frekvens eller tryck, tänkte då att man kanske behöver köpa dels tryckpump och frekvensomriktare separat
Men detta brukar alltså komma i ett paket?
 
Man styr frekvensen efter trycket, så man behöver en tryckmätare o en frekvensomriktare. Anledningen till att man har dubbla pumpar är ofta att man vill ha säkerheten det innebär, pajar en pump växlar man o kör vidare, medan pumpen repareras. På mitt jobb har vi dubbla pumpar både på värme o kyl-krets, då ingen av kretsarna kan stanna någon längre stund utan att det blir problem.
 
C
Den pump vi bytte till (Grundfos Magna) har allt inbyggt i pumpen. Utan att vara någon pumpexpert skulle jag tro att detta är det vanliga i normalstora undercentraler. Noterar att aktuella modeller även finns i dubbelvarianter, så det är väl inte självklart att det är en enkelpump ni skall byta till.
 
D Daniel 109 skrev:
Motorn styrs ju med en variabel frekvens. Men du måste ju ha något att reglera mot, det vanliga är då att man reglerar mot konstant tryck.
K Keld skrev:
Man styr frekvensen efter trycket, så man behöver en tryckmätare o en frekvensomriktare. Anledningen till att man har dubbla pumpar är ofta att man vill ha säkerheten det innebär, pajar en pump växlar man o kör vidare, medan pumpen repareras. På mitt jobb har vi dubbla pumpar både på värme o kyl-krets, då ingen av kretsarna kan stanna någon längre stund utan att det blir problem.
C cpalm skrev:
Den pump vi bytte till (Grundfos Magna) har allt inbyggt i pumpen. Utan att vara någon pumpexpert skulle jag tro att detta är det vanliga i normalstora undercentraler. Noterar att aktuella modeller även finns i dubbelvarianter, så det är väl inte självklart att det är en enkelpump ni skall byta till.
Fick så bra svar att jag fortsätter här
Har märkt att termostaterna är gamla, alltså de som sitter på elementen som man vrider på
Verkar ge full värme även om man vrider till minsta
Jag tolkar det som att de gjort sitt?

Det är ju en rätt stor anläggning, måste jag göra något annat som injustering om jag byter ut alla termostater
När man skruvar av termostaten kan man även skruva av ett litet mutterlock
Under den sitter en liten mässinggrej som håller piggen, byts även denna?

Eller byta hela paketet som han gör här?

Kan man köpa renoverade, är det värt?
 
Redigerat:
J
Ett foto på sidan av termostaten och texten som finns på så får du svar här , renoveras aldrig hela , insatsen bytes till nytt
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.