Hej,

Vi bor i radhus och är anslutna till fjärrvärmen i kommunen. Senaste veckan har vi inte haft någon värme alls i elementen. Jag har försökt att lufta av elementen dock utan framgång. Det pyser ut lite kallt vatten sedan tar det slut. Kan tillägga att det först och främst är övervåningen vi har det problemet med då vi igår hade lite värme på nedervåningen som nu har försvunnit.

Någon som har en aning om vad vi kan göra?

• Uppvärmningssystem i ett radhus visande rör, en cirkulationspump, ventiler och manometrar i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två manometrar på en värmecentral visar låg värme i en bostads fjärrvärmeinstallation.
    Skapa konto
Om temperaturmätarna är in resp. returvärme så är det märkligt att du inte har det vääääldigt varmt hemma. Har du känt på precis alla radiatorer? Är de uppdelade i tre kretsar? Vet du vilken radiator som sitter sist i varje krets och kan lufta dessa?

Menar du att luften tog slut eller vattnet tog slut?

Vart sitter din tryckmätare för radiatorkretsarna?

Semiproffset Thiger skrev:
Om temperaturmätarna är in resp. returvärme så är det märkligt att du inte har det vääääldigt varmt hemma. Har du känt på precis alla radiatorer? Är de uppdelade i tre kretsar? Vet du vilken radiator som sitter sist i varje krets och kan lufta dessa?

Menar du att luften tog slut eller vattnet tog slut?

Vart sitter din tryckmätare för radiatorkretsarna?

Jag har känt på precis alla radiatorer och även luftat samtliga.

Både luft och vatten tog slut, testa igen efter en liten stund då hade det fyllts på med lite vatten dock kallt vatten.

Jag är osäker på om det är tre kretsar. Huset är för övrigt byggt 1982.

• Radiatorrör och ventiler med etiketter och en termometer som visar låg temperatur.
    Skapa konto
Det ska vara tryck i systemet. Börja med att kolla expansionskärlet.

Ok, Då har du med all säkerhet en krets med tvårörsystem (till och från parallellkopplat till alla radiaorer)

Du borde ha en tryckmätare som mäter trycket i radiatorkretsen och sitter i centralen, Denna bör ligga på runt 1 bar eller strax över. Gör det inte det så behöver du fylla på vatten i kretsen vilket du gör i centralen via en påfyllnadskran. Sen bör det också finnas en avluftningsventil i centralen för avluftning av radiatorkretsen. Testa kolla detta först.

Jag har inget expansionskärl hemma och inget tryckmätare heller för den delen. Jag har det digitala instrumentet för att läsa av kWh, C, m3, h, m3/h,

Kan det vara någon av dessa spakar man behöver vrida på?

• Vatteninstallation med rör, ventiler och en mätare i ett pannrum.
    Skapa konto
Du har kanske ett öppet kärl på vinden? Ett expansionskärl måste finnas i systemet.

Var på övervåningen igen nu och testa lufta av, nu är det för andra gången vatten i radiatorn.

Någonstans sitter det ett expansionskärl som Daniel skriver. Det finns också garanterat en manometer någonstans som mäter trycket i kretsen också.

Inte hittat någon tryckmätare i FV-centralen?

Hej,
Det måste finnas ett expansionskärl. Antingen öppet eller slutet. Tidigare var det nog vanligt med öppet, dvs att det går ett rör upp till vinden där det sitter en behållare som är öppen uppåt. Isåfall bör du kunna hitta två rör som går upp till vinden. Ett med "tryck" och ett annat som fungerar som överinningsskydd. Det ska finnas en ventil som man kan fylla på behållaren tills det rinner över i överrinningen.
Alternativet slutet som är vanligast nu. Men då ska det vara lätt att hitta.

Var precis uppe på vinden nu och tog en titt, tyvärr fanns inget förutom en massa isolering..

Det här är jättemärkligt känns det som, inget expasionskärl och ingen tryckmätare. Kan det finnas någon central i fjärrvärmecentralen för samfälligheten?

• Mörk vind med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial, inga VVS-installationer synliga.
    Skapa konto
Har ni inte någon ansvarig för samfällighetens system som du kan snacka med?

Jag ser ingen värmeväxlare i din central.
Det ser mera ut som en flödesregulator.
När jag bodde i en SF för 20 år sedan så hade vi en gemensam central som hade gemensamma värmeväxlare för radiator och varmvatten. SF fick 1 faktura från leverantören som vi själva splittade på alla 100 husen. Man fördelade mot hetvattenförbrukning + en volymmätning på radiatorvattnet.

Kan ni ha ett liknande system med skillnad att ni mäter energiåtgång istället ?

Men isåfall så borde flera lida av samma problem ...

Värme- och vattenförbrukning ingår till viss del i avgiften. Har man överkonsumerat blir man debiterat för den del som överstiger det som ingår i avgiften och vice versa.

Jag är nog lite osäker på det, jag vet att några utav våra grannar har expansionsskäl hemma. Men samtidigt blir man fundersam över hur systemet är uppbyggd i vårt hus. Hade fjärrvärmeansvarige hos mig igår, fick info om att ge det ett dygn då borde värmen balanseras. Skulle även testa att lufta av radiatorerna.

J
Kommer FJV i til varje enhet i längan så är det et Kärl i varje enhet
Exspantionskärl av öppen typ på ett radhus med FJV kan ni glömma om det är en FJV centralt eller om det kommer in direkt från FJV -nätet , det sitter då ett kärl hos dig men ett litet , kanske i centralen , bättre bilder på hela , nu bara en närbild av centralen och inte allt med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.