Hej,

Har en liten fundering ang värme i en boyta på ca 35kvm.

Det är för tillfället elvärmt med ett vattenburet system med golvvärme/element.

Varmvattenberedare ska nu bytas då den är trasig och läcker.

Nu till frågan; nu i och med solvärme osv så finns det varmvattenberedare med elpatron och även indirekt värme i form av värmeväxlare i vvb.
Kan man använda en varmvattenberedare av detta slag som en del av uppvärmningen för elvärmen?
Att uppvärmt vatten alltid finns tillgängligt i varmvattenberedaren så när värmen till huset hoppar igång så finns det lagrad värme som kan användas med hjälp av värmeväxlaren till att få vattenburna värmen upp till temperatur snabbare?

Just nu tar det "för" lång tid innan värmen i slingan kommer upp i vettig temperatur för värmen inte körs konstant.

Dålig eller bra idé?
 
useless useless skrev:
Sök på slingberedare...
[länk]

Sen behöver du såklart en shunt, cirkulationspump och expansionskärl till golvvärmen, men det har du säkert redan?
Ja, cirk pump och expansionskärl finns.

Men det ser ju ut att vara en möjlighet Mao.
Tack för svaret!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.