31 185 läst ·
419 svar
31k läst
419 svar
Golvvärme funkar bara i 1 rum
Yes! Kan ju bli så att både vp cirk å golvv cirk drar runt flödet från golvv å vp pump och tillbaka. Det systemet innebär väl att verkligheten maxtermostat stänger så golv cirk får jobba med golvvärmen. Krånligt system.... rätta mig om jag har felErik_Hansson skrev:
Ja för att man har lägre temperatur på golvvärme än på radiatorer och måste då shunta (som det blir nu). Man behöver det också om flödet från VP är för lågt, vilket det kanske är om det är för liten dimension på rören.G Gissemisse skrev:
Men denna versionen ska ha inflödet till den nedre fördelaren. Vad jag förstår brukar det vara tvärtom, men om man söker på Watts Water Technologies fördelare så ser det ut att vara så?Erik_Hansson skrev:
Det är möjligt, men som pumpen satt nu var den riktad från returen ner till inkommande varmvatten och det var ungefär samma temperatur i vattnet ut som vattnet tillbaka. Det var dessutom ett jättebrett rör så det verkade vara fritt fall.Erik_Hansson skrev:
Sen kan man ju tycka att det är märkligt att man inte bara satte in rätt rördimension från början så slapp man klyddet med extrapump?
Alla dessa aspekter har avhandlats tidigare i tråden. Huvudsaken är att nu är det rätt kopplat, tillopp nere samt retur uppe. Termostaten är satt åt fel håll här men är urkopplad och öppnad till max så skall inte ge så stort motstånd. Dvs nu har TS med vår och rörisens hjälp tillverkat en normal fördelare och installation. Det som begränsar nu är att det är installerat AX20 istället för 32mm (AX25 hade fungerat men är på gränsen vid 924l/h och 8m tur retur) TS kommer få varmt i huset nu när kallt väder kommer, att ordna ett perfekt system får komma sen men misstänker att det kommer finnas två blandningspumpar på tradera i veckanErik_Hansson skrev:
Tack! Du summerade det perfekt =) Vi hoppas på lite varmare golv, men det verkar vara på rätt väg! Vi ska ringa rörmokaren igen vecka 1 och diskutera hur vi ska gå vidare beroende på vilka resultat vi fått. Vi är oerhört tacksamma för den hjälp och stöttning vi fått här. Som någon sa tidigare, vi har iaf fått lära oss väldigt mycket om vår golvvärme och värmepump =) Om det finns intresse kan jag återkomma imorgon med nattens resultat. In a non snuskig way, that is.C Chris11 skrev:Alla dessa aspekter har avhandlats tidigare i tråden. Huvudsaken är att nu är det rätt kopplat, tillopp nere samt retur uppe. Termostaten är satt åt fel håll här men är urkopplad och öppnad till max så skall inte ge så stort motstånd. Dvs nu har TS med vår och rörisens hjälp tillverkat en normal fördelare och installation. Det som begränsar nu är att det är installerat AX20 istället för 32mm (AX25 hade fungerat men är på gränsen vid 924l/h och 8m tur retur) TS kommer få varmt i huset nu när kallt väder kommer, att ordna ett perfekt system får komma sen men misstänker att det kommer finnas två blandningspumpar på tradera i veckan
Ursäkta TS , men så länge som termoventilen sitter där så får du inte något bra flöde , vatten går nere går igenom slingorna och
upp i den övre , samska tillbaka till VP , du kan få ett litet flöde baklänges genom termoventilen så du kan klara dig , men fullt ut blir det inte förrän den är borta , konstruktionen i dom är det ska gå rätt väg , ett så kallat medflöde , fungerar inge bra med motflöde , då vill ventilen stänga sig själv ,
Men hoppas att det kan ge något i värme så ni klarar alla helger
upp i den övre , samska tillbaka till VP , du kan få ett litet flöde baklänges genom termoventilen så du kan klara dig , men fullt ut blir det inte förrän den är borta , konstruktionen i dom är det ska gå rätt väg , ett så kallat medflöde , fungerar inge bra med motflöde , då vill ventilen stänga sig själv ,
Men hoppas att det kan ge något i värme så ni klarar alla helger
Ja, risken är kanske stor, men sålänge det är överkomligt här inne så får vi vara nöjda. Det är planerat att åtgärda det efter helgernaJ jojo123 skrev:Ursäkta TS , men så länge som termoventilen sitter där så får du inte något bra flöde , vatten går nere går igenom slingorna och
upp i den övre , samska tillbaka till VP , du kan få ett litet flöde baklänges genom termoventilen så du kan klara dig , men fullt ut blir det inte förrän den är borta , konstruktionen i dom är det ska gå rätt väg , ett så kallat medflöde , fungerar inge bra med motflöde , då vill ventilen stänga sig själv ,
Men hoppas att det kan ge något i värme så ni klarar alla helger
Tack, kära du =) Som tur är har vi kamin i vardagsrummet också =) Hopprep! Undrar om inte värmeslingorna i golvet gått sönder då...J jojo123 skrev:
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Har glädjande nyheter såhär en grå söndagsmorgon. Vi har varmt i stort sett alla rum. Stora badrummet håller 23-24 grader och vår en suite som tidigare hade iskallt golv är uppe över 21 grader nu. Kallast har vi i vardagsrummet. Där är det inte lika varmt på golvet och i kombination med 6-7 meters takhöjd blir det ju svalare. Där har vi dock kamin så det är inga problem.
Nu ska vi börja sätta på hattar igen på vissa rum, bland annat vårt sovrum som igår kväll var 22 grader.
Nu ska vi börja sätta på hattar igen på vissa rum, bland annat vårt sovrum som igår kväll var 22 grader.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden