Hur fungerar det med elförbrukningen på radiatorer? Jag ska byta ut mina och funderar på vilket wattantal jag ska välja. Ligger en radiator på 1000W och drar 1000W hela tiden eller bara när den jobbar för fullt? Är det bättre att välja en radiator på 750W som får jobba lite hårdare men fortfarande bara drar 750W eller är det mer effektivt att ha en radiator på 1000W som inte behöver jobba lika hårt?

Det är effekt du pratar om.

Ekemrnten kommer att dra märkeffekt när de är aktiva. Men för att hålla lämplig temperatur så behöver du samma snitteffekt oavsett vilket element du väljer. Ett med lägre effekt kommer att vara till en större del av tiden. Energiförbrukningen blir samma.

Så om jag har förstått dig rätt så spelar det ingen roll vilket watt elementet har, den kommer bra lika mycket el för att hålla ett specifikt rum i x antal grader?

5
Det handlar om hur fort du vill uppnå värmen
Och hur stor avkylning du har. ( hur pass bra är ditt hus isolerat) vad din komfort skall vara
Effekt är bara effekt (energi) det är frågan om hur lång tid det tar att komma dit :)
Det är nog det Daniel menar

E Ekudden skrev:
Så om jag har förstått dig rätt så spelar det ingen roll vilket watt elementet har, den kommer bra lika mycket el för att hålla ett specifikt rum i x antal grader?
Precis, men har elementet för låg effekt kommer den kanske inte att klara av att värma upp rummet.

5 AlmostDwarf skrev:
Det handlar om hur fort du vill uppnå värmen
Och hur stor avkylning du har. ( hur pass bra är ditt hus isolerat) vad din komfort skall vara
Effekt är bara effekt (energi) det är frågan om hur lång tid det tar att komma dit :)
Det är nog det Daniel menar
Nej. Vad jag menar är att effekt och enerig INTE är samma sak.
Det finns bara en sorts Watt, den är definiead.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5
D Daniel 109 skrev:
Nej. Vad jag menar är att effekt och enerig INTE är samma sak.
Det finns bara en sorts Watt, den är definiead.

Så sant så sant :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.