Vi har ett välisolerat hus från 2010 med en Nibe frånluftsvärmepump. Golvvärme på både nedre-(helgjuten platta) och övre plan. Sedan vi gjorde klart övervåningen och justerade in ventilationen till rätt flöden så får vi inte riktigt upp temperaturen i huset. Växelventilen i värmepumpen är bytt och alla värden från pumpen verkar rätt (framledningstemp mm.) Ligger på kurva 4 förskjuten +2steg
Fördelare nere
Fördelare uppe
I morse var det ca 19 inne. Tog lite bilder med värmekamera.
In och ut i fördelaren nere
in/ut mätt på rören till en av slingorna
golvtemperaturer nere
Flödesindikatorerna nere (trots separat cirkulationspump) kommer inte riktigt upp i projekterat värde.
På övre plan visar dom ingenting, men där är det inget problem med värmen ändå.
Sitter en sån här cirkulationspump i värmepumpen och i fördelarskåpet nere
Fördelare nere
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelare uppe
I morse var det ca 19 inne. Tog lite bilder med värmekamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
In och ut i fördelaren nere
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
in/ut mätt på rören till en av slingorna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
golvtemperaturer nere
Flödesindikatorerna nere (trots separat cirkulationspump) kommer inte riktigt upp i projekterat värde.
På övre plan visar dom ingenting, men där är det inget problem med värmen ändå.
Sitter en sån här cirkulationspump i värmepumpen och i fördelarskåpet nere
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2 pumpar 1 i VP och en i fördelarskåpet , dåligt med värme , är rören med mätarna varmast , sitter bara en termometer på första fotot och ingen på nästa , svårt att se skillnad temp in ut per fördelare , går att se sammantaget i VP
Men som dom säger börja med att höja kurvan och se vad som händer med tempen
Men som dom säger börja med att höja kurvan och se vad som händer med tempen
Det är max vad slangarna ska ha och inte något som man ska sträva efter , kan du hålla ner tempen så är det bra , det kan ta ett par dygn innan bjälklaget har värmts , GV är fruktansvärt trögt system , så ha lite is i magen och håll koll på tempen ut till slangarna . Har du någon maxtermostat på sidan om fördelarna , så kolla så den inte står på max , inte mer än 45 CR RoBo skrev:
Vid 45 C så ska det vara bra kallt ute
Ja det är vad golvvärmen skall ställas på max. Jag menade att det stämde rätt bra med vad ts hade på golvet vid 36 ut.J jojo123 skrev:Det är max vad slangarna ska ha och inte något som man ska sträva efter , kan du hålla ner tempen så är det bra , det kan ta ett par dygn innan bjälklaget har värmts , GV är fruktansvärt trögt system , så ha lite is i magen och håll koll på tempen ut till slangarna . Har du någon maxtermostat på sidan om fördelarna , så kolla så den inte står på max , inte mer än 45 C
Vid 45 C så ska det vara bra kallt ute
Vad får du ut på slingorna för temp? Har du ut samma temp från VP som på slingorna?
Fördelaren har en shuntning i sig. Kan vara att det spär ut med returvatten helt i onödan då du bara har golvvärme.
Ser också ut som du har ett flödesproblem.
Fördelaren har en shuntning i sig. Kan vara att det spär ut med returvatten helt i onödan då du bara har golvvärme.
Ser också ut som du har ett flödesproblem.
Hmm, jag fattar inte hur det är kopplat.
Varför har ni en shunt på ett system med enbart golvvärme? Man brukar blanda in shuntar när man ska blanda element (högtemp, lågt flöde) med golvvärme (lågtemp, högt flöde). Har man enbart golvvärme är shunten endast i vägen.
Finns det någon arbetstank? (med tanke på att ni har rumstermostater)
Varför har ni en shunt på ett system med enbart golvvärme? Man brukar blanda in shuntar när man ska blanda element (högtemp, lågt flöde) med golvvärme (lågtemp, högt flöde). Har man enbart golvvärme är shunten endast i vägen.
Finns det någon arbetstank? (med tanke på att ni har rumstermostater)
Klicka här för att svara
