Vi har ett välisolerat hus från 2010 med en Nibe frånluftsvärmepump. Golvvärme på både nedre-(helgjuten platta) och övre plan. Sedan vi gjorde klart övervåningen och justerade in ventilationen till rätt flöden så får vi inte riktigt upp temperaturen i huset. Växelventilen i värmepumpen är bytt och alla värden från pumpen verkar rätt (framledningstemp mm.) Ligger på kurva 4 förskjuten +2steg

Fördelare nere
Ett fördelarskåp för golvvärme med etiketterade ventiler, rör, mätare och en cirkulationspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet fördelarskåp med flera märkta rör och reglerventiler för ett golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelare uppe
I morse var det ca 19 inne. Tog lite bilder med värmekamera.

Värmekamerabild som visar temperaturfördelningen i golvvärmerören, 28,5°C och 31,1°C markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

In och ut i fördelaren nere
Värmekamerabild som visar temperaturfördelning med mätvärden 31,5°C och 29,6°C på golvvärmefördelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

in/ut mätt på rören till en av slingorna
Värmekamerabild som visar olika temperaturer i golvet med mätvärden, max 22,4 °C och min 18,8 °C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmekamerabild av ett golv med temperaturmätningar från 16,2°C till 22,5°C, markerat område visar 21,3°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termisk bild på ett golv med angivna temperaturer för att visa värmefördelningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmekamerabild som visar temperaturfördelningen på en golvyta, med temperaturangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmekamera-bild visar temperaturfördelning med fokus på område vid 20,4 °C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

golvtemperaturer nere

Flödesindikatorerna nere (trots separat cirkulationspump) kommer inte riktigt upp i projekterat värde.
På övre plan visar dom ingenting, men där är det inget problem med värmen ändå.

Sitter en sån här cirkulationspump i värmepumpen och i fördelarskåpet nere
Cirkulationspump märkt Grundfos installerad i ett värmefördelarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Värmekamerabild av golvet med temperaturöverlägg, visar ojämn värmefördelning i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad bör yttemperaturen på golven vara i förhållande till innetemperatur? var ca -12 när bilderna togs
Kan cirkulationspumpen i värmepumpen vara för klen för att driva bägge våningarna?
 
4 är låg kurva. Kan ju vara så enkelt som att höja den till 5 och kanske -1 eller 2
 
Enligt tabellen jag har så ligger vi på kurva 4 (Skellefteå)
 
Ja men tabellen är bara en vägledning. Skadar ju inte att testa. Bra gå tillbaka annars.
 
J
2 pumpar 1 i VP och en i fördelarskåpet , dåligt med värme , är rören med mätarna varmast , sitter bara en termometer på första fotot och ingen på nästa , svårt att se skillnad temp in ut per fördelare , går att se sammantaget i VP
Men som dom säger börja med att höja kurvan och se vad som händer med tempen
 
Men borde inte en framledningtemp på 36grader ge en högre yttemp än 20-21grader?
 
J
M mha0221 skrev:
Men borde inte en framledningtemp på 36grader ge en högre yttemp än 20-21grader?
Beror nog på var den tempen finns , i utgången på slingorna eller i VP
 
45 ut ger ca 27 i golvet om det är betongplatta. Så dina värden stämmer nog.
 
J
R RoBo skrev:
45 ut ger
Det är max vad slangarna ska ha och inte något som man ska sträva efter , kan du hålla ner tempen så är det bra , det kan ta ett par dygn innan bjälklaget har värmts , GV är fruktansvärt trögt system , så ha lite is i magen och håll koll på tempen ut till slangarna . Har du någon maxtermostat på sidan om fördelarna , så kolla så den inte står på max , inte mer än 45 C
Vid 45 C så ska det vara bra kallt ute
 
J jojo123 skrev:
Det är max vad slangarna ska ha och inte något som man ska sträva efter , kan du hålla ner tempen så är det bra , det kan ta ett par dygn innan bjälklaget har värmts , GV är fruktansvärt trögt system , så ha lite is i magen och håll koll på tempen ut till slangarna . Har du någon maxtermostat på sidan om fördelarna , så kolla så den inte står på max , inte mer än 45 C
Vid 45 C så ska det vara bra kallt ute
Ja det är vad golvvärmen skall ställas på max. Jag menade att det stämde rätt bra med vad ts hade på golvet vid 36 ut.
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
Vad får du ut på slingorna för temp? Har du ut samma temp från VP som på slingorna?
Fördelaren har en shuntning i sig. Kan vara att det spär ut med returvatten helt i onödan då du bara har golvvärme.
Ser också ut som du har ett flödesproblem.
 
Hmm, jag fattar inte hur det är kopplat.

Varför har ni en shunt på ett system med enbart golvvärme? Man brukar blanda in shuntar när man ska blanda element (högtemp, lågt flöde) med golvvärme (lågtemp, högt flöde). Har man enbart golvvärme är shunten endast i vägen.

Finns det någon arbetstank? (med tanke på att ni har rumstermostater)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.