Vad har denna ventil för funktion och hur ska den vara inställd? Sitter mellan inkommande och utgående på golvvärmesystemet. Den har stått fullt öppen. Får inte riktigt upp tempen när det blir kallt i ett ganska nybyggt hus med frånluftsvärmepump. Framledningstemp är rätt och ventilationsflödena är nyjusterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt helt öppen (moturs).
Används bara om man lågt differenstryck på primärsidan, vilket inte är troligt i en ny kåk.
Kolla här
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.93_lk-fordelarshunt-vs-2-25.pdf
Är det rumstemperaturen i ett, flera eller alla rum som är för låg?
Ser ut som du har ca 30 gr C både på tillopp o retur. Syns lite dåligt.
Normalt har man runt 5 gr C differens mellan tillopp/retur när alla ställdon är öppna.
t.ex. 30 gr C till höger & 25 gr C till vänster.
Samma temp. på båda indikerar noll eller litet flöde i slingorna.
Testa att knäppa bort ett eller flera ställdon för att se om det blir bättre flöde.
Kan även vara luft i systemet.
Används bara om man lågt differenstryck på primärsidan, vilket inte är troligt i en ny kåk.
Kolla här
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.93_lk-fordelarshunt-vs-2-25.pdf
Är det rumstemperaturen i ett, flera eller alla rum som är för låg?
Ser ut som du har ca 30 gr C både på tillopp o retur. Syns lite dåligt.
Normalt har man runt 5 gr C differens mellan tillopp/retur när alla ställdon är öppna.
t.ex. 30 gr C till höger & 25 gr C till vänster.
Samma temp. på båda indikerar noll eller litet flöde i slingorna.
Testa att knäppa bort ett eller flera ställdon för att se om det blir bättre flöde.
Kan även vara luft i systemet.
Lite luft kan det vara då jag nyss bytt växelventil, men inte så jag tror det ska påverka.
Har även golvvärme på övervåningen och känns som problemen började i samband med det blev klart. Sedan har vi ganska nyligt justerat in ventilationen och ökade flödet. Detta medförde att problemet blev tydligare.
Termometern på returen är trasig och har fastnat. Skiljer ca 5 grader om man mäter utsidan på rören
På övervåningen sitter det ingen separat cirkulationspump i fördelarskåpet utan, den använder bara den i värmepumpen.
Kan det vara så att övervåningen tar för mycket kapacitet från värmepumpens cirkulationspump? Motverkar man det med att strypa ventilen i fråga?
Har även golvvärme på övervåningen och känns som problemen började i samband med det blev klart. Sedan har vi ganska nyligt justerat in ventilationen och ökade flödet. Detta medförde att problemet blev tydligare.
Termometern på returen är trasig och har fastnat. Skiljer ca 5 grader om man mäter utsidan på rören
På övervåningen sitter det ingen separat cirkulationspump i fördelarskåpet utan, den använder bara den i värmepumpen.
Kan det vara så att övervåningen tar för mycket kapacitet från värmepumpens cirkulationspump? Motverkar man det med att strypa ventilen i fråga?
Klicka här för att svara