Hej!

Hoppas på någon hjälp här, men det kanske är omöjligt. Har försökt nå lokala VVS-are men de har inte tid förrän efter årsskiftet.

Vi lever i ett ganska nytt hus ( 2 år) och har haft problem med golvvärmen. Som det ser ut nu så är det ett sovrum som har varmt golv, de andra är kalla. Blåser det mycket ute och är kallt har vi dryga 16 grader i de allmänna utrymmena. Termostaterna är inställda på 21 grader och en ikon på termostaten visar att det håller på att värmas upp, men golven är fortsatt kalla.

Första våren efter att vi flyttade in hade entreprenören en kille här som skulle kolla golvvärmen, men han påstod att det kunde man inte göra när det var vår/sommar utan bara när det var kallt ute. Vi ligger i tvist med vår entreprenör, så vi kan inte få någon hjälp från hans håll. De VVS-firmor som finns i närheten har inte tid eller så svarar dom inte ens.

Jag började med att titta på fördelaren för att se om det rummet som är varmt ser annorlunda ut här än de andra. Vet dock inte riktigt vad jag ska titta på. Dock kan jag känna att rören till Rum 1 är varmast och Rum 2 är näst varmast, och de andra rören är kalla. (Rum 2 är det sovrum där vi har det varmt, väldigt varmt ibland till och med). Såhär ser golvvärmeskåpet ut:

Golvvärmefördelare med termostatventiler och rörsystem i tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär är golvvärmen fördelad på bottenvåningen:

Planritning över en bottenvåning med utmärkt golvvärmesystem och specifika rumstemperaturer.
Skapa konto

Okej, so no luck med att kolla i fördelarskåpet. Nästa steg var att kolla kopplingen på termostaterna i Rum 2 som är varmt och Rum 1 som är kallt.

Rum 2 som är varmt:
Digital värmetermostat visar 20.9 grader Celsius, termostatens ikoner indikerar värmepåslag. Batterier synliga.
Skapa konto

Inkoppling av termostat med turkos och vit sladd i golvvärmesystem.
Skapa konto

Det jag ser med mina okunniga ögon är en turkos och en vit sladd som är inkopplade, sen är det en eller två färger som inte är inkopplade.

Rum 1, som är kallt:
Digital termostat visar inomhustemperatur på 18,6 grader Celsius mot en vit vägg.
Skapa konto

Öppet termostatfodral som visar en kretskort med anslutna turkosa och vita sladdar, mot en vägg.
Skapa konto

Jag vet inte ens om temperatursiffrorna stämmer, för det känns som om att det skiljer mycket mer än en grad mellan de två rummen.

Men, återigen med mina okunniga ögon, kan jag inte se någon skillnad i kopplingarna mellan de två sovrummen.

Är det någon vänlig och kunnig själ som kanske ser något avvikande på bilderna? (Vi har alltså ett sovrum där det är varmt på golvet och ibland kan vara varmare än det ska, ibland flera grader, och alla andra rum har kalla golv och kan ha 16 grader i temperatur beroende på väder).

En Hail Mary, men är man desperat så är man. Har ni orkar läsa hela vägen hit så tackar jag för er tid och engagemang!

Mvh
Gisela

J
Du har lokaliserat att det blir varmt på någon del och dom andra är kallare , Titta lite hur du kan lossa dom vita delarna ( termodon ) som sitter på den övre fördelaren , kan vara ett snäppe eller en mutter under , då ska det bli fullt öppet ut till slingan och värmen komma direkt , det finns en liten pigg som kan kärva/fastna direkt under termodonet , den ska var uppe , är den inte det , så knacka , lite som en hackspett på den med skaftet på en mejsel . Den ska gå lätt , tryck några ggr för motionering och vänta ett tag för att känna om värmen kommer .
Sätt tillbaka termodonen , det tar nog något dygn innan golvet har fått upp tempen

Hej! Tack för ditt svar! Har försökt få av dom vita hattarna men dom sitter hårt! Rörde lite på dom och nu är där ett rött märke i hålet på alla 10 slingor. Tycker inte längre att det finns något rör som är varmare/kallare är något annat och i de små genomskinliga vätskefyllda rören är nu den röda ploppen högst upp i samtliga förutom nr 1. Har noterat rumstemperaturen i några rum här och jämför med morgondagens, så får vi se om det är någon skillnad.

Tack!

J
Sedan hur i H-E är pumpen kopplad , det ser helt fel ut , har du du en monteringsbeskrivning på det .
Normalt så sitter pumpen på andra sidan där matarrören kommer för att trycka ut vattnet i slingorna , nu snurrar det bara runt i slingorna , vad händer med dom röda flödesmätarna om du stänger av pumpen där .
När dom är uppe så är det öppet till slingorna , syns att en del inte har flöde . Vad har du för värmekälla , är det en VP med cirkpump i så blir det kortslutning i systemet vid fördelarna . prova med detta och kom tillbaka

J
Ta en bild lite närmare ett termodon så går det att se hur dom sitter

Jösses. Hur har man kopplat? Som jojo123 skriver så är cirkulationspumpen och dess shuntventil helt åt skogen fel. Har ni både golvvärme och radiatorer? I så fall ska cirkulationspump och shunt kopplas på matning och retur innan fördelaren. Till höger i bild.
Om ni har bara golvvärme så är nog tanken att primärpumpen vid värmekällan ska mata systemet. Då har ni betalat onödiga pengar för shunten. Den ska väck isåfall. Kan sätta automatisk avluftning där.
Klåpare de som har installerat...

Hej! Ja du, jag vet inte vad jag ska säga Nu ser dom röda plupparna ut såhär: Mässingsfördelare med vita pexrör och röda mätinstrument för värmeinstallation, med fråga om pumpavstängning.
Skapa konto

Var stänger jag av pumpen? Är det denna?
En tänd strömbrytare med en grön lysande ring runt knappen, monterad på en vägg med kablar som löper bakom.
Skapa konto

/G

Vi har en luft-vattenpump och bara golvvärme. Ni får ursäkta om jag inte riktigt förstår vad alla delar heter.

Som ni såg ovan är alla pluppar utom nummer 1 uppe i det lilla röret. Samtidigt har denna mätare ändrats från ca 20 till 35.

Mätare på ca 35 grader monterad på ett HVAC-system, med fokus på termometerns visare och skalan.
Skapa konto

/G

Redigerat:
J
Sen syns det lite mer , var är avstängarna för matarrören , det ska finnas om man behöver göra något med fördelarna , utan att tömma ner systemet , kan iof vara ventiler närmare värmekällan som går att stänga ,
samt inga ventiler för att koppla upp slangar för avluftning av slingorna som görs normalt
Hoppas att du inte har betalt allt , bara att reklamera jobbet ,

J
Klart dom röda ser så ut nu , den pump som sitter där knuffar vattnet runt genom fördelarna och slingorna , det är total rundgång på vattnet , hur var det , vilken värmekälla hu du ? När den pumpen knuffar vattnet upp till den övre fördelaren och det ska komma varmt vatten från värmekällan så motverkar flödena varandra , kortslutning i systemet blir det . svårt för värmen att komma fram

Vi har en luftvärmepump. Golvvärmen fungerade innan vi flyttade in, då fick de skruva ner den eftersom det var för varmt för oss att montera köket. Frågan är nu varför det är ett rum som blir varmt och de andra är fortsatt kalla. Vi vet inte riktigt hur vi ska göra nu.

Entreprenaden är uppsagd och vi ska till rätten imorgon. Dock vet vi ju inte hur mycket eller vad som är fel, så besiktningsmannen har bara gjort en uppskattning på 8 timmars jobb för en VVS-are. Men eftersom det är svårt att få hit någon just nu så tänkte vi se om vi kunde göra något själv. Dock är det ju väldigt svårt, är man inte utbildad så ser man bara en massa rör.

/G

J
För att du ska förstå lite av vart flöden går så har jag ritat på ditt foto ,begrunda och tänk hur vattnets väg är

• Värmesystem med rör och radiator, markeringar som visar vattenflödet och kommentarer om värmefördelning.
    Skapa konto
Man vet inte om man ska skratta eller gråta! Ok, så som jag förstår det så finns det inte så mycket för oss att göra förutom att vänta på att en VVS-are ska få tid att komma hit. Kan de då ändra runt i fördelarskåpet och göra om och rätt eller är det mer avancerat än så?

/G

J
Eftersom det är en Luft/Vattenvärmepump , Fabrikat typ ?? så har den en cirkpump ( ett foto på skylten bra ) i sig troligtvis eller sitter på ett rör från VP och då blir det lite konstigt i flödena , den pump som sitter på fördelarna under förutsättning att den i VP är kraftig nog behövs inte , utan är av ondo , sitter det ingen pump i eller utanför VP så är det ett klart felmontage , den som gjort det vet inget

Vi har en CTC Eco Zenith.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.