Har försökt ganska länge nu att trimma in värmepannan och börjar nog komma en bit på vägen men det är svårt :D

Upplever dock att jag har betydligt högre temperatur i radiatorerna i källaren samt på övervåningen. Det är tyvärr ganska ofta som det upplevs lite kyligt här i vardagsrum och kök och sådär på mellanvåningen. Vid samma temp utomhus så är dom betydligt hetare nere i källaren och på övervåningen, hur kommer det sig?

Har gått igenom alla radiatorerna och luftat dom så det bör inte vara problemet. Däremot vet jag inte hur bra dom fungerar, det är rätt gamla grejer utan någon riktig termostat utan det verkar vara någon typ av flödesstrypning med en ratt på samtliga.

Funderade ett tag på om det var lite dåligt tryck i systemet men då borde det väl inte vara bra på övervåningen?
Kan det vara att jag behöver strypa dom som upplevs som varmast på övervåningen för att få dom lite mer lagom här nere?

Någon som haft lite samma problem?

• Gamla radiatorventiler utan termostat på en radiator, potentiellt problematiska för värmefördelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Prova först med att stänga uppe helt och se om det blir varmare på elementen mellanplanet , du behöver mer flöde till dom kanske , vet du om det 1 rörs eller 2 rörs system i hela huset

På bilden ser det ut som ett ettrörssystem

Tack för svar! Men om det är dåligt flöde så borde väl det vara varmast längst ner och aldrig högt upp? Tror det är ettrörs men inte säker.

Kände faktiskt på mellanvåningen nu precis och det finns ett par små radiatorer där nere som blir väldigt myclet varmare än resten, i övrigt känns som som sagt lite svalare än dom uppe/nere. Blir inte klok på detta..

Just nu vid -2 ute:

Källare:
Två radiatorer - mycket varma

Mellanplan:
Åtta stycken - två märkbart varmare än övriga (visserligen är dom mycket mindre så det kanske är i sin ordning?) men resten i vanlig storlek är svalare än källare/övervåning

Övervåning:
Sex stycken - alla känns rätt jämnvarma (som källaren)

Testar idag och låter övervåningen vara helt strypt, får se om det blir nå varmare på dom där nere som ett första test. Man ska väl helst inte strypa flödet på enskilda radiatorer om jag förstått det rätt men som ett test kan det ju vara bra.

Redigerat:
J
Det med dåligt flöde har inte med radiatorer stängda eller öppna , det är totalen som pumpen ger som bestämmer flödet i hela systemet , är det bara ett 1 rör eller finns det 2 rör med , flödet över 2 rörs går mycket lättare

Har idag haft radiatorerna på övervåningen helt strypta i hopp om att få lite mer drag på mellanvåningen men icke.

Nu ger jag upp :crysmile: Orkar nog inte jaga kilowatttimmar utan det är nog husets isolering här som sätter gränserna. Gammalt hus på 168 kvm från 1932 så det finns nog lite att göra där..

Har med en utetemperatur runt 0 ner till -2 senaste veckan haft en total dygnsförbrukning på 40-50 kWh. Tyckte det var alldeles för mycket men börjar inse att det är svårt att komma ner märkbart under det när det är kallt ute.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.