Hej nu ska jag lägga golvvärme i källaren och lite på boningsplan och undrar över om det finns ett system utan att man behöver massa specialverktyg och gärna med en instruktion hur man gör.
Har någon något tips?

Om man nu inte kan få båda från samma leverantör. vet någon om det finns någon steg för steg skrift som beskriver hur man ska göra?

Jag har använt LKs system när jag konverterade mitt hus till golvvärme. Den närmaste som jag har kommit ett specialverktyg är en skiftnyckel. Gå in på deras hemsida så hittar du alla monteringsanvisningar. https://www.lksystems.se/sv/support/dokumentation/dokumentation-lk-golvvarme/

Jag kan även nämna att när jag drog igång mitt golvvärmeprojekt så kontaktade jag både LK och Uponor och bägge två var fantastiskt tillmötesgående och vänliga. Bägge gav mig en förläggningsritning samt materiallista helt utan kostnad och bägge två svarade tålmodigt på alla mina korkade frågor.

Det du bör göra är att läsa in dig på förläggningssätten så att du vet hur du vill göra och därefter kontakta LK eller Uponor och fråga om de kan hjälpa dig med en förläggningsritning. Självklart så kan man klura ut själv hur man ska lägga alla slingor, det är ju inte någon raketforskning. Men det kan ändå vara väldigt skönt att få en färdig ritning att utgå ifrån. Dessutom så brukar de kunna göra en flödesberäkning så att man får veta vilken grundinställning man ska ha när man stryper in slingorna.

Rekommenderar även att du köper en färdigmonterad golvvärmefördelare, min kom i byggsats (LK) vilket man iofs löser men det är endel extrajobb och väl värt att betala för en färdigmonterad

K
Jag valde LK främst pga. att mn initiala kontakt med dom var väldigt positivt trots att man ringde som privatare.. Fick allt allt från materialspec, slingritningar och projekterade flöden att justera in. Även deras after sales var bra när jag ville styra shunten från kurva 2 på VP så hjälpte dom mig trots att inga inköp från dom var inblandat.

Jag kände inte att jag hade någon anledning att föra vidare diskussioner med Uponor eller andra aktörer på marknaden men det läst om dom andra har varit positivt också. Enda specialverktyget jag använde var PEX-saxen för att få raka kapningar av rören.

Tack för tipset
:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.