Hej,

mitt hus är byggt -99, uppvärmt med luft/luftvärmepump och elradiatorer. Varmvattnet värms idag upp med en IVT Autoterm 550 frånluftsvärmepump, från byggnadsåret. Jag har sett många grannar byta ut dessa likadana under de senaste åren och antar att även min under överskådlig framtid kommer att ge upp. Den röda lampan tänds allt oftare, men slocknar efter filterengöring. Då man duschar och tappar varmvatten hör man oljud.

Jag sitter och funderar på en ny beredare, eller förbereder mig helt enkelt så jag vet vad jag vill ha då den väl pajar. Har konstaterat att en Nibe F110 verkar vara den modell som jag behöver. Har nån andra förslag?

En Nibe F110 går lös på ca. 18-20000, plus montering. Nu till min fråga. Hur mycket mer effektiv är en ny jämfört mot min snart 20 år gamla? En investering på ca. 30000 är ganska stor och ofrånkomlig då pumpen väl pajar, men skulle det lönas att byta ut den redan idag? Jag tror ju inte det, men har ingen koll hur mycket bättre en ny pump är. Hjälp mig tack!

Allt beror väl på hur mycket el du idag använder för att producera varmvatten.

Om man tänker sig ett hus med en ren elvarmvattenberedare och "normal" varmvattenförbrukning, så ligger väl elförbrukningen på 2 - 3 000 kwh per år, tror jag. En F110 har ett COP på ungefär 3, så då sparar du 2000 kwh per år, jämfört med en rent eldriven varmvattenberedare.

Din nuvarande värmepumpsdrivna beredare kan man ju omöjligen veta hur effektiv den är (du kan ju investera i en elmätare bara för den), men om vi antar att den i sämsta fall förbrukar 1500 kwh i ovanstående exempel (COP 2). I så fall skulle en ny beredare spara 500 kwh / år.

Knappast värt att byta för besparingen.

Det är nog tveksamt om det lönar sig att byta ens en ren elvarmavattenberedare bara för besparingen. Men om man ändå måste byta så blir det ju en annan femma.

• Gilla
antto77
  • Laddar…
Vi är en familj på 2 vuxna och 3 småbarn (där småbarnen duschar själva). Ska hela familjen duscha så finns det ganska lite varmvatten kvar till mig som är sist ute. Beredaren är på 180 liter. Som sagt, svårt att veta vad befintlig beredare drar, men det verkar ju vara svårt att räkna hem detta business case. Då får jag istället hoppas att befintlig beredare orkar en stund till :)

J
Små barn leker med vatten , då stängs det inte av , tonårsdöttrar ska duscha nästan flera ggr varje dag och stänger inte av .
Höj tempen på beredaren så blir det mer VV till dig och sätt en tidsbegränsning på duscharna för dom andra före dig .
Som sista utväg byte till en 300 Liters

J jojo123 skrev:
Små barn leker med vatten , då stängs det inte av , tonårsdöttrar ska duscha nästan flera ggr varje dag och stänger inte av .
Höj tempen på beredaren så blir det mer VV till dig och sätt en tidsbegränsning på duscharna för dom andra före dig .
Som sista utväg byte till en 300 Liters
Det går inte att justera temperaturen på befintlig beredare... Eller jag har inte hittat var, och jag kan säga att jag letat.

J
Har du manualen till den , bakom plåten på insidan sitter en termostat för El-patronen norminställd 60C , kanske EL-patronen
är död , men det måste mätas upp , även den sitter bakom plåten ., är den defekt så orkar inte kompressorn med att värma på
Blir dåligt med VV , akta fingrarna , du måste veta vad du gör , spänningsförande delar överallt där

J jojo123 skrev:
Har du manualen till den , bakom plåten på insidan sitter en termostat för El-patronen norminställd 60C , kanske EL-patronen
är död , men det måste mätas upp , även den sitter bakom plåten ., är den defekt så orkar inte kompressorn med att värma på
Blir dåligt med VV , akta fingrarna , du måste veta vad du gör , spänningsförande delar överallt där
Japp har manualen men det nämns inget om temperatur. Skruvade loss plåten på insidan, nada!

• Öppen insida av ett värmesystem med ledningar, etiketter och bortskruvad plåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Fel maskin :( från min sida , men det finns säkert en EL-patron i den och den måste ha en termostat , under den lilla galvade plåten sitter det säker en knapp som är överhettningskyddet för patronen . kolla om den löst , sluta andas och tryck hårt på den , ska bli ett klick om den löst

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.