1 844 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vad händer med min värmepump (IVT 490)?!
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Hej,
Jag hoppas det är någon här som kan hjälpa mig att felsöka min värnepump eftersomden börjat bete sig underligt. Vi renoverade huset nyligen och har bara kört den för varmvattnet (dvs ej för frånluft eller värme) då ventilation och radiatorer ej blivit inkopplade. Fläkten stängde elektrikern av då den ej va ansluten till någon kanal, och en vvs-kille anslöt den till våra nya vattenledningar. Radiatorslingan kopplades i princip bara ihop med en flexslang så att system kunde fyllas, och beredaren startas i manuellt läge. Så längt så väl.
I helgen färdigställdes ventilationskanalerna och fläkten kopplades på. Bra drag med helt nya och fräsha kanaler! Santidigt noterade jag alla inställningar och temperaturer vilka visade ok värden, förutom kompressorn GT6 som larmar och ej ger något värde. Larmet kom dock något innan ventilationen ställdes på, men jag har trott att detta beror på att den varit urkopplad. Alla övriga värden var normala.
Nu, två dagar senare ser jag att alla varmvattengivare (GT3) visar värden på över 80grader! Och GT6 visar 130! Alla värden återställdes till fabriksinställningar men ingen skillnad, och kompressorn går fortfarande inte. Jag ställde då pumpen i manuellt läge eftersom 80 grader ej känns ok, tillsvidare.
Någon som kan veta vad detta beror på?
Mvh
Jag hoppas det är någon här som kan hjälpa mig att felsöka min värnepump eftersomden börjat bete sig underligt. Vi renoverade huset nyligen och har bara kört den för varmvattnet (dvs ej för frånluft eller värme) då ventilation och radiatorer ej blivit inkopplade. Fläkten stängde elektrikern av då den ej va ansluten till någon kanal, och en vvs-kille anslöt den till våra nya vattenledningar. Radiatorslingan kopplades i princip bara ihop med en flexslang så att system kunde fyllas, och beredaren startas i manuellt läge. Så längt så väl.
I helgen färdigställdes ventilationskanalerna och fläkten kopplades på. Bra drag med helt nya och fräsha kanaler! Santidigt noterade jag alla inställningar och temperaturer vilka visade ok värden, förutom kompressorn GT6 som larmar och ej ger något värde. Larmet kom dock något innan ventilationen ställdes på, men jag har trott att detta beror på att den varit urkopplad. Alla övriga värden var normala.
Nu, två dagar senare ser jag att alla varmvattengivare (GT3) visar värden på över 80grader! Och GT6 visar 130! Alla värden återställdes till fabriksinställningar men ingen skillnad, och kompressorn går fortfarande inte. Jag ställde då pumpen i manuellt läge eftersom 80 grader ej känns ok, tillsvidare.
Någon som kan veta vad detta beror på?
Mvh
Redigerat:
Om du spolar i en kran ett bra tag och kollar att vattnet håller normal temperatur ut.?
Har du 80 grader i tanken så är det så du skållar dig när vattnet kommer ut. Om detta är fallet så låter det som att elpatronen ligger inne och värmer för länge pga felaktig termostat/felinställd temperatur.
Har du en multimeter kan du mäta upp resistansen på tempgivarna och jämföra mot en tabell och se vilken resistans de ska ha vid en viss temperatur. Verkar tempgivarna OK så låter det då som du ev. har problem med det kort där tempgivarna går in, har inte skruvat med denna del själv så kan inte ge mer råd än såhär.
Har du 80 grader i tanken så är det så du skållar dig när vattnet kommer ut. Om detta är fallet så låter det som att elpatronen ligger inne och värmer för länge pga felaktig termostat/felinställd temperatur.
Har du en multimeter kan du mäta upp resistansen på tempgivarna och jämföra mot en tabell och se vilken resistans de ska ha vid en viss temperatur. Verkar tempgivarna OK så låter det då som du ev. har problem med det kort där tempgivarna går in, har inte skruvat med denna del själv så kan inte ge mer råd än såhär.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Problemet har fått en lösning!P PåLandet skrev:Om du spolar i en kran ett bra tag och kollar att vattnet håller normal temperatur ut.?
Har du 80 grader i tanken så är det så du skållar dig när vattnet kommer ut. Om detta är fallet så låter det som att elpatronen ligger inne och värmer för länge pga felaktig termostat/felinställd temperatur.
Har du en multimeter kan du mäta upp resistansen på tempgivarna och jämföra mot en tabell och se vilken resistans de ska ha vid en viss temperatur. Verkar tempgivarna OK så låter det då som du ev. har problem med det kort där tempgivarna går in, har inte skruvat med denna del själv så kan inte ge mer råd än såhär.
Givaren på kompressorn var trasig och byttes ut på garantin. Nu går kompressorn in och värmer innan elpatronen och temperaturerna är normala.
Klicka här för att svara