Hej. Vi har ett par golvvärme slingor som inte ger värme. Ska man börja med att lufta slingorna eller vad? Och hur gör man när man ska lufta? Systemet är Termo tech.

• Golvvärmeinstallation med fördelarskåp, rör, termostater och pump märkt Termo tech.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej! Börja med att lyta av styrdonen för dom slingorna. Kolla om det blir varmt. Om inte kolla så piggen fjädrar.

Jag skulle nog börja med att undersöka ventilerna för de slingorna. Under de vita styrdonen har du ventilen, det sticker upp en liten fjäderbelastad pinne som styrdonet trycker på för att öppna eller stänga. Beroende på system så är slingan öppen eller stängd om pinnen är intryckt.

Det är inte ovanligt att den fastnar. Det kan även vara styrdonet som inte fungerar, men det är nog mindre vanligt.

OM du verkligen skall lufta en slinga, så är det lite komplicerat. Man skall då spola igenom slingan under en längre tid, typ 15 - 20 minuter. Man stänger alla andra slingor, stänger förbindelsen med värmesystemet. Kopplar in en vattenslang till fördelaren, returslang till avloppet eller en hink. Och spolar tills man inte ser några luftbubblor komma ut, och fortsätter sedan spola i 5 - 10 minuter.. Ganska omständigt.

Edit: Skall tillägga att det är en "liten vetenskap" att på ett korrekt sätt stänga slingorna innan spolning. Du behvöer dels stänga ventilsidan som alltså antingen är öppen eller stängd om man tar av styrdonen. Och helst även retursidan, där har du en ventil att skruva på. Men den är injusterad för att ge rätt flöde i respektive slinga. Så om du ger dig på att stänga returventilen, måste du noga räkna hur många varv kranen var öppnad, ev- även i vilken vinkel skruven stod från början. Och anteckna för var och en av kranarna.

R RoBo skrev:
Nej! Börja med att lyta av styrdonen för dom slingorna. Kolla om det blir varmt. Om inte kolla så piggen fjädrar.
Ok tack. Jag börjar med det.

H hempularen skrev:
Jag skulle nog börja med att undersöka ventilerna för de slingorna. Under de vita styrdonen har du ventilen, det sticker upp en liten fjäderbelastad pinne som styrdonet trycker på för att öppna eller stänga. Beroende på system så är slingan öppen eller stängd om pinnen är intryckt.

Det är inte ovanligt att den fastnar. Det kan även vara styrdonet som inte fungerar, men det är nog mindre vanligt.

OM du verkligen skall lufta en slinga, så är det lite komplicerat. Man skall då spola igenom slingan under en längre tid, typ 15 - 20 minuter. Man stänger alla andra slingor, stänger förbindelsen med värmesystemet. Kopplar in en vattenslang till fördelaren, returslang till avloppet eller en hink. Och spolar tills man inte ser några luftbubblor komma ut, och fortsätter sedan spola i 5 - 10 minuter.. Ganska omständigt.
Ok tack jag börjar med ventilerna.

R RoBo skrev:
Hej. Jag har nu lyft av styrdonet. Kan piggen sitta hårt? Jag tycker jag har tagit i rejält men den rör sig inte.

Har nu motionerat piggarna , ingen verkade sitta fast. Vad blir nu nästa steg för att åtgärda kalla slingor?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.