Tydligen så har vår varmvattenberedare lagt av. Det kommer inget varmvatten längre. Men, lampan på den lyser, men som sagt den blir inte varm på röret ut, har för mej att den var det innan. Någon som har en idé vad det kan vara, den är ca 10 år o har fungerat kanon tills igår.
Fagor M50 N1 heter den.
Kan där vara nån värmesäkring i den? Men lampan för uppvärmning lyser som sagt, sänkar man ner värmereglaget till noll så släcks lampan, då är den avstängd.
Fagor M50 N1 heter den.
Kan där vara nån värmesäkring i den? Men lampan för uppvärmning lyser som sagt, sänkar man ner värmereglaget till noll så släcks lampan, då är den avstängd.
Kolla om det sitter ett återställbart överhettningsskydd.
att lampan lyser kan är ingen säker metod att se om den värmer, överhettningsskyddet kan vara kopplat efter termostaten och lampan.
Annars är troligtvis elpatronen sönder. elpatron = den del som värmer vattnet.
enklast är att mäta om man har spänning (volt) på själva elpatronens anslutningar när lampan lyser. eller mäta strömen (Amper).
har man spänning där och ingen ström då är elpatronen trasig.
har man ingen spänning då kan det vara tex överhettningsskyddet som är trasigt.
Nu vet jag inte om du har rätt grejer / kunskap för att mäta el. det är öppna anslutningar med risk för att få elshock. Så vet du inte vad du gör så är det bra om du låter bli. Det kan vara farligt att mäta ström med en multimeter om man gör fel.
Ps. kan tillägga att det är ganska vanligt att elpatronerna ger upp i varmvattenberedare.
Du har även en blandningsventil under beredaren ser jag. kan vara en felkälla. men är varmvatten beredaren kall då är det inte blandningsventilen
att lampan lyser kan är ingen säker metod att se om den värmer, överhettningsskyddet kan vara kopplat efter termostaten och lampan.
Annars är troligtvis elpatronen sönder. elpatron = den del som värmer vattnet.
enklast är att mäta om man har spänning (volt) på själva elpatronens anslutningar när lampan lyser. eller mäta strömen (Amper).
har man spänning där och ingen ström då är elpatronen trasig.
har man ingen spänning då kan det vara tex överhettningsskyddet som är trasigt.
Nu vet jag inte om du har rätt grejer / kunskap för att mäta el. det är öppna anslutningar med risk för att få elshock. Så vet du inte vad du gör så är det bra om du låter bli. Det kan vara farligt att mäta ström med en multimeter om man gör fel.
Ps. kan tillägga att det är ganska vanligt att elpatronerna ger upp i varmvattenberedare.
Du har även en blandningsventil under beredaren ser jag. kan vara en felkälla. men är varmvatten beredaren kall då är det inte blandningsventilen
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jepp, uppmätt o kollat så det verkar vara elementet.Har kopplat loss tåtarna nu från elementet o kopplat det på en kabel med stickpropp, och ingen värme efter 45min nu. Så det är bara att konstatera att elementet e kass. Var kan man hitta ett nytt? Fagor M 50 N 1 heter den.
Ok, angående gängtape eller inte så låter vi den diskussionen vara.
Däremot så gav lite googlande vid hand, att ett passande element fanns i Spanien, ebay.es, för 253.- svenska riksdaler inkl frakt. Beställde det i söndagskväll och i torsdags landade det. Så sen i fredags har vi varmvatten i stugan igen
Däremot så gav lite googlande vid hand, att ett passande element fanns i Spanien, ebay.es, för 253.- svenska riksdaler inkl frakt. Beställde det i söndagskväll och i torsdags landade det. Så sen i fredags har vi varmvatten i stugan igen
Hej Drakbane! Har även jag nu problem med en FAGOR M 50 N 1. Har inte kollat elen på den än osv men det är kallt ovanför alla ventiler upp mot varmvattenberedaren.drakbane skrev:
Har du möjlighet att kolla vad delen hette som du köpte och vad säljaren hette på ebay.es ?
Hittar inte ett skit om dessa varmvattenberedare på nätet.
Nån som vet vem som importerat/ importerar dessa från Spanien?
Kan man hitta reservdelar i Sverige?
Mvh /Erik
Den här är den enda jag hittar på spanska ebay.
https://www.ebay.es/itm/TEMOPAR-CAL...363559?hash=item48b2db53a7:g:FVoAAOSwel5bmSZw
https://www.ebay.es/itm/TEMOPAR-CAL...363559?hash=item48b2db53a7:g:FVoAAOSwel5bmSZw
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Då det var 2015 så finns inte historiken kvar hos ebay.
Fördelen är att letar du på en engelsk sida så hittar du även de spanska. Kanske lite lättare med språket.
Mitt element såg u t så här, har för mej att watten avgör längden.
https://www.ebay.co.uk/itm/Resisten...660040?hash=item1c9fd59948:g:vNcAAOSwMl9ab8uy
Jag sökte på FAGOR M50
Då det var 2015 så finns inte historiken kvar hos ebay.
Fördelen är att letar du på en engelsk sida så hittar du även de spanska. Kanske lite lättare med språket.
Mitt element såg u t så här, har för mej att watten avgör längden.
https://www.ebay.co.uk/itm/Resisten...660040?hash=item1c9fd59948:g:vNcAAOSwMl9ab8uy
Jag sökte på FAGOR M50
Tack för svar kom fram till att beställa ett likadant fast 1200 w. Står 1.2 KW på typskylten undertill på min varmvattenberedare.
För hoppas det är rätt längd osv...
Hittade det jag beställde hos en handlare i UK på nätet.
https://www.sos-parts.com/resistance-1200w-water-heater-brandt-fagor-ocean-95x0072-12715.html
För hoppas det är rätt längd osv...
Hittade det jag beställde hos en handlare i UK på nätet.
https://www.sos-parts.com/resistance-1200w-water-heater-brandt-fagor-ocean-95x0072-12715.html
Jag har en kompis som är elektriker, vi kollade av de flesta andra delarna som termostat osv.
När vi tog ut elementet som bara satt med en skruv så hittade vi nåt litet område där det såg aningen bränt ut på nåt vis.
Hittade också lite svart stoff på plastlocket i botten. nästan exakt som på ditt foto.
Återkommer med rapport här om hur det går..
När vi tog ut elementet som bara satt med en skruv så hittade vi nåt litet område där det såg aningen bränt ut på nåt vis.
Hittade också lite svart stoff på plastlocket i botten. nästan exakt som på ditt foto.
Återkommer med rapport här om hur det går..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto