6 864 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Förvärma vatten till varmvattenberedare?
Om du beskriver din anläggning i helhet lite mer dvs panna, kulvert, shuntar, ev tankar osv är det enklare att säga mer i detalj om det är vettigt eller ej. Annars tänker du rätt här ovanför dvs inget problem att låta kallvatten förvärmas via VVX av värmevattnet. Det kräver inga ytterligare konstgrepp, frågan är bara vad det ger beroende på hur du har det övriga ordnat.
Du skulle kunna prova koppla såhär:
Bild från denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/slav-tekniktank-i-fjaerde-huset.356661/#post-3458374
Bild från denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/slav-tekniktank-i-fjaerde-huset.356661/#post-3458374
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej! Jag har ett system som behöver förbättringar i många avseenden, men man får ju ta en bit i taget. Pelletspanna utan acktank i fristående garage, som värmer angränsande verkstad och går ner i kulvertar för att värma bostadshus och attefallshus. Jag har inte full koll på alla trycktankar, shuntar och pumpar tyvärr. I attefallshuset är det golvvärme i betongplattan, så den behöver egentligen värmas året runt.GK100 skrev:
Om du beskriver din anläggning i helhet lite mer dvs panna, kulvert, shuntar, ev tankar osv är det enklare att säga mer i detalj om det är vettigt eller ej. Annars tänker du rätt här ovanför dvs inget problem att låta kallvatten förvärmas via VVX av värmevattnet. Det kräver inga ytterligare konstgrepp, frågan är bara vad det ger beroende på hur du har det övriga ordnat.
Planerar att sätta in luftvattenpump någonstans i systemet, troligen vid pannrummet, för att slippa sköta om pelletspannan så jag kan resa obehindrat. Borde väl även ha en acktank i pannrummet för att koppla ihop pump och pellets, utöver att få effektivare förbränning.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Börja med att sätt ett sådant här duschmunstycke. Det tar bara 6 L/min , tog ditt gamla 12 L så har du vips redan nu dubblat din varmvattenkapacitet =) https://www.hansgrohe.se/badrum/guide/tekniska-losningar/ecosmart
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Vad är hög förbrukning då? Vi är 8 pers totalt och jag satte in en 300 liters elberedare för nå år sen då jag ev skulle komma till skott med pannbytet men jag kan ärligt säga att jag inte har noterat nå speciellt mycket dyrare elräkningar för det så för min del blir det bara elberedare sen.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Snålare duschmunstycke hjälper nog inte så mycket. En tonåring i egen byggnad duschar nog tills varmvattnet svalnar, speciellt om han eller hon har en vattentät telefon. (Jag är inte tonåring och har ingen vattentät telefon men duschar ändå oftast tills det blir kallt; har dock bara 30 liters beredare.)
Det vore intressant om hade kunnat mäta hur mycket specifikt beredaren drar!S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är bara att sätta en elmätare för beredaren.
Protte
Protte
Klicka här för att svara