482 läst ·
1 svar
482 läst
1 svar
Kombi system.
Hej!
Vi har köpt ett hus byggt 2008.
Det är en nibe fighter 125. Med jordväreslang som värmer. Golvvärme på nedervåningen och element på övervåningen.
Har en kamin. Som vi eldar flitigt i för att det är billigare.
Anledningen är för att vi har gratis ved.
Så då tänkte jag, kan man inte köpa till en vedpanna med tillhörande acc tank osv? Och kombinera de båda pannorna. Jag vill inte ha det till ett måste att elda i vedpannan. Så därför vill jag gärna ha jordvärmen kvar.
Vad Kan detta gå?
Vilken panna bör jag satsa på? 140kvm hus ungefär
Har jag missat nått?
Det är en nibe fighter 125. Med jordväreslang som värmer. Golvvärme på nedervåningen och element på övervåningen.
Så då tänkte jag, kan man inte köpa till en vedpanna med tillhörande acc tank osv? Och kombinera de båda pannorna. Jag vill inte ha det till ett måste att elda i vedpannan. Så därför vill jag gärna ha jordvärmen kvar.
Vad Kan detta gå?
Har jag missat nått?
Självklart är det möjligt att köpa en vattenmantlad kamin och docka den mot en acktank. Frågan är om det går att räkna hem den investeringen och det ska även lösas praktiskt. Skulle tro att jordvärmen är så pass billig i drift att det blir svårt att räkna hem investeringskostnaden. Bättre att elda i den befintliga kaminen.H hardbigfoot skrev:Hej!
Vad Kan detta gå?
Har jag missat nått?
Jag hade en liknande fundering när jag planerade mitt tillbygge, men det hela föll på att rördragningen blev rätt så omfattande och jag inte har någon lämplig plats för acktanken.
Klicka här för att svara