Om man har ett stort hus från sent 60-tal med långa framledningstider för varmvattnet, vilka är era bästa tips för att korta dom? Rören ligger i/under stengolv som jag beslutat att inte riva upp då allt är draget i koppar med bra godstjocklek (1,5mm), inklusive golvvärme. Jag ska ta hem en VVS-are och fråga också såklart men vill gärna ha lite kött på benen inför detta möte, och ni på detta forum sitter på många goda ideer och erfarenhet. Det är ffa två ställen i huset som jag tycker är problem, ett badrum på övervåningen och köket. Båda ligger tyvärr långt bort från värmecentralen i huset, så vi pratar ca 1-2 min fullt blås i kranarna innan varmvattnet är framme. Mina funderingar är följande:

1. Kan man relina till tunnare diameter och härigenom kapa framledningstid? Nuvarande diametrar är enligt ritning 33/25 sedan 28/25 sedan 18/16 och slutligen 15/13 för W o KV
2. Kan man på nåt vis koppla mindre lokala varmvattenberedare närmare dessa två ställen? Ser rent ritningsmässigt ut att vara görbart och finnas plats i angränsande förråd utan att bryta upp golvet. men kanske är helt feltänkt??? och/eller apdyrt??

Är helt novis på detta som ni förstår och behöver alla tips och råd jag kan få. Alla förslag mottages tacksamt!

Nån som vet om Smart VVC är något att fundera över?

Enklast och billigast är en liten varmvattenberedare nära tappstället.
VVC kräver ett rör till mellan befintlig beredare och tappstället plus att det är mer värmeförluster från dom långa rören jämfört med en liten extra beredare.

• Gilla
Arkitekt 60-tal och 1 till
  • Laddar…
Jag har samma problem som TS och jag valde att lösa det med VVC. Det krävde dock att jag rev upp hela huset för att kunna dra fram en extra leding att cirkulera tillbaka vattnet i. Eftersom TS inte vill riva hela sitt hus så tror jag också att den absolut bästa lösningen är att sätta en liten varmvattenberedare under tvättstället.

• Gilla
Arkitekt 60-tal
  • Laddar…
B
Har du inga problem med el-effekt i huset , så kan du ju överväga en genomströmningsvärmare istället för vanlig beredare. Då slipper man ju i praktiken värmeförlusten som en vanlig beredare har, men får ju rätt häftig eleffekt innan varmvattnet kommer fram till genomströmningsberedaren.

Relina kopparledningar för att få mindre diameter har jag aldrig hört talas om, känns väldigt okonventionellt.

VVC funkar men blir nog dyrt och kräver nya ledningar. En 10 liters beredare på ca 1.5-2kW per tappställe tror jag är enklaste och mest vettigaste lösningen på ditt problem

A Arkitekt 60-tal skrev:
Om man har ett stort hus från sent 60-tal med långa framledningstider för varmvattnet, vilka är era bästa tips för att korta dom? Rören ligger i/under stengolv som jag beslutat att inte riva upp då allt är draget i koppar med bra godstjocklek (1,5mm), inklusive golvvärme. Jag ska ta hem en VVS-are och fråga också såklart men vill gärna ha lite kött på benen inför detta möte, och ni på detta forum sitter på många goda ideer och erfarenhet. Det är ffa två ställen i huset som jag tycker är problem, ett badrum på övervåningen och köket. Båda ligger tyvärr långt bort från värmecentralen i huset, så vi pratar ca 1-2 min fullt blås i kranarna innan varmvattnet är framme. Mina funderingar är följande:

1. Kan man relina till tunnare diameter och härigenom kapa framledningstid? Nuvarande diametrar är enligt ritning 33/25 sedan 28/25 sedan 18/16 och slutligen 15/13 för W o KV
2. Kan man på nåt vis koppla mindre lokala varmvattenberedare närmare dessa två ställen? Ser rent ritningsmässigt ut att vara görbart och finnas plats i angränsande förråd utan att bryta upp golvet. men kanske är helt feltänkt??? och/eller apdyrt??

Är helt novis på detta som ni förstår och behöver alla tips och råd jag kan få. Alla förslag mottages tacksamt!
De grova rören kan man ju enkelt trä in klenare PEX i för att öka hastigheten som VV kommer fram i. Men du kommer kanske inte åt i båda ändarna?
Har sett någon som gjort så och använt utrymmet mellan PEX och kopparröret till returledning för VVC annars.

Det låter som det bästa alternativet är att montera en liten varmvattenberedare så nära tappstället som möjligt. Beredaren matas med varmvatten från vanliga värmepannan.

Det räcker med en sån här liten en:

https://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-nibette-5l/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.