1 932 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Byta golvvärme (kopparrör) i hus från -68
Börjar planera köksbyte och med det kommer andra funderingar. Är lekman på området så behöver er hjälp. Huset är från -68 och har i hela bottenvåningen golvvärme med inlagda kopparrör (enl ritning). Efter renovering av angränsande rum såg jag att det är gjuten platta sedan ca 5-10 cm sand/cementsand (fast men faller isär om jag petar på det) i vilken rören ligger och på det ca 2 cm terazzoplattor. Vill helst inte byta pga kostnad och att det är tidstypiskt och välhållet. Men vad tror ni om livslängden på värmesystemet med koppar i golv?
Ja man tycker ju att det borde vara så att de håller. Vattnet ska jag kolla.
Har inte hittat så mycket på nätet om själva rören. Allt i huset, värme/VVS, är enligt orginalritningarna draget med WICU-rör i dimension 28,22,15 och 13mm. Godstjockleken vet jag inget om.
Har inte hittat så mycket på nätet om själva rören. Allt i huset, värme/VVS, är enligt orginalritningarna draget med WICU-rör i dimension 28,22,15 och 13mm. Godstjockleken vet jag inget om.
Bästa svaret
Firman hade en gammal katalog från 1972 då var gods tjockleken på wicu 15mm rör 1,5
Alltså tjockväggigt
Så du behöver inte oroa dig
Alltså tjockväggigt
Så du behöver inte oroa dig
Klicka här för att svara