M
Momskatten: Tack för svar! Vi har luft-vatten värmepump. Tanken är ju att byta ut de gamla radiatorerna till större radiatorer som passar värmepumpen bättre. Det fanns inte tid/pengar vid bytet då den gamla elpannan som satt i huset när vi flyttade in i somras och som vi hoppades skulle hålla något år till plötsligt dog och inte gick att reparera. Jag vill gärna att flödet går åt rätt håll
6 svar · 5,5k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: Gamla 80-40, 80-30 men även 80-60 är ju inte alltid per automatik att det är klena rör och små radiatorer som inte passar värmepump. Med de förstnämnda systemen i många fall och hus så var systemets radiatorer överdimensionerad från den tidens beräkningar, det är ett faktum. Var ju bla så "Kirunametoden", lågflödesystem kom fram. Man gick från högflödes system till
41 svar · 9,7k läst
·
S
Skytten67: Jag plundrade den gamla och det fanns inga svetsmärken men materialet var poröst som gammal bakelit så det trillade ut små bitar och blecken hade därför hamnat i fel läge/lossnat.
18 svar · 5,4k läst
·
Skandiamannen
Skandiamannen: En ( ointressant ) uppdatering: hittade en ny ägare till radiatorn. Skönt att slippa slänga ngt som fungerar
9 svar · 8,1k läst
·
C
Christian_K: Hej! Ligger lite själv precis intill en sjö som är vattentäckt. Närmaste villor är 300-400m bort bakom en skogsdunge / bergsknall. Bergvärme skall funka tror jag. Ej sjövärme pga av vattentäckten. //Christian
2 svar · 1,1k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Håller på och bygger om i hallen och har bestämt mig för att använda Floorés golvvärmesystem. Men varför är rören så dyra? Är det nåt speciellt med dem? Den billigaste prisuppgiften jag fått för 90m Premium 16x2.0mm är 1859:-. Jämför jag med Golvvärmebutiken så får jag 120m för 1499:- eller 1895:- för LKs rör.
0 svar · 518 läst
FredrikR
FredrikR: Låt mig utveckla! :) Vi har haft en slarvigt lagd golvvärme (20mm) i hall och på toaletten som nu är utriven. Nu ska det göras ordentligt med spårat golvspån, plåtar osv. Fördelaren sitter i källaren så tillopp och returledning har gått därifrån, via köket till hall och toalett där den legat. Gör jag bort mig helt om jag lägger ny 16mm slang i de 5,5m2 som avses, och som
0 svar · 858 läst
X
Xole: [citat] 26mm tror jag men ska mäta ordentligt innan jag beställer något. Tack för all hjälp!
11 svar · 2,0k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Precis, sänka elförbrukningen kör du lämpligen med en F2040 eller änni bättre F2120 i lagom storlek
6 svar · 2,5k läst
O
onetrickpony: Tjena! Tänkte bygga en värmelampa med infrarött ljus. Typ en sån här:
0 svar · 1,0k läst
J
jonaserik: Kan vara det inget ovanligt, det syns i boxen om man öppnar den, då sitter det 2 don på samma plint
3 svar · 1,6k läst
·
Huggabuggaa
Huggabuggaa: [citat] Så länge den inte är bärande på något vis. annars hade jag börjat uppifrån och gått neråt. Tidsåtgången är svår att säga, beror ju på hur flitig man är och hur duktig muraren har varit. Om ni bestämmer er för att plocka ner så hade jag kontaktat sotaren när den är nere och låtit han göra en läckagemätning på skorstenskanalen innan nya kaminen installeras
3 svar · 3,4k läst
·
J
jonaserik: Det med att ha wifi/app är i mitt tycke överkurs för EL-element, alla nuvarande element har elektroniska termostater, finns flera fabrik av oljefyllda typer till olika priser. Oljefyllda ger en värme som kan jämföras med vattenburna system, tar lång tid att värma upp, efter det så sköter termostaten om regleringen till ca 2 C i delta, öppna värmer fort men har sämre kvarhållande
1 svar · 2,3k läst
T. Engqvist
T. Engqvist: [citat] Hej, Okej jag har uponor x 145 med T 145 termostater ingen utgivare inkopplat. Är det autobalanseringen med detta system också? Funkar det lika dåligt utan utegivare? Isåfall hur avaktiverat jag autobalanseringen?
3 svar · 6,2k läst
·
T. Engqvist
T. Engqvist: [citat] Har uponor reglerlåda samt termostaterna t 145. Hur vet jag om autobalansering är aktiverat. Låter enligt tidigare att det funkar sådär.. Isåfall hur avaktiverar jag det så kan jag strypa flödesventilerna manuellt. Tacksam för svar.
6 svar · 6,0k läst
O
ololi: Tack för bra info. Ska testa!
5 svar · 1,9k läst
M
myrstack: [citat] Det enda ”självjusterande” du har är säkerhetsventilen men även om du fyller till mer än 1bar och temperaturen går upp borde den inte lösa. Det första är givetvis att kolla denna och notera att med ett korrekt Expansionskärl ska det vara snustorrt där kontinuerligt. Notera även att vattenvolymen som det rör sig om för att se en tryckförändringar på manometern är
5 svar · 2,6k läst
·
F
Freka: [citat] bra, då är jag med. Testade nämligen att strypa med kulventilen på returen och lät ventilen på tilloppet vara helt öppen- gav inget resultat i det.
16 svar · 3,8k läst
·
F
Fredda112: Nej det gjorde vi inte. Vi tog ut de och tömde det gamla vattnet som var svart i elementen. Hur spolar vi genom sådant? Nej filtret är inte igensatt. Kollade hur rörmokaren gjorde och har kollat det och gjort som han gjort utan resultat :(
2 svar · 1,1k läst
C
Centermonterad_tumme: Står såhär i botten
1 svar · 1,0k läst
·
A
Avemo: [citat] Det finns olika tidsperspektiv här. Slingans effekt påverkas inte av inställd temperatur. Däremot golvets avgivna effekt över tid. Så om den beräknar hur mycket energi som går åt så bör den beräkningen inte ha inställd temperatur som parameter. För några veckor sedan hörde jag en elektriker avråda från att använda golvvärme som underhållsvärme med hänvisning till
5 svar · 3,8k läst
·
C
cazz: Köpte ett litet oljeelement på hjul som ska vara riktigt bra men framförallt säkrare då jag har förrådet som en amatörsnickeri.
17 svar · 7,1k läst
L
L-E: läge att googla lite mao tack för info
18 svar · 1,9k läst
·
A
artw0rk: [citat] Står med samma frågeställning. Köpte dock huset i Februari 2019 och ingen erfarenhet av pellets tidigare, så kan inte väga av om det är ekonomiskt eller ej. Men sett till tiden man lägger på inköp, hanteringen av säckar, lagring, sotning, osv osv och sen tillkommande ökande pris på pellets, så undrar man om det är värt besväret. Kan man få en tillförlitlig beräkning
8 svar · 1,7k läst
Hillpinch
Hillpinch: [citat] Stämmer Krilleman. Jag kan iof köpa den modellen, men röris bytte även den nedre delen. Då är det nog lika bra att ringa dem och be dem byta alla trasiga. Men jag gillar originallösningen då rören döljs bakom radiatorn.
10 svar · 4,2k läst
·
L
lostinsweden: Kan du lägga upp bilder av pannan och tankarna?
6 svar · 3,2k läst
Lundqvist86
Lundqvist86: Jag tycker att UNifix är bättre. Känns rejälare och stabilt. Fördelen med plast insats i klämringskoppling är att ni får lägre bygghöjd om man ska sidledes eller uppåt. Det är mycket viktigt om du har färg att skrapa bort och göra riktigt rent från färg med bägge kopplings alternativen. :-)
5 svar · 1,8k läst
·
useless
useless: [citat] Varför?
10 svar · 4,2k läst
·
G
guggen: Japp de klarar minus 20. Men generellt är effekten låg vid -10 och besparing blir låg och TS kommer behöva en rejäl pump. Det är just från Gävle och uppåt som berg och jordvärme är en poäng.
18 svar · 9,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.