2 801 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Vedpanna med akumulator tankar
Ja de är väldigt konstigt byggt. Tror de är någon som inte har utbildningen på det. När panna var uppe över hundra så vredd jag på expantionskärlet och fyllde på vatten. För vi har vatten burna element. Och då skönk pannan i grader.Staffan2000 skrev:
Man byter inte pumpar på tid. De håller mer än 10år normalt sett.
Du fyllde på systemet med vatten med andra ord, det gör man inte på expansionskärlet.
Det ser ut som att det finns en nödkylningsventil, de brukar öppna innan 100grader.
Vill du ha hjälp måste du presentera mer information om systemet.
Att ha en elberedare och samtidigt elda för värme verkar inte vettigt.
Du fyllde på systemet med vatten med andra ord, det gör man inte på expansionskärlet.
Det ser ut som att det finns en nödkylningsventil, de brukar öppna innan 100grader.
Vill du ha hjälp måste du presentera mer information om systemet.
Att ha en elberedare och samtidigt elda för värme verkar inte vettigt.
Det är lite fel väg att kyla pannan på, måste göras manuellt och då kommer det kanske 100 -110 C ånga i pannrummet, skållningsriken är uppenbar,, ett HETT tips sök på SYR-ventil och läs om den, samt ta in kunskaperna som ges för säkerhet. Inte så svårt att få en monterad, tas VV ut från pannan går det kyla med VV-slingan eller om det är förrådsberedare i den. Är det inget av dessa i pannan så kontakta en riktig röris så kan hen säga vad som kan göras.
Nu verkade ju anledningen till bytet vara att den var tio år.
Att vrida på expansionskärlet för att kyla verkar något udda.
Jag tycker mg se en nödkylningsventil på panntoppen. Funktionen verkar inte finnas, men den tycks finnas där.
Att vrida på expansionskärlet för att kyla verkar något udda.
Jag tycker mg se en nödkylningsventil på panntoppen. Funktionen verkar inte finnas, men den tycks finnas där.
Tellus DP är en laddpanna som saknar varmvattenberedning. Sannolikt finns varmvattenberedning i första ackumulatorn.
Man måste anpassa vedinläggen så inte pannan går över 95°. Det hjälper inte att brassa på i pannan för att få ut värme till elementen om ackumulatortankarna är uppe i 90°.
Felet ligger antingen i shuntstyrningen som inte öppnar shunten och då kan man öppna shunten för hand, eller har pumpen för elementen stannat pga spänningsbortfall, säkring, eller yttre styrning.
Väldigt ovanligt att en pump bara stannar i normal drift, brända lindningar el. dyl.
Har varit med om pumpar som haft svårt att starta eller låtit illa i lager men aldrig tvärdött.
Man måste anpassa vedinläggen så inte pannan går över 95°. Det hjälper inte att brassa på i pannan för att få ut värme till elementen om ackumulatortankarna är uppe i 90°.
Felet ligger antingen i shuntstyrningen som inte öppnar shunten och då kan man öppna shunten för hand, eller har pumpen för elementen stannat pga spänningsbortfall, säkring, eller yttre styrning.
Väldigt ovanligt att en pump bara stannar i normal drift, brända lindningar el. dyl.
Har varit med om pumpar som haft svårt att starta eller låtit illa i lager men aldrig tvärdött.
Jepp det är som du säger, sen går det inte att få ut mer värme från en panna än vad den är stämplad för , så att sprängelda hjälper inte. Till TS ta ett fota på shuntventilen ( den som ska reglera värmen ut i huset ) så får du info hur man manövrerar den för hand om motorn ( om det finns ) har sagt upp sigS Stegatorparn skrev:
Klicka här för att svara
