Vår Värmepump är ca 6 år gammal, liksom huset i Skåne. Golvärmen fungerar, men har inte varit riktigt jämn över hela huset. Nu bygger vi till ett uterum, som blir vinterisolerat med vattenburen golvvärme som kopplas på det befintliga värmesystemet.. Här kommer problemet, vi får inte ut jämn golvvärme till uterummet. Inkommande och utlämnande värme skiljer mycket och plattan når inte upp till önskade temperaturer.
Nu har vi spolat systemet på vätskan och finner då bl a insektsliknande partiklar (ca 10 mm) i vätskan, som antagligen sätter sig i ventiler och därmed har begränsat eller hindrat värmeflödet. Innan montering blåses rören innan, så partiklarna har sannolikt inte kommit härifrån. Kan någon i Forumet ge oss ledtråd vad det kan vara och vad vi måste göra??

Myrstacken
har du någon bild på dessa?

[QUOTHE="Myrs62, member: 300150"]har du någon bild på dessa?[/QUOTE] Små svarta och gröna föremål ligger i en vit tallrik mot en suddig mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej Myrstacken och tack för svaret. Jag fick precis bilden tillsänt mig från byggaren, som nu har tömt golvvärmesystemet 3-4 gånger. Fortfarande finns dessa små husdjur kvar, dock lite färre.. Räcker dock för att sätta sig i magnetventilerna.

Någon som har sett tidigare eller har lösning på problemet?

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Jag har ingen lösning, men det ser onekligen ut som något insektsliknande. En teori kan ju vara att de krupit in i ledningen (kanske för att övervintra) när den var tom (t.ex. på försäljarens lager, eller hos er innan ledningen monterades), och att man missat att renspola ledningen innan golvvärmesystemet monterades.

Det enda att göra nu är väl att spola och spola tills det blir rent, skulle jag tro.

Sätt dit en filterboll på returen från GV , innan vattnet passerar växlaren och täpper till, den är lätt att öppna och rensa, ca 3 cl vatten går ur systemet, röris vet vad det är för filter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.