B Bläsa skrev:
Hej
Jag hade samma problem och det visade sig vara att det var tryckkärlet/expansion kärlet som läckte. Efter byte av kärlet så vart det tipp topp.
Hur kom du fram till det? Jag kan inte se något spår på väta...

Det kom väldigt lite vatten ifrån spillröret ifrån övertryckventilen ifrån tryckärlet

Ja, jag ser att det är vatten i slangen men har ännu inte sett att det runnit ut något ur nämnd slang.

Minns du vad det gick på att byta? Tänker att kärlet är ca 10 år så det skulle man kunna testa även utan att konstatera fel...

Om expansionskärlet är kasst behöver inte så många cl läcka ut för att trycket ska bil nära noll. Läcker det lite långsamt på nåt varmt ställe så hinner det dunsta i samma takt som det läcker ut.

K Kongons skrev:
Ja, jag ser att det är vatten i slangen men har ännu inte sett att det runnit ut något ur nämnd slang.

Minns du vad det gick på att byta? Tänker att kärlet är ca 10 år så det skulle man kunna testa även utan att konstatera fel...
Ett kärl kostar ett par tusen

C
K Kongons skrev:
Är det vatten i spillröret kan jag inte tänka mig annat än att säkerhetsventilen läcker. Dessutom en vanlig orsak till läckage. Motionera den lite och se om den tätar till sig, annars är det ju bara att byta ventilen, inte behöver man byta expansionskärlet för att säkerhetsventilen läcker(?)

• Gilla
Kongons
  • Laddar…
Fast om expansionskärlet är kasst så trycks vatten ut via säkerhetsventilen så fort det värms upp.

Om du tejpar fast en plastpåse på röret så vet du, har du gjort det?????

Tar det någon sekund att fylla kärlet från 0 till 1 bar så är det 90% att kärlet är kasst.

Men om du inte vill göra det ovanståendevilket är det enklaste så tar du av täcklocket för luftventilen, den ser ut som en bilventil och sitter i toppen/botten av kärlet. Prova med en tändsticka, får du ut vatten istället för luft så är kärlet kass. Får du ut luft= ta ner trycket i värmesystemet till 0, och koppla sedan på en vanlig cykelpump med manometer. Fyll kärlet till vad som står på märkskylten. Kolla igen om 2 veckor att det är samma tryck.

kristofer12345
Jag har samma problem som dig , bytade expan. Kärl funkade ej , nu tror jag det är värmeväxlaren, blött där under ..fuck mi

I InsidersUnited skrev:
Om du tejpar fast en plastpåse på röret så vet du, har du gjort det?????

Tar det någon sekund att fylla kärlet från 0 till 1 bar så är det 90% att kärlet är kasst.

Men om du inte vill göra det ovanståendevilket är det enklaste så tar du av täcklocket för luftventilen, den ser ut som en bilventil och sitter i toppen/botten av kärlet. Prova med en tändsticka, får du ut vatten istället för luft så är kärlet kass. Får du ut luft= ta ner trycket i värmesystemet till 0, och koppla sedan på en vanlig cykelpump med manometer. Fyll kärlet till vad som står på märkskylten. Kolla igen om 2 veckor att det är samma tryck.
Där sitter påsar på både värmevattensröret och varmvattensventilen nu. Det kommer inget ur värmevattenventilen men verkar komma lite ur värmevattenventilen men den bör ju inte ha med detta att göra?

Ventilen är testad och pyser luft.

Det går inte fullt så snabbt att fylla kärlet. Någon sekund per 0,1 bar.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Jag har samma problem som dig , bytade expan. Kärl funkade ej , nu tror jag det är värmeväxlaren, blött där under ..fuck mi
Fan vad drygt men skönt ändå att veta ungefär var det läcker kanske?

kristofer12345
K Kongons skrev:
Fan vad drygt men skönt ändå att veta ungefär var det läcker kanske?
Om det är där, såå blir det jobbigt o byta o fylla på propan etc, o en dyr jävel osså, hade hällre haft ett kasst kärl eller läcka, dock ej i golvet men på rören innan,,‍♂️

Låter fruktansvärt :/ hoppas att det är ngt annat!

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.