Värme allmänt
guggen: Japp de klarar minus 20. Men generellt är effekten låg vid -10 och besparing blir låg och TS kommer behöva en rejäl pump. Det är just från Gävle och uppåt som berg och jordvärme är en poäng.
J_B: Vvs killen jag känner o kommer anlita rekommenderar helt klart Thermia så det blir nog en sån i allafall. Frågan är bara vad jag kan hamna på i förbrukning, hur mycket jag tjänar/förlorar jämfört med pellets
Lundqvist86: Kolla om det står NO eller NC på ställdonet till rummet där vardagsrummet var. Kan ha brunnit fast. Är det NC så är ställdonet stängt utan ström. Ställdonet är lätt att byta själv. Är inte det så, är det troligtvis någon luftficka/luft i rören på golvvärmen. Finns fina luftavskiljare/smutsavskiljare att sätta ute i garaget på stammen innan kulverten går över till huset.
olofh: Ska göra om vindsvåningen vilket innebär att riva ut allt och börja från grunden. Idag radiatorer under resp gavelfönster men eftersom resten av huset har golvvärme så hade det schuntmässigt funkat bättre att golvvärme på vinden också. Kollat på spårat golvspån men då river jag ut 22mm spont. Har sett några filmer på youtube där de lägger ner spridningsplåten mellan bef
Momskatten: Hej! Har under hösten installerat luftvattenvärmepump i ett hus från 60-talet. Tidigare satt det en elpanna från 70-talet och när huset byggdes användes en oljepanna. Vi är medvetna om att radiatorerna är underdimensionerade för värmepumpen men hade inte tid/pengar att byta både värmepump och radiatorer när elpanna gick sönder. Byte av radiatorer kommer vi troligen göra senare i
afSchinken: Jag kan nu efter 11 dagar konstatera att inga nya felmeddelanden har dykt upp och driften har fungerat problemfritt trots svängande temperaturer :D Hoppas jag inte jinxar :) Tack för all hjälp! [bild]
Torbjörn Berggren: [citat] Bygger en del på höjden så att man tänker på det! Ska se om jag hittar länken.
Ymer: [citat] OK. Jag öppnar och tätar utan att prova att dra åt hårdare. Jag vill ju inte dra sönder något. Måste dock köpa lin och pasta eftersom jag har mitt i stugan. Tackar så mycket!
Marlin11: Har ett golvvärmesystem där slingorna längst bort från centralen är kalla. Kan jag justera vredet på cirkulationspumpen för att fixa detta? Förstår inte logiken den har. Har googlat utan att hitta tydligt svar. Bifogar bild på pumpen.
Staffans2000: Det var väldigt märkligt. Men bra att det löste sig.
Klodsmajor: @PNO, tack, det skulle kunna vara röret till expansionskärlet, dock är det bort bortkopplat och ligger bara löst kvar och dammar. Funderar på att borra upp ett litet hål och se vad som händer
Lundqvist86: Personligen skulle jag ha dragit om alltihop för är radiatorer dimensionerade efter gamla oljesystemet är det nog 80/60 framledning retur temp. Bättre att räkna på 55/45 temp på systemet. Och dra om rören, det blir aldrig riktigt snyggt med den dragningen och bygga om ledningar för att passa nya radiatorer. Alternativt lägga golvvärme. Ni/du kommer få mycket bättre ekonomi om ni ska
Susanne Helgö: [citat] Ok! Tack för tips! Ska kolla. God fortsättning! /Susanne
Murkla1949: [bild] Tänker jag rätt: 1. Stäng av cirkulationspumpen. 2. Stäng kranarna (1). 3. Ta bort blåhattarna för fullt flöde (och kolla så de inte kärvat). 4. Anslut vattenslang till (2) (Hur ansluter man på bästa sätt? Det behövs väl inget större tryck?) 5. Led vatten från (3) till avlopp. Räcker det så? Jag har möjlighet att spola med kranvarmt vatten. Är det en för eller nackdel?
Stegatorparn: Där ser man....fantastiskt att det finns delar till 50 år gamla grejer.
Anonymiserad 284245: [citat] Boyta ca 130m2, 80+50 övervåning. Isolering, nja..Gammalt torp med timmerstomme, blandad med utbyggnad ala 65-70 tal. Fönster har jag nya står i snickeriet som ska in i vår, 2-glas flaggfönster. Ventilation får man väl kalla självdrag. Vi bor runt Örebro. Tillbyggnaden tänkte vi tilläggsisolera i samband med lite annat, men timmerstommen+panel vill jag ha som den är. Vill
GoC: [citat] 3 bar? då borde säkerhetsventilen öppnat och släppt ut trycket som max bör vara 1,5 bar i ett värmesystem och säkerhetsventilen är vanligen på 1,5 bar.
KeiNo: Hej! Har en elpanna Nibe evc190 från -88, samt en Mitsubishi FH35 luftluftspump som uppvärmning i huset, min fundering är dock inställningsmässigt, vad jag kan förstå så är det absolut bästa att köra luftpumpen så mycket som möjligt eftersom den är mest energisnål? Luftpumpen värmer hela övervåningen, nästan lite för bra eftersom det är sjukt vamt även när pumpen är
lob: [bild] [bild] [bild] [bild] I Centrala Jämtland ser genomsnittlig förbrukningskurva ut så här. Stämmer bra i mitt hus även om det såklart varierar mellan månader och mellan år. har dock inte varit med om att någon vintermånad stuckit iväg upp till 25% (förutom den gången när bergvärmen lade ner och elpatronen fick gå i 3 veckor haha). Kanske är olika beroende på var man
jonaserik: Sitter termometern i ett dykrör så kanske det går om det finns plats att sätta ett T-stycke,där det åt sidan kan sättas en liten ventil och lufta med, termometern sätts då rakt uppifrån
Vector: .... ser också att det är lite sprit i brinesystemet också. Jag vet inte hur det är hos er men vi brukar erbjuda våra kunder med berg/jord vp service för ca 1900kr. Då fyller vi på sprit, kollar filter, kollar tryck på expkärl, svarar på kundfrågor mm. Kan ju vara ett alternativ kanske. Men se till att isf få dit en som kan....
Jossan81: Hej. I vår sommarstuga har vi en värmepump från LG. Idag kommer det ingen värme från den. I displayen står det CH 32. Någon som vet vad som kan vara fel? Vi har stängt av den, dammsugit den men inget hjälper.
Sebastian_21: Vi har samma pellets, samma leverantör. Dock har vi sotat och rengjort pannan nyligen men det borde väl förbättra prestandan? Hyffsat samma temp ute.
Marcus1904: Hej. Jag har ju bara den jag har från innerdelen på luft/vattenpumpen, och den kör väl bara varmvattnet(?). Men kanske får komplettera med en acktank då. Tack för ditt svar!
Rabbithole: Man bör ha minst 200mm isolering och en betongplatta är vanligen 100mm. Ett golv behöver inte golvvärme om man bara vill att det inte ska kännas iskallt. Lägg på ett ytskikt som leder värme lite sämre än betong så blir det stor skillnad. T.ex en plastmatta eller linoleum är exempel på en enkel lösning som är billig och gör skillnad
Gammelpär: [citat] [bild] är det den bulben du tänker på? Ja det sitter en lampa på undersida av den svarta delen, den lyser grönt. Hur länge ska man ha elementen avvriden och pumpen på max?