Har köpt ett äldre hus och funderar nu på vilket värmesystem jag ska satsa på.

Förutsättning:
Är ett ”sekelskiftshus” med ombyggnader och tillbyggnader på 40-talet och även nutid.
Ca 200 kvm på två plan plus en oinredd källare på ca 70 kvm.
Pelletsbrännare och elpatron finns nu.
Vattenburen golvvärme på bottenplan och vattenelement på ovanplan.

Har förstått att pelletsbrännare är det bästa för husets välmående men ganska bökigt med mycket drift o underhållsarbete.

Vilket värmesystem hade Du valt och varför???
 
Luft/vatten = lite bekymmer och inte så dyrt som bergvärme.
 
  • Gilla
sixten88 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade stått kvar vid pelletssystemet och gjort det så praktiskt som möjligt gällande underhåll.
Bäst för husets välmående, som du själv skriver..
 
  • Gilla
Zedo
  • Laddar…
Jag skulle gjort som Immobil, kört på luft-vatten.
Pellets är bara till för kaniner och hästar
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Luft/vatten = lite bekymmer och inte så dyrt som bergvärme.
Varför inte en frånluftvärmepump?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Jag hade stått kvar vid pelletssystemet och gjort det så praktiskt som möjligt gällande underhåll.
Bäst för husets välmående, som du själv skriver..
Vet du vad man kan göra för att få det så praktiskt som möjligt?
 
Y Yonaz skrev:
Vet du vad man kan göra för att få det så praktiskt som möjligt?
Det får du nog klargöra...du vet ju hur du har det med utrymme för magasin och annat.

Jag tänker ju att en luft/vatten-pump och pellets för spetsvärmen borde vara det trevligaste.
 
En annan idé är att behålla pelletsbrännaren och installera en flvp så kan man köra pellets då o då eller är det bökigt/korkat..?
 
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Det får du nog klargöra...du vet ju hur du har det med utrymme för magasin och annat.

Jag tänker ju att en luft/vatten-pump och pellets för spetsvärmen borde vara det trevligaste.
Jag vet inget, har inte flyttat in än och har aldrig eldat pellets men jag har förstått att man behöver sota/rengöra typ varannan vecka...

Ja dubbla system kanske inte är så tokigt...
 
Y Yonaz skrev:
Jag vet inget, har inte flyttat in än och har aldrig eldat pellets men jag har förstått att man behöver sota/rengöra typ varannan vecka...

Ja dubbla system kanske inte är så tokigt...
Vänd på det!
Det är typiskt sånt som gör att man får vara ensam och pilla med sitt eget en stund...

Flytta in först och börja elda...sen ser du var man kan förenkla livet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Vänd på det!
Det är typiskt sånt som gör att man får vara ensam och pilla med sitt eget en stund...

Flytta in först och börja elda...sen ser du var man kan förenkla livet.
Jag pillar hellre med annat :)

Jo jag kommer nog leva med existerande system i ett år innan jag gör något men ville bara börja göra lite research nu :)
 
Vi bor i ett hus byggt 1900, också ca 200kvm som vi värmer upp med pellets. Pannan är en NIBE Pellux 200 och i den har jag en KMP PX21-brännare. Det är inte speciellt jobbigt med pellets om man har "hälsan" till det så att säga.

Vi får pelletsen hemlevererad på pallar som vi ställer i garaget. Sedan bär jag upp säckarna för två trappor då huset är på en kulle, och därefter ner med säckarna i källarn. Det tog några gånger innan jag fick till snitsen, och kan garanterat göra det ännu smidigare för mig men jag tar det som ett träningspass då jag åtminstone än så länge är ganska ung och kry.

Vi har ett veckomagasin som jag fyller på, och då pannan har automatisk sotning så tar sotaren hand om det en gång om året. Så jag behöver inte göra något mer med pannan än att tömma asklådan och aska ur brännaren, vilket jag gör kanske varannan månad om ens det.

Vi har bott här lite drygt 2 år, och jag var ganska nervös i början och sprang där och kollade förrådet hela tiden osv. Och det är ju lite plock med det, jag byggde ihop en "nivåsensor" så jag har koll på när jag behöver fylla på. Men iaf, för oss funkar det bra med pellets.
 
Y Yonaz skrev:
Jag pillar hellre med annat :)

Jo jag kommer nog leva med existerande system i ett år innan jag gör något men ville bara börja göra lite research nu :)
Jag tror att det är trevligt att ha en värmepump som sköter det mesta men att ha en pelletsbrännare dom fixar om det är många som ska duscha eller det blir snorkallt.

Har själv luft/vatten och vedpanna, pannan är ju bara igång på vintern eller när jag har något extra kul att elda..eller stort behov av varmvatten.
 
Bergvärme/jordvärme/sjövärme säger jag. Är lite besviken på prestandan i min luft-vatten värmepump så går till den säkra sidan. Håll dig till erkänt bra märken.
Bäst prestanda när det behövs som mest och man slipper utedelen

Samtidigt måste ventilationen ses över så det inte stannar av när man inte eldar.
 
Y Yonaz skrev:
Varför inte en frånluftvärmepump?
För att en frånlufts värmepump ska fungera krävs ju ventilations kanaler i hela huset som pumpen tar sin luft ifrån.
Finns det annars är det ett stort jobb.
Jag hade fortsatt med pellets eller jord- bergvärme.
Tycker inte om luftvatten pumpar varken i utseende eller ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.