Värme allmänt
tobbbias: Det skulle ju kunna vara så att vi går mot kallare tider (även om man ibland undrar om det blir någon vinter alls) och att den effekten du ställer in en dag inte räcker till en annan dag. Då kommer de ju att lysa rött tills de uppnår ett börvärde. Men sätts börvärdet för högt så får dina golvvärmeslingor köra på hela tiden och då lyser det rött. Beroende på vilken effekt
allexx: Hur varmt har du i systemet? Det ända som kan lukta är om det är skit på elementet. Så tvätta det. Ren metall yta kan lukta om den blir rätt varm. Kolla om färg har flagnat
Jakob72231: Nu är problemet fixat. Vi stängde av inkommande vattnet och försökte spola varmvatten i kranen. Tanken var att se om pumpen kunde ge något flöde över huvud taget. Detta gick inte vilket nog beror på att det såklart inte släpps in någon luft i varmvattenberedaren när inkommande vattnet är avstängt. När vi satte på vattnet igen så lät pumpen annorlunda, och när jag spolade
Krypstocken: ja och nej Felkoderna är borta och inga nya har uppkommit. Tidigare kom de tillbaka.
AndreasWahlgren: [citat] Tack för svar Claes! Ang inrökningsproblematiken så har jag provat precis allt utan att få till en bra lösning... så nu eldar jag inte alls i spisen då det är fullkomligt omöjligt utan att det ryker in. När sotaren var här så gick vi igenom och kollade lite på rörspisen och han hittade lite saker som han inte sett under sina 32 år som sotare... så jag har en sak jag ska
jonaserik: 1-rörs , 5 element ,ex första elementet öppnas 1 varv , nästa 2 varv o.s.v sista helt öppet. Är det färre. ex 3 element första 1 varv andra 2 varv och 3 3 varv och kollar så att inte någon annan stam blir utan flöde
useless: Det är ingen värmekälla, utan ett sätt att ventilera med lite mindre energiförlust. du behöver ändå någonting som tillför värme.
jonaserik: [citat] Klar överkurs, du säger paralellt, är GV kopplat direkt på stammen för elementen, då behövs bara en shunt och pump för att fixa det , kostnad ca 5000 kr för materiel och liiite arbete,ta ett foto på hur det ser, gärna om det går att se kopplingen mot stamman
TroonDrive: Glömde skriva att jag inte villa ha fläktkonvektorer i taket utan gärna kanaler som man har i USA så att man bara ser en liten bred öppning i taket i resp. rum.
Anna_H: Risken är stor att det bara är en fas, då den sitter inne på före detta lilla toaletten. Får kolla mer när jag kommer hem.
Hane73: Hej! Jag skulle helst vilja kunna styra värmen, höja eller sänka, via mobilen. Vår ACJ har en vanlig stickkontakt.
altan 3: Ja det känns så. Sotarn får kolla det och jag kollar kaminen. Tack!
Torpmästaren: Jag har 2st 20l jeepdunkar på vedspisen, intryckt längst in så de ej kokar. Det tar några timmar att värma upp men värmen stannar kvar betydligt längre i torpet.
NICHOLAS J: Hej Jag har samma typ av system som dig, det första jag gjorde var att ta bort alla termostater i huset och istället köra fullt flöde genom hela systemet utan några strypningar. Golvvärmen (även den som hos dig från 60talet) hade en schunt men den rev jag ut. Nu går alltihopa på samma cirkpump men delar upp sig på två flöden, golvvärme och radiator, i pannrummet. Det enda jag
Martin Hallin: Jag hade ett liknande problem som jag löste med att helt enkelt bygga om öppningen genom att låta öppningen gå hela vägen upp till tak. Blev en väldig skillnad. Så fundera på det istället för massa fläktar som kan föra oväsen.
Fällebyggarn: Då får du leta efter en konverterare för 150/125 helt enkelt.. https://ventilation.se/overgang-till-insatsror-150-125.htm?gclid=EAIaIQobChMIhJL0jdjR5gIVRKoYCh008whcEAQYASABEgJckvD_BwE
kristofer12345: [citat] Aha jo det är ganska stora höjdskillnader.
ramafred: [citat] Låter som en god idé, vi tog från en lokal bygghandel där det stod 22x120 och vid uppmätning var det 21mm så :)
Isakare: Ja jag personligen hade gjort både och. Gjort en kulvert så det är färdigt för framtiden när man ända håller på och gjuter plattan. Och monterat en LLVP, den ger ju inte bare 3-4 gånger mer värme än ett rent element, utan vispar runt luften lite också, det är bra tex om man kör in en blöt bil. Det är på så sätt också bättre att ha en fläktkonvektor eller en liten byggfläkt
Borgir: Väcker denna tråd... är inne på samma lösning.. dvs sätta en handdukstork på övervåningen som är kopplad på golvvärmeslingan i badrummet, detta för att fördelaren sitter i källaren och jag skulle iom detta få en luftningspunkt å högsta punkten. att tempen blir läge i torken spelar ingen roll.. kan man ev sätta en automatisk ventil i torken?? bra eller dålig lösning?
Eifos: Hej! Hittade denna tråd när jag sökte efter info om vårat ventilation/värmesystem och flytta upp minimastern från köket till vinden.Hur gjorde du?
jonaserik: Brukar vara en klassiker att stiften fastnar efter sommaren, då knackar man som sägs på pinnen , lämpligt med något i plastmateriel, det går även att hamra lite våldsamt på metallen på ventilens sida
yehor: [citat] Tack för informationen. Detta var för November och kostnaden för 50m3 var €39, på samma räkning betalade jag €0.21 per kWh, så det hade blivit ungefär 3 gånger dyrare med eluppvärmning om jag räknat rätt (Priserna är från Nederländerna). Under juni-augusti låg jag dock bara på ca 2m3/månad, använde ingen värme och duschar oftast på gymmet. Ville veta om det hade
extcon: Tack för alla svar! Att ha en skorsten till är inte aktuellt så får kolla tipsen i tråden och funkar det inte blir det ingen ytterligare kamin... Tack igen och God Jul!
cpalm: Ett tips kan vara att köpa en billig IR-termometer så kan du lätt kolla temperaturerna på fram- och returledningar. Tycker det låter som obalans i flödet till respektive fördelare. Det är ju samma vatten, så temperaturen i framledningen torde vara ungefär densamma. Men om du får ett mindre flöde till ena fördelaren så transporteras ju mindre värmeenergi per tidsenhet till den
InsidersUnited: Med att din mor blir äldre så kommer hon få svårare och svårare att hantera ved etc. Skaffa en luft/luft, elda sedan så långt det går med befintlig kamin. Även om riktigt låga utetemperaturer inte är optimala för värmepumpar så kommer den ge ett bättre utbyte än elradiatorer. Även när det är kallt (under-10c ) så ger pumpen ett utbyte, cop brukar gå ner på ca 1.8-2.0 men det
Icreate: [citat] Endast under själva testningen. Annars vore det såklart helknäppt.