Värme allmänt
Arne999: [citat] Jo det va ju så jag börja tänka. Men om man låter vatten rinna igenom så slipper man bära is :). Om en frys är på 200W och vi har en COP på 3 (för att överdriva gissar jag) innebär ju det att vi plockar ut 400W ur vattnet => dT på tex 3 grader på => 100lvatten/h. blir den tom nån gång så stänger man av... .det rinner till väldigt mycket....
villasuperstar: Vi har en Uponor Elpush 12 installerad för golvvärme i hallen. Eftersom vi har haft en del problem med luft i slingan så har jag luftat ett par gånger i vinter och nu idag när jag skulle stänga luftningsventilen märkte jag att det droppade lite vatten från springan under den lilla muttern som luftningsventilen sitter fast i. Jag drog åt lite hårdare för att försöka stoppa droppandet
Ville.bygg: Dyslexin tar lite över ser jag, beklagar detta. Golvspånskiva ska det stå ej råspånt..
jonaserik: Vad värmer du med . en gammal ved/olja/el , grova rör som byggts för självcirk en gång i tiden, ekonomi blir det med shunt, nu kanske 80 C på elementen stundtals , mer info vad du har är inte fel
roke: [citat] :thinking: Okej. Lycka till, oavsett hur du väljer att göra.
djaccess: Tack för svar! Ok.. nej i nuläget är rören inte ivägen utan jag tänkte mest om man bör byta i förebyggande syfte innan man bygger in dom. Men då låter det som jag kan låta dom vara. Efter en till inspektion kanske. [citat]
Daniel 109: Gjuten platta på mark? Det är riktigt dumt med golvvärme i så fall.
byron v2: Episkt referat av den kanske mest opraktiska kaminen i världen.
KeiNo: Hallå! Höll på att byta tätning på ena sidoglaset, efter att ha rengjort och använd alla slags svordomar i världen för att få distansmuttrarna på plats så får jag helt enkelt inte ena skruven att ta på nå vis alls. Efter lite fler svordomar så plockar jag bort allt igen och upptäcker då att skruven är deformerad samt att gängorna i insatsen ser halvt trasiga ut.. Eftersom jag
Husnerden: Lite som jag misstänkte, tack för svar.
KeiNo: Ah precis det jag läst mig till också, men tydligen så ska Schindel ha 2 olika varianter, en som tål 450 grader och enligt dom ska klara av en sotbrand, sedan har de en annan som tål lägre grader, kommer dock inte ihåg om det var 250 eller 350. Man är väl lite skadad efter att ha bott i lägenhet hela sin uppväxt och aldrig haft kamin :P
Krilleman: Vad står det i din monteringsanvisning för kulverten?
AJL: [citat] Nog får en vresig rörmokare dit det där med lite svordomar ska du se ;) kan ju vara så att det inte finns möjlighet att komma ner på annat ställe också, vi vet ju inte hur det ser ut ovanför taket eller vars slangarna sticker iväg. [citat] Injusteringsventiler är nog väldigt överkurs här. Generellt är det överkurs med injusteringsventiler i en vanlig villa då det är så
Costacurta2000: Hej, håller på att bygga en sommarstuga på 25 kvm och ska bestämma mig hur jag ska värma upp den. Såg de här: https://www.koleda.co/ Snygga och enkla, funderar isf på tre stycken. Alternativt är ju att sätta in en luftvärmepump men tycker de är rätt fula och vill helst slippa utomhusdelen som förstör rätt mycket estetiskt. Är infravärme något att ha? Tack på förhand!
Bläsa: Jag ska installera en annan braskamin men den nya kamin sitter rök kanalen myckat längre ner. Jag har 2 alternativ 1. Att jag murar upp fundamentet som kamin ska stå på så att man kommer upp i rätt höjd med ingången i skorstenen. 2. Att man bilar upp skorstenen så man förlänger rök kanalen.
Lenza: Hade samma problem själv i källaren. Jag sågade av röret ifrån pannan så jag fick en liten stump (ca 10 cm) att mura fast i hålet. I det hålet tryckte jag fast ett enkelt galvat plåtventilgaller, de finns i olika storlekar. Billig och enkel lösning som sotaren tyckte var bra. Det finns betydligt dyrare ventilgaller att köpa, men för ett pannrum i en källare kan kraven på utseendet
Mats Bjurmark: Till slut fick jag en förläggningsritning med injusteringsvärde ”antal varv” att vrida ner på vardera krets. Nu ligger golvärmerören utlagda i sina 5 kretsar och armerinsnätet ovanpå. Provtryckt och klart. Nu ska jag få tag på minst två duktiga betongare som kan få ut betongen jämt och snyggt.
Josth: En rörmokare kan eventuellt kyla/frysa de båda rören till ispluggar så att man slipper tappa ur värmesystemet. Eftersom det ska göras i ett badrum, som jag antar har golvbrunn, och om man har precis rätt bygeldel så kanske man klarar det snabbt med många trasor runt om rören.
Josth: Möjligen kan det kanske vara större chans för ett bra svar på Värmepumpsforum: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=127.0
Thomas876: Jag har liknande problem med fläktkonvektor som inte värmer Jag upplever att returröret är betydligt kallare än tryck sidan. Har luftat och strypt dom andra elementen men inget hjälper. det sitter en shuntventil på retursidan. Kan den vara boven i dramat?
Travens: [citat] Det är underförbränning på pannan. Funkar det med en ulma 2000 ?
PetterPP: Mm bra idé om ventilationen.. jag tänkte inte så mycket på det heller.. där sitter en ventil i varje rum och vardagsrummet eller egentligen är det vår "matsal" som jag menar är kall, vilken befinner sig på första våningen.. ovanför matsalen är vårt vardagsrum vilket är varmt. Har kollat över tätningslister på fönsterna som är öppningsbara och upplever inget kallras. Ska prova
Zakalwe: I mitt fall gick mina helt nya LK styrdon trögt, vilket löstes genom att motionera dem samt spruta på lite oljespray. Det kan hända att en av tre går trögt.
Anonymiserad 169483: 9 kw är väl i princip standard i ett normalt stort hushåll. Hemma har jag ivt 9 kw
Josth: Modern kraftelektronik och värmeslingornas konstruktion gör att det inte är någon skillnad på bra vanliga elradiatorer eller oljefyllda elradiatorer. En svårighet i "stenhus" kan vara att förutse effektbehovet om isoleringen är minimal. T.ex. betong leder snabbt bort värme. Vilka temperaturer ute kan det röra sig om på vintern när det är som kallast?
Skytten67: Hej Corre, Jag köpte den här för några år sedan.Fungerar bra. Har Wirsbo/Uponor-shunt. https://hemmatema.se/varumarken/danfoss/danfoss-regulator-ravk-25-65-f-temp/ Mvh
Koningsbakkae: [citat] Jag tycker det blev bra! Du löste det på bästa sätt (y)