Hej. Jag har en fråga ang min vedpanna. Jag har upp pannan till 95-100 grader. Och tankarna är uppe i 90 grader. Men får inte upp värmen till elemnetnen. Har luftat dem ett otaliga gånger. Är det någon som kan hjälpa mig? Tack på förhand

Hej.
Svårt att hjälpa utan att veta mera om hur ditt system ser ut.
Kanske cirkulationspumpen till elementen som inte pumpar som den ska?
Eller kanske shuntventilen till elementen som inte öppnar som den ska?

Om du nu har såna grejor i ditt system?

Har det funkat bra förut?
Sluta det funka plötsligt?
Kan det vara någon säkring som löst ut?

Det har fungerat som det skall förut. Hade pannan uppe i fredags till 110 grader efter de så öppnade jag expantionskärlet för att kyla ner pennan. Efter det så har de fungerar tills igår förmiddag. Vi har vatten buret system. Finns inga säkringar som jag vet . Men våran varm vatten bereder gick sönder förra veckan. Så då fick vi ju elda för varm vatten med . Blir du hjälpt med bild? Tack för svaret

Öppna expansionskärlet för att kyla? Det känns som att en hel del i beskrivningen är fel eller luddigt.

S
Alltid värdefullt med bilder.
Ta några bilder så man ser vad du har för utrustning och hur det är kopplat.

En rörinstallation med olika kopplingar och ventiler på en betongvägg i ett mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledning ansluten till en fastighetens värmesystem i ett betongförråd.
Skapa konto
Skapa konto
En rörinstallation med olika kopplingar och ventiler på en betongvägg i ett mörkt utrymme.
Skapa konto
Skapa konto
Skapa konto
Skapa konto
Skapa konto

Det kommer flera bilder. Ang ved pannan

• Närbild på en äldre Tellus vedpanna med skruvar och skruvmejsel på ovansidan.
    Skapa konto
S
Ta även bilder på ackumulatortanken och dess koppel.

Hoppas att det går att se

• Installationsvy av rör och en vattenmätare i ett hus.
    Skapa konto
S
Skulle vilja se shuntventilen som sitter vid ackumulatorn och expansionskärlets tryckmätare.

Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
Öppna expansionskärlet för att kyla? Det känns som att en hel del i beskrivningen är fel eller luddigt.
Det här låter som sagt, väldigt mystiskt. Vad exakt gjorde du för att kyla pannan.

Allt du visar med foton är för att ladda tankarna och inte för värmen i huset, var tar du ut värmen från ( ackarna ) med en shunt och cirkpump , då är det i den delen som det bråkar. Snurrar pumpen/ öppnar shunten, kolla det först. Sedan det med att kyla pannan, ser ut som att du har en SYR-koppling på pannan ( kan se fel , något i slinga på baksidan av foto pannan ) sen att kyla ner pannan är inget att bry sig om , bara det går att göra men inte bra och alla sätt är utom det sämsta, det ska vara automatik på det.

Tack för all hjälp med mina simma frågor. Men vi köper en ny cirkulationspump och vatten bredare. Så får vi se om de hjälper. Tack ännu en gång.

S
Har du hittat felet eller byter du pump på chans?

Byter ut den för den är tydligen 10 år gammal fick vi reda på. Så lite både och gör jag det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.