K
Kri113: Hej, har nyligen flyttat till ett tvåplanshus med suterräng som det är en del fix på. Tidigare ägare har rivit ut allt uppreglat golv i källare och lagt klinkers, med golvvärme i tre sovrum som är kopplat till nydragen bergvärme. När vi flyttade in så luktade det unk i hela källaren, men lukten försvann när jag slog av golvvärmen. Min fråga är varför luktar det när golvvärmen
0 svar · 1,1k läst
Dannnnnnne
Dannnnnnne: Var ut i huset och forskade lite idag, fick inte med mig telefonen så det blev ingen bild. Men jag skruvade upp temperaturen lite på pannan å fick gensvar på både tillop och retur så det snurrar (y)
11 svar · 1,5k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Det läcker.
4 svar · 5,7k läst
J
Josth: Ser ut som kondensatorkortet har brunnit(? Varmgång vid ledningsanslutningen? Kolla ledningarnas skick noggrant så att inte isoleringen är skadad om man försöker reparera.
3 svar · 3,5k läst
·
H
hempularen: Radiatorledning, till skillnad mot tappvattenledning får skarvas, och därmed pluggas dolt i golv och väggar. Det är bara fördelare (där rör till flera radiatorer kopplas ihop) som måste vara synlig i ett vattensäkert utrymme, precis som för tappvattenledning. Med reservation för att jag inte har läst senaste utgåvan av säkert vatten.
1 svar · 1,5k läst
·
MarkeB
MarkeB: Tack, då tror jag att jag förstår alternativen. Antingen klämringsplugg eller planadapter och plugg. Jag återkommer med resultatet när det är klart.
4 svar · 1,9k läst
·
R
ravve007: Renoverar vår källare, enplansvilla från 1961. Nyligen bytt till luft-vatten pump från en olje/ved panna. Tänkte byta radiatorerna och även sätta dit några nya, se bifogad bild. De röda numreringarna är radiatorer. Någon som kan hjälpa mig att klura på: 1. Ska jag ha både nr 1 och 2 på 1000W vardera, eller är det lämpligare att enbart ha nr 1 på 2000W och skippa nr2 helt? Vilken
0 svar · 618 läst
·
J
JennyGustavsson: Tack för tips!
8 svar · 944 läst
F
_Fredrik_R: [bild] [citat] Det gick bra att få isär det hela. Nu är ventilerna på plats. Tack för hjälpen!
16 svar · 2,3k läst
·
useless
useless: Är det inte bättre att reklamera dom?
1 svar · 910 läst
·
Åsaj82
Åsaj82: [citat] Super, tack
6 svar · 2,7k läst
·
R
RoAd: [citat] Det går tyvärr inte. Detta är den enklaste formen av termodynamik. Konvktorelementet måste vara kallare än rummets luft för att energi (värme) ska överföras från luften till vätskan som cirkulerar genom det. Och om det ska bli någon kyleffekt att tala om så måste det vara rätt stor temperaturskillnad mellan luften och konvektorn. Då kommer du få problem med kondens, så
3 svar · 1,6k läst
J
Josth: Man måste se hur mycket värmevatten som läcker ut via säkerhetsventilen. Ställ en hink eller gammal burk under för se mängden. Annars läcker det någon annanstans i systemet.
1 svar · 1,0k läst
F
fb35523: Jag är ingen expert så du bör få mer exakta råd av någon som verkligen kan detta. Att ta bort golvåsarna behövs inte i teorin men det kan bli svårt att hålla dem ventilerade om de måste hamna under tätskiktet. Att fuktvandringen blir större när man stänger av värmen kan bero på att det hela tiden är varmare på översidan och då uppmuntras fuktvandringen. Fukten kommer alltid
7 svar · 2,1k läst
S
sepani: [citat] En utedel och två innedelar (infällda takkassetter) är tanken
4 svar · 3,4k läst
H
Hammarfall: Jag stänger av pumpen, sänker trycket och hoppas på att det går utan för mycket spill. Kanske har någon radiatorpropp i gömmorna.
7 svar · 1,6k läst
·
H
Husnissen26: Hej! Förra veckan fick jag en ny luftvärmepump installerad. Upptäckte idag vatten i källaren (luftvärmepumpen sitter i hallen och dräneringsröret går i ”trapphuset” ner till källaren och ut genom väggen). Efter lite mer nogsamt inspekterande upptäckte jag att väggen var dyngsur och även under trappen var det fullt med vatten och även en dyngsur vägg. Vattnet har runnit i
0 svar · 1,2k läst
·
pandalus
pandalus: Hej hej, tänkte dra lite rör för övergång till vattenburna radiatorer, osäker på rördimensioner. Kika gärna på min snabbskiss och flika in, är total noob så all input är värdefull. Några tips på elpannor som tar väldigt liten plats som skulle passa för mina ändamål tas tacksamt emot.
0 svar · 694 läst
·
pacman42
pacman42: Finns det ventilationsutsug i närheten så kan man ansluta dit också. Iom att man hela tiden har frånluftsutsug och rören är isolerade så blir det inte något problem med fukt.
22 svar · 20,1k läst
·
M
mimik: Gäller huset "Kalmar" Smålandsvillan. Huset bygges för 3 år sedan. Har börjat isolera men inte klart för ca ett år sedan. Upptäckte för en vecka sedan att det varit en del kondens/vatten kring ventilationsröret som kommer upp från undervåning och ut genom taket. Kondensen/vattnet har både gått uppåt och ner mot golvet. Mellan röret och masonit är det en ganska stor glipa
0 svar · 1,9k läst
·
D
Danieln84: Jag är tyvärr inte säker på att det är så enkelt. Man kan egentligen inte säga att en 10A säkring klarar 230V * 10A = 2300W, utan den klarar 2300 VA. Om du har en helt resistiv last t ex en hederlig glödlampa eller en elpatron blir detta samma sak som 2300W. Men så är troligen inte fallet med en värmepump utan den har nog en effektfaktor under 1.0 och då kommer den att dra mer ström
3 svar · 1,2k läst
Hanhalsmicke
Hanhalsmicke: [citat] Mycket bra förklaring. Tack för exmplet som gjorde det lite lättare att förstå. Jag tänker att om man då struntar i idén att försöka värma upp två våningsplan med en luftvärmepump så kan man lika gärna välja en variant som är lite enklare och billigare kanske.
10 svar · 3,0k läst
·
T
Tagge: Så kan det bli ibland :)
4 svar · 903 läst
·
R
ravve007: Tack, nu vet jag mer :) Nja, muffar är det inte, snarare någon plastring runt bara (kosmetiskt).
3 svar · 2,2k läst
·
T
torkelb: [citat] Det har tyvärr inte hänt något. Andra projekt - bl a fritidshus.
12 svar · 8,2k läst
R
Rolle85: Jag har fått en offert, vilken är bäst o diskret och tyst? ”Priserna är med standard installation efter ROT-avdrag och inkl. moms. Nedan pumpar har alla nya moderna R32 köldmedium som jobbar till -30° till -35°C Nästan alla pumparna har inbyggt wi-fi styrning och är gratis att använda med ditt befintliga nätverk i huset. Kapaciteten på pumparna 4,6 – 6,3 kW är för små och
15 svar · 3,6k läst
V
VallValle: [citat] Hej! Tänkte försiktigt lufta den här tråden igen då jag har en läckande kulventil som läcker just där handtaget skruvas fast. Se bilden. Måste man byta hela kulventilen i ett sånt här läge eller finns det någon packning man kan byta om man skruvar lös mutter + handtaget?
5 svar · 11,9k läst
·
J
Josth: Tack för tipset att söka slangen på! Något av dessa borde vara användbart även om de inte är exakt som original. Anslutningsstosen är bara några räfflor på insidan så det ska inte vara något problem.
2 svar · 1,5k läst
Nus73
Nus73: Hej, Söker tips på företag i Malmötrakten som blästrar och lackar element. Vi har några sektionsradiatorer som behöver lite kärlek. /Linus [bild]
0 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.