Byggahus.se
T
Behöver veta om det räcker med att stänga av vattnet genom att vrida Ballofixvredet på den radiatorn som jag ska byta termostat på och tappa ur vattnet på den?
Behöver jag stänga av huvudkranen i huset, det är ett flerfamiljshus.?
Tappar jag ur vattnet genom att vrida med luftningsnyckeln ? Hur mycket vatten kan det vara som kommer ut då?

Termostaten hade spruckit i plasten och gick inte att skruva. Tog bort den nu. Se bilderna.Troligen spruckit redan vid monteringen av rörmokaren. Varför en sån vek konstruktion undrar jag.
Tacksam för råd.

• Radiator med borttagen termostat och synligt Ballofixvred i ett flerfamiljshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En radiator med en stängd Ballofixventil och en borttagen termostat, indikation på vattenskada synlig.
    Skapa konto
  • Avstängningsventil och en avlägsnad termostat på en radiator, med synliga rör och skador på termostatfästet.
    Skapa konto
  • En trasig vit radiator termostat med spruckna plastdelar på en svart yta.
    Skapa konto
  • Sprucken termostat på radiator med synlig skada på plastkomponenten.
    Skapa konto
Är det bara termostaten som du ska byta behöver du inte stänga något alls.
Mvh

• Gilla
Tummendärdenskava
  • Laddar…
T
Ok, om jag nu skruvar loss det som är kvar av termostaten i fästet på radiatorn då kommer det inte att spruta vatten där då?

T
Sprinten som är där är ok den går att trycka in .

Inte när man bara tar bort termostathuset. Du har en MMA Evosense och den modellen är bara några år gammal.

• Gilla
Tummendärdenskava
  • Laddar…
T
J Josth skrev:
Inte när man bara tar bort termostathuset. Du har en MMA Evosense och den modellen är bara några år gammal.
J Josth skrev:
Tack jättebra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.