Kanske en dum fråga men....

Kan man koppla in ventilpaketet till en handdukstork på ovansidan torken?

Det är ett badrum i källaren och rören kommer ned från taket.

Alla bilder/installationsanvisningar jag ser har monterat ventilpaketet på nedsidan av torken.

Jag vill alltså slippa att gå ned med rör under torken för att sen böja upp dessa....kommer se knasigt ut.

Krilleman
Det är ett känt problem att torken endast blir varm upptill om man kopplar in den just upptill. Det är tack vare att det lilla röret i etthålsventilen är för kort. Och om man koppar in tillopp och retur på var sin sida så blir det ännu mindre del som är varm ovantill.

Jag har kopplat in min tork ovanifrån och får hela torken varm tack vare att jag förlängt etthålsventilens rör ner till botten på torken och kör tilloppet i det förlängda röret. Inte helt korrekt uppvärmningsmässigt, men jag har golvvärme i rummet den sitter i och är således inte beroende av torken för uppvärmning. Endast torka handdukar.

Fungera jättebra om man vet förutsättningarna för denna "fuling"!

• Gilla
gstv och 1 till
  • Laddar…
Ok, jag har tänkt ersätta en radiator, så jag får köra en estetisk fuling med andra ord, för att få hela varm.

Krilleman
Tänk också på att en handdukstork oftast inte är lika effektiv som en radiator,

krilleman_215 skrev:
Tänk också på att en handdukstork oftast inte är lika effektiv som en radiator,
Nä precis. Det är till en toalett/dusch i anslutning till tvättstuga med bra värme, och dörren är öppen förutom när man vill ha egentid, så jag tror det ska räcka. Tack för hjälpen.

Krilleman Krilleman skrev:
Jag har kopplat in min tork ovanifrån och får hela torken varm tack vare att jag förlängt etthålsventilens rör ner till botten på torken och kör tilloppet i det förlängda röret. Inte helt korrekt uppvärmningsmässigt, men jag har golvvärme i rummet den sitter i och är således inte beroende av torken för uppvärmning. Endast torka handdukar.

Fungera jättebra om man vet förutsättningarna för denna "fuling"!
Ursäkta trådlyftet, Men det här är intressant då jag står inför precis denna situation. Jag undrar om det är någon som vet hur man gör en sån där förlängning av etthålsventilens insticksrör. Kan det funka att sätta en muff och mjuklöda? Vad är det vanligen för dim på röret som ska förlängas?

Sedan undrar jag varför man inte ska göra tvärt om och ta returen genom det förlängda röret om man gör denna fuling.

Krilleman
P proffsrik skrev:
Ursäkta trådlyftet, Men det här är intressant då jag står inför precis denna situation. Jag undrar om det är någon som vet hur man gör en sån där förlängning av etthålsventilens insticksrör. Kan det funka att sätta en muff och mjuklöda? Vad är det vanligen för dim på röret som ska förlängas?

Sedan undrar jag varför man inte ska göra tvärt om och ta returen genom det förlängda röret om man gör denna fuling.
Jag valde att köra tilloppet längst ner för att hela torken ska bli varm. Men det är valfritt.

Röret är ofta 10mm. Men det finns säker varianter med annan dimension.

Jag hårdlödde om jag inte minns fel.

• Gilla
proffsrik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.