Hej,
Vi har monterat ny radiator och valde att sätta 1-rörs koppel eftersom det troligen är det vi har på övriga radiatorer i huset. Inkommande och utgående rör till radiatorn har rejäl värme men nya radiatorn (120x60 dubbel) har mycket lägre värme? Det är alltid kallt i botten och i överdelen är det i bästa fall ljummet.
Innan montering provade vi stänga av en befintlig radiator och kunde då känna att även om radiatorn är kall så är båda rören varma vilket vad jag förstår tyder på 1-rörs koppel.
Det märkliga är dock att alla andra element (som är enkel element) i huset har mer eller mindre samma värme i radiatorn som de har på ingående rör? Vad jag kunnat läsa mig till så ska egentligen 1-rörs koppel filtrera inkommande värme och skicka vidare en hel del till nästa? Och så verkar detta nya koppen göra men det medför också att det är klart svalare än förra radiatorn.
Rummet blir fortfarande uppvärmt men tidvis kan det kännas lite väl kallt och då är ändå radiatorn demissioner till rummet.
Numera kör vi utan termostater och alla element på fullt.
Så, har vi valt fel koppel? Kan det vara så att man har olika koppel i ett system? Eller är det kanske såhär en dubbel radiator fungerar? Det blir inte vidare varmt till beröring?
Vi har monterat ny radiator och valde att sätta 1-rörs koppel eftersom det troligen är det vi har på övriga radiatorer i huset. Inkommande och utgående rör till radiatorn har rejäl värme men nya radiatorn (120x60 dubbel) har mycket lägre värme? Det är alltid kallt i botten och i överdelen är det i bästa fall ljummet.
Innan montering provade vi stänga av en befintlig radiator och kunde då känna att även om radiatorn är kall så är båda rören varma vilket vad jag förstår tyder på 1-rörs koppel.
Det märkliga är dock att alla andra element (som är enkel element) i huset har mer eller mindre samma värme i radiatorn som de har på ingående rör? Vad jag kunnat läsa mig till så ska egentligen 1-rörs koppel filtrera inkommande värme och skicka vidare en hel del till nästa? Och så verkar detta nya koppen göra men det medför också att det är klart svalare än förra radiatorn.
Rummet blir fortfarande uppvärmt men tidvis kan det kännas lite väl kallt och då är ändå radiatorn demissioner till rummet.
Numera kör vi utan termostater och alla element på fullt.
Så, har vi valt fel koppel? Kan det vara så att man har olika koppel i ett system? Eller är det kanske såhär en dubbel radiator fungerar? Det blir inte vidare varmt till beröring?
Aha, de hade inte varit dumnt men kunde inte hitta någon sådan info? Det koppel jag har tror jag är detta :
DANFOSS Radiatorkoppel RA-KE 4817791
Kan inte finna något om en ventil men i broschyren pratar man om att skruva av änd muttorn och där ställa inställningen på flödet, det gäller dock ett annat koppel. Om jag skruvar av 8an här och det inte finns en ventil, kmmer jag då få vatten här istället?
DANFOSS Radiatorkoppel RA-KE 4817791
Kan inte finna något om en ventil men i broschyren pratar man om att skruva av änd muttorn och där ställa inställningen på flödet, det gäller dock ett annat koppel. Om jag skruvar av 8an här och det inte finns en ventil, kmmer jag då få vatten här istället?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då lärde man sig något nytt, man kan skruva av nr 8a på schemat förhand faktiskt. Det sitter en packning där så troligen finns det en risk för läckage. Oavsett så har vi någon form av reglerbar ventil där som kräver insektsnyckel så detta ska vi nog kunna lösa.
Tackar för hjälpen!
Tackar för hjälpen!
Har nu taget en närmare titt på radiatorn och skruven som sitter under 8an är fullt utskruvad vilket stämmer dåligt överrens med att den skulle vara öppen till 60% från fabrik? Just nu finns det ingen kännbar värme i systemet så jag kan inte känna mig fram till vad som är rätt men min misstanke är att om man skruvar denna hela vägen in så kommer bypassen vara total och inget vatten kommer gå till radiatorn?
Har läst runt lite på nätet och en del folk menar på att det ska finnas en justering uppe vid den övre delen och att man då behöver ett special verktyg för detta. Men när jag tittar runt här kan jag inte finna någont uppenbart att justera på?
Logga in
Skapa konto
Har läst runt lite på nätet och en del folk menar på att det ska finnas en justering uppe vid den övre delen och att man då behöver ett special verktyg för detta. Men när jag tittar runt här kan jag inte finna någont uppenbart att justera på?
Logga in
Skapa konto
Var en runda i butiken där jag köpte kopplet och de förstod först inte vad jag pratade om. De menade på att det fanns bara 2 ställen att justera, den nedre var för att byta radiator utan att tappa ut vattnet och den andra var för att reglera flödet(plast ratten(d.v.s där man har termistat ibland). Efter vidare förklaring så verkade de förstå men man konstaterade att plastnyckeln var inget de sålde.
I detta fallet är jag inte så säker på att det är en plast nyckel? Har försökt vrida och dra i olika delar på kopplet men finner inte var man skulle kunna ändra flödet? Allt jag hittat i monualen är detta :
Det är inte samma koppel men det är hyfsat likt. Det står att radiatorflödet är 40% från fabrik och 60% slingflöde. På mitt koppel är skruven helt utskruvad, det kanske innebär 0.6/60 vilket då är MAX slingflöde. Men det är fortfarande inte klart var man ställer radiatorflödet? Tabellen pratar om radiatorflöde men i texten är det slingflödet som kan vara 6-60%?
I detta fallet är jag inte så säker på att det är en plast nyckel? Har försökt vrida och dra i olika delar på kopplet men finner inte var man skulle kunna ändra flödet? Allt jag hittat i monualen är detta :
Logga in
Skapa konto
Det är inte samma koppel men det är hyfsat likt. Det står att radiatorflödet är 40% från fabrik och 60% slingflöde. På mitt koppel är skruven helt utskruvad, det kanske innebär 0.6/60 vilket då är MAX slingflöde. Men det är fortfarande inte klart var man ställer radiatorflödet? Tabellen pratar om radiatorflöde men i texten är det slingflödet som kan vara 6-60%?
Det är bara skruven nertill du ska justera på inget annat. Finns förinställning vid termostaten ska du i så fall öppna den helt.
Du kan prova att ställa den i mittläge och båda ytterlägena så märker du vilket håll som gör vad.
Du kan prova att ställa den i mittläge och båda ytterlägena så märker du vilket håll som gör vad.
Är det så kanske att flödes riktning är fel? På MMAs 1 rör koppel är flödet i motsatt riktning. tilloppet in på höger, ’retur’ på vänster.
Här är foto på ett av de andra, de flesta ser ut på detta vis :
Eftersom den röda tejpmarkeringen sitter märkligt tog jag titt på ett annat och även där sitter det en sådan markering på samma vis.
Termostaten är fullt öppen och sitter dessutom utom lös för att försäkra om att det är fullt flöde till radiatorn.
På nya kopplet finns det pilar som jag misstänker visar riktningen men vilken riktning vattnet går i rören som kommer från golvet vet jag inte. Vild gissning är såklart att vattnet kommer in genom det vänstra och ut genom det högra precis så som kopplet visar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eftersom den röda tejpmarkeringen sitter märkligt tog jag titt på ett annat och även där sitter det en sådan markering på samma vis.
Termostaten är fullt öppen och sitter dessutom utom lös för att försäkra om att det är fullt flöde till radiatorn.
På nya kopplet finns det pilar som jag misstänker visar riktningen men vilken riktning vattnet går i rören som kommer från golvet vet jag inte. Vild gissning är såklart att vattnet kommer in genom det vänstra och ut genom det högra precis så som kopplet visar.
Dina gamla är också MMA så satt den gamla på samma sätt som den nya så var tilloppet på högersidan.I Ironside skrev:Här är foto på ett av de andra, de flesta ser ut på detta vis :
[bild] [bild] [bild] [bild]
Har du provat skruva på justeringen på den nya än? Det spelar mindre roll om in och ut är skiftat, kopplet ska bara skapa ett tryckfall som delflldet mot radiatorn utnyttjar. Vid skifte fram och retur blir det samma fel som vid tvårörsystem dvs tumregelmässigt upp mot 20-30% mindre värmeavgivning än tänkt.I Ironside skrev:Här är foto på ett av de andra, de flesta ser ut på detta vis :
[bild] [bild] [bild] [bild]
Fick reda på av Danfoss att detta koppel har fast justering på 60/40 och att vanligaste problemet är att man kopplat fel.
Förra radiatorn såg ut såhär :
Nya :
Menar ni att förra koppel var från MMA och att detta har omvänt flöde? Kan inte hitta några pilar som visar riktningen på glödet och troligen har de suttit där sen 1970 typ.
Om det faktiskt är felmonterat, går det att vända på eller måste man köpa annat koppel? Om man vänder på det så misstänker jag att det endast är den nedre delen med 5 portar som man vänder på? Det tråkiga är väll dock att man måste tömma ut vattnet på nytt med allt vad det innebär.
Förra radiatorn såg ut såhär :
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nya :
Logga in
Skapa konto
Menar ni att förra koppel var från MMA och att detta har omvänt flöde? Kan inte hitta några pilar som visar riktningen på glödet och troligen har de suttit där sen 1970 typ.
Om det faktiskt är felmonterat, går det att vända på eller måste man köpa annat koppel? Om man vänder på det så misstänker jag att det endast är den nedre delen med 5 portar som man vänder på? Det tråkiga är väll dock att man måste tömma ut vattnet på nytt med allt vad det innebär.
Redigerat:
Aha, jag får ta fram laser termometern och se hur mycket värme som verkligen går in i radiatorn. Har hört någonstans att en modern radiator kan vara sval på utsidan men ändå varma rummet som tänkt. Kan ju vara så att denna stora radiator funkar på annat vis än förra.GK100 skrev:
Har du provat skruva på justeringen på den nya än? Det spelar mindre roll om in och ut är skiftat, kopplet ska bara skapa ett tryckfall som delflldet mot radiatorn utnyttjar. Vid skifte fram och retur blir det samma fel som vid tvårörsystem dvs tumregelmässigt upp mot 20-30% mindre värmeavgivning än tänkt.