865 läst ·
7 svar
865 läst
7 svar
Effekt radiatorer
Hej,
Står inför byte av radiatorer.
Har kollat på Adax Neo. Stilrena och skulle passa in.
Men, dom är så förbaskat små. Har ett fönsterparti som är 180 cm brett, tänkte då att deras 140 cm breda skulle se vettigt ut. Men då är det på 2000W. Ska jag sätta så kraftiga blir jag osäker på om jag har tillräckligt med kräm från centralen. Rummen behöver inte 2000W enligt uträkningar på W/m3. Men ska man följa W/m3 kommer radiatorerna se fjuttiga ut - en raddis på 80 cm till fönsterparti på 180 cm… nja?
Så, kan man smacka upp 2000 wattare för syns skull? Kommer dom ens stå och pumpa 2000W? När använder en radiator sin maxeffent?
Står inför byte av radiatorer.
Har kollat på Adax Neo. Stilrena och skulle passa in.
Men, dom är så förbaskat små. Har ett fönsterparti som är 180 cm brett, tänkte då att deras 140 cm breda skulle se vettigt ut. Men då är det på 2000W. Ska jag sätta så kraftiga blir jag osäker på om jag har tillräckligt med kräm från centralen. Rummen behöver inte 2000W enligt uträkningar på W/m3. Men ska man följa W/m3 kommer radiatorerna se fjuttiga ut - en raddis på 80 cm till fönsterparti på 180 cm… nja?
Så, kan man smacka upp 2000 wattare för syns skull? Kommer dom ens stå och pumpa 2000W? När använder en radiator sin maxeffent?
Ett elementet har (traditionellt sett) bara on/off-styrning.
Den gamla bimetalltermostaten gjorde att temperaturen i rummet kunde pendlade några/flera grader.
När elektroniska termostater kom så kan temperaturen i rummet hållas jämnare med kortare till/från-slag.
Den gamla bimetalltermostaten gjorde att temperaturen i rummet kunde pendlade några/flera grader.
När elektroniska termostater kom så kan temperaturen i rummet hållas jämnare med kortare till/från-slag.
Fast det var ju inte svar på frågan.Demmpa skrev:
Jo, det är svar på frågan om när ett element drar maxeffekt, men kanske inte i klartext.E Erik-Persson skrev:
För varje gång elementet värmer så går det på maxeffekt.
Hur länge elementet går på maxeffekt beror på hur mycket elementet kan avge samt hur stora ”effektförlusterna” är genom väggar/golv/tak.
Tex i ett välisolerat hus så behöver elementet gå mindre tid än i ett oisolerat förråd.
Okej, maxeffekt varje gång. Det var ju faktiskt svaret.
Har ett halvknackigt isolerat radhus från -79. Fyra sovrum, vardagsrum och kök ska ha raddisar, totalt 7 st (2 i vardagsrum). Har 400V till raddisarna och det är två st. trefas-slingor, dvs. 6 st 10A som matar värmen.
Har ett halvknackigt isolerat radhus från -79. Fyra sovrum, vardagsrum och kök ska ha raddisar, totalt 7 st (2 i vardagsrum). Har 400V till raddisarna och det är två st. trefas-slingor, dvs. 6 st 10A som matar värmen.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Om du sätter 7 radiatorer på 2 kw vardera. Så kommer det att fungera om de är jämnt spridda på dina två trefasgrupp. I praktiken kommer det att gå även om du har lite obalans mellan grupperna. Det kommer att vara lite överbelastning under korta stunder. Det tål säkringarna.
Klicka här för att svara