I perfekt tid nu när det blir kallare så har min cirkulationspump på min diplomat tws 8 sagt upp sig.

Wilo-smart 25/6 som är svinvarm och ger bleka fan på att snurra ut värmen i systemet. Något jag försökt att mejsla igång. (fungerade 1 gång, sen gav den upp)
Min tanke vart då att byta upp mig till en bättre och mer energieffektiv lösning.

Dock när jag kollar på Wilo's pumplotsen så finner jag ej min väl betjänta pump.

Därför ställer jag frågan till er som är guds sända kyltekniker om vad jag bör leta efter som efterträdare.
så långt jag kan förstå är det en ersättare med:
6m delivery head

Sedan så är texten på pumpen upp och ner. (lite gympa övning för er som vill läsa) Indikerar inte det på att flödet sker nedåt i systemet? skall det verkligen vara så?

Hoppas några av er kan tillrättavisa mig i mina funderingar.

MVH,
Kurre

• Cirkulationspump av märket Wilo med specifikationer upp och ner på etiketten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
I pumplotsen finns din variant med under "Äldre Wilo" Både 130 & 180mm bygglängd.

180:
https://pumplotsen.se/pumpar/befintlig-pump/cirkulation/smart-256-180?s=#pump

130:
https://pumplotsen.se/pumpar/befintlig-pump/cirkulation/smart-256-130?s=#pump

Det finns flödesindikering för enkelhetens skull markerad på gjutgodset. Montera den nya pumpen med pilen åt samma håll. Den nya pumpen har även pil på frigoliten.

Själva motorn kan man skruva loss och ändra som man vill, har inget med flödesriktningen att göra. Men en bra riktlinje är att aldrig ha elanslutningen nedåt, skulle det läcka så vill man inte ha el och vatten åt samma håll...

Redigerat:
Hej Krilleman,

Stort tack för snabbt svar.

Ser dock att artikelnummer ej stämmer på dessa du hänvisar till. kan det vara så fräckt att min är en så gammal variant att de bytt nummer?
Min har: 4131319 om jag läser rätt upp och ner.
De refererade har 4100901 / 4100902

Dum fråga till på det, varför vill man ej ha elanslutningen nedåt, borde inte vatten rinna ner i anslutningen om det är uppåt? se ritning för referens och hur nuvarande installation ser ut.

Men återigen tack.

Mvh,
Kurre

• Ritning som visar en installation med elanslutningen uppåt och vattendroppar ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.