Värme allmänt
Jasse64: [citat] Jodå, Murphy sitter här bredvid mig så jag vet.....:sweat: Testa dina lokala vvsfirmor. Har dom bytt ut en likadan pump byter dom inte kontakten utan den blir kvar.
Boan: [citat] jo, men den kräver ju inte installation. Fattar inte varför det ska vara kyltekniker krav, finns det inte några som har vanlig Brine i slingan mellan ute och innedel?
lordi: Tveksamt om de finns tunnare. Man brukar ju normal vilja ha så tjock isolering som möjligt utan att det blir ohanterbart. Jag skulle rekommendera att inte dra kallvattnet ihop med de varma rören. Det är bättre att lägga det separat. Räkna också lite på rördimensionerna så att du inte underdimensionerar och får tryckfallsproblem
El-Löken66: [citat] Bara att beställa dit proffsen så de kan skicka in det tunga artilleriet så sätter du exet som fakturamottagare.
mroing: [citat] Jag tycker nog iofs att det är dumsnålt att inte lägga in en värmekabel i plattan när du ändå gjuter den . Det kostar inte mycket och ligger där för evigt sedan. Du kan ju sedan välja hur mycket du använder den. Att bara värma upp platan när det är extra behov kommer begränsa energiförbrukningen. Titta tex på Kelvin Betong kablarna
gone_fishing: Lurigt med beggade radiatorer, rostar fortare urkopplade, en skvätt vatten i botten och resten luft är en bra grogrund för rost.
Qbiq: För den som någon gång skulle råka ut för samma sak. Det går alldeles utmärkt att dra retur och matning på den varma sidan av väggen. Det man ska tänka på är att montera fast den så den sitter stadigt, samt låg placering för att minimera risken för punktering. Denna fick jag konsultera men min röris.
Jan_G: NEJ !!! Jag byggde med vattenburen värme -92. När jag renoverade badrummet för 3-4 år sen la jag in elvärme uppepå. Nu är det golvvärme hela året, inte bara när det är kallt ute ;-) Så kör med elgolvvärme i badrummet. Känner du att det riskerar dra för mycket el, släng upp ett par solpaneler på taket.
-MH-: Ja det är väl 50/50 att det faller i smulor. Skall pröva och värma på lite först. Men det får vänta några veckor, återkommer när jag prövat.
nykomling79: Jag har ett hus från -59. I huset så har jag lamellelement på alla tre våningarna. På en del av elementen så har man bytt ut original termostaterna och på vissa på sitter originalen kvar. Tyvärr så kommer jag behöva byta ut termostaterna med tiden. Jag tänker byta ut alla mot slottsvred som finns att få tag i. Det jag har på vissa där orginalvreden sitter kvar på är "skivan" som
Mr_B: Jag har golvärme från bergvärme (Carrier 30) och FTX (Termovex Blue 4) med aggregaten placerade bredvid varandra på bottenvåningen. Nu funderar jag på att koppla på kylbatteri på köldbärarkretsen och har några funderingar: * Det verkar vara rekommenderat att koppla på tilluften, varför inte direkt på uteluften istället? Det skulle vara något enklare installation för mig och man
Omega_Zero: Vem ska man vända sig till för att få ett bra jobb gjort utan problem? Har fått en viss vink av att Eldabutiken inte är så bra, dock verkar dem vara störst på marknaden...
Josth: En spårskruv som öppnar/stänger. Lite vatten kan komma bara man öppnar locket så ha stor trasa etc.
Eva Vestling: [citat] Tack för svar. Vi har ännu inte satt ner foten om uppvärmt garage så jag ska ha det i åtanke.
Argastesnickaren: Finns ju vanliga infravärme armaturer för ett par hundra stycket. Vad motiverar priset för dessa??
Familjen kaos: Fick tyvärr ingen respons, och det kanske inte finns någon. Slutade med att jag vände en regel innan väggen i de små rummen på ovanvåningen. Har inte varit något problem värmemässigt alls. På nedervåningen hade jag lite mer marginal, dubbla golvreglar invid väggen, så där kom jag faktiskt åt med min gamla co-tech överhandsfräs, betydligt bättre än med den hyrda festoolen.
ElektroKotte: Smart! Mätte snabbt med en blompinne, och ska nog inte vara orimligt att kunna borra upp och känna efter. Var nog inte så djupt som jag trodde det var där. blompinnen tog stopp kanske 4 cm in. Bra tips, tackar för det :-)
EPG: Min tanke är ju att lägga ut "rosa frigolit" (vet att den kan ha andra färger men ni fattar) och därefter lägga ut värmeslangen (LK 16mm) på denna och sedan armeringsnät, betong och tillslut klinkers. Problemet är bara det att nu när jag rev dän det gamla golvet (spont uppepå tvärgående reglar uppepå betongen) så upptäckte jag att betongen inte är i våg och om jag då använder
useless: Du får kolla i manualen för den pannan du vill ha. Rent krasst kan man ju sätta golvvärmens shunt efter radiatorysstemets också så länge golvvärmen aldrig behöver högre framledningstemp än radiatorsystemet.
Triumph1966: Det finns ingen skrothandlare som har tagit emot en CTC Parca Safir som kan skruva loss den här tempraturvakten och sälja till mig?
Ironside: Hej, Vi byter värmesystem, finns det något värde i pelletsanläggningen som består av följande? - Värmebaronen Comet panna - Viking BIO 20 brännare - MAFA Pelletsföråd 300L - Matarskruv - Expansionsskärl 24L - Tigex - Cirkulationspump MVH
rogra96: Ska byta radiatorn och har köpt ett nytt med inbyggd koppel. Min fundering är om det behövs någon tätning(packbox eller annat) mellan radiatorn och returventilerna på bilden? Eller är det bara att dra åt muttern och vara nöjd? Radiatorn kopplas med nippeln på bilden.
groetmann: [citat] Jag har också tänkt i de banorna, jäkligt trist dock att bli av med boyta. Nämnde detta under mötet men de förklarade det som att det var en väldigt jobbig process att tilläggsisolera, jag kan väl tycka att det är inte riktigt så jobbigt rent tekniskt att regla upp insidan av ytterväggen och stänga med skivor, precis som du säger så är ju fördelen att man kan dra
sagan1: Det hat slutat rinna fram vatten så det var nog kondens men hur länge ska jag behöva lufta och efterfylla?300 l tank varav 100 l vv beredare i tanken ,fem element.Jag har fyllt flera gånger så det rinner ur skvallerrör på expkärlet ändå skvalar och porlar det i toppen på acctanken.jag tänker det bara skulle vara strömningsljud när den är helt full..Måste tömma igen när nya
hellohello: Jag kan låta meddela att nu läcker det inte längre. Vågade/trodde inte man skulle dra åt så hårt men man fick dra till ordentligt. Iofs var det en svår vinkel (en vägg tog emot) som kanske gjorde att det upplevdes hårdare än vad det var. Jag tackar Magrand!
larsbj: [citat] Det är iaf fullt möjligt att det är kondens , 14-15 gradig yta är tillräckligt nu på sommaren.
Josth: Det viktiga är att det står "Värmedrift från" och 17 °C. Nu vill man inte ha värme utan det är dags att fundera på om man ska ha kyla och vilken sort i så fall.