Gammalt rör med röd tryckvakt kopplat till källargolv, nära vit behållare och träpelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VVS-installation med röda och vita rör nära en betongvägg i källare, möjlig koppling till bergvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vi är ganska nya i vårt hus byggt 1910. Det sitter en gammal oljepanna i källaren som inte är i bruk men som vattnet från bergvärmepumpen ändå går igenom som jag förstått det. Grejen är att det är ett tappvattenrör vid golvbrunnen som ofta släpper ut vatten. Följer jag röret finner jag grejen på bilderna.

Förra ägaren sa att trycket skulle ligga på mellan 1-1,5 kp/cm2 (det är väl typ samma som bar?) och för att hålla det behöver jag fylla på ganska ofta.
 
K Korniz skrev:
Följer jag röret finner jag grejen på bilderna.
Jag känner inte igen just denna modell men mitt förslag är att det är en säkerhetsventil som släpper ut vatten om trycket blir för högt. Ventilen kan naturligtvis vara "lite trasig" och släppa ut vatten "för tidigt".
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag känner inte igen just denna modell men mitt förslag är att det är en säkerhetsventil som släpper ut vatten om trycket blir för högt. Ventilen kan naturligtvis vara "lite trasig" och släppa ut vatten "för tidigt".
Det va min tanke också. Och det kanske går att ställa in när den släpper genom att skruva på "skruven".
 
Säkerhetsventiler brukar inte vara justerbara för att man skall veta vilket tryck de släpper vid, kan ju finnas undantag. Den svarta "skruven" på din ventil är nog till för att manuellt öppna din ventil. Hur det är med din ventil vet jag inte men det brukar stå i de flesta ventilers manualer att det skall motioneras regelbundet och på de med vred så skall man vrida 1-2 ggr per år så att ventilens tätning får "slå till" och på så sätt hålla tätt längre. Detta är inget som en rörkrökare informerar om att ventilen skall motioneras för att hålla tätt längre...
 
R roli skrev:
Den svarta "skruven" på din ventil är nog till för att manuellt öppna din ventil.
Om jag gissar vidare så kanske den går att dra ut och ventilen då öppnar. Om du drar ut den och släpper tillbaka den några gånger kanske du lyckas "motionera" den så att den tätar bättre. Den ser inte direkt purung ut så det kan nog kanske vara värt att ta dit en rörmokare som får se över det hela. Han kanske även kan förklara lite mer om hur din anläggning fungerar och om det är något du bör tänka på.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.