Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi är ganska nya i vårt hus byggt 1910. Det sitter en gammal oljepanna i källaren som inte är i bruk men som vattnet från bergvärmepumpen ändå går igenom som jag förstått det. Grejen är att det är ett tappvattenrör vid golvbrunnen som ofta släpper ut vatten. Följer jag röret finner jag grejen på bilderna.
Förra ägaren sa att trycket skulle ligga på mellan 1-1,5 kp/cm2 (det är väl typ samma som bar?) och för att hålla det behöver jag fylla på ganska ofta.
Det va min tanke också. Och det kanske går att ställa in när den släpper genom att skruva på "skruven".Alfredo skrev:
Säkerhetsventiler brukar inte vara justerbara för att man skall veta vilket tryck de släpper vid, kan ju finnas undantag. Den svarta "skruven" på din ventil är nog till för att manuellt öppna din ventil. Hur det är med din ventil vet jag inte men det brukar stå i de flesta ventilers manualer att det skall motioneras regelbundet och på de med vred så skall man vrida 1-2 ggr per år så att ventilens tätning får "slå till" och på så sätt hålla tätt längre. Detta är inget som en rörkrökare informerar om att ventilen skall motioneras för att hålla tätt längre...
Om jag gissar vidare så kanske den går att dra ut och ventilen då öppnar. Om du drar ut den och släpper tillbaka den några gånger kanske du lyckas "motionera" den så att den tätar bättre. Den ser inte direkt purung ut så det kan nog kanske vara värt att ta dit en rörmokare som får se över det hela. Han kanske även kan förklara lite mer om hur din anläggning fungerar och om det är något du bör tänka på.R roli skrev:
Klicka här för att svara