yonna
yonna: Vad är problemet - egentligen - idag? Hur mycket kostar idag uppvärmningen (frågan har ställts tidigare). Det verkar inte som om TS räknar med att långsiktigt bo kvar i huset. Visserligen är bättre värmeinstallation ett försäljningsargument men oftast inget man direkt tjänar på. Jag sålde mitt hus då det var dags att bl a byta värmesystem...
11 svar · 3,4k läst
·
P
Pontstone: Hej alla glada, I vårt hus så har vi en gammal radiator, i vilken luftningsnippel börjar bli rund i nyckelfattningen. Jag har letat efter en ny nippel, men det verkar svårfunnet. Har någon här något tips på var man kan få tag på en ny nippel? Nippeln är 18,4 mm lång. Gängan har 6,2 mm yttermått med stigning 1,0 mm. Stort tack på förhand! [bild] [bild]
0 svar · 1,2k läst
·
R
random_name: Jag har golvvärme från LK i två rum, ett 16 mm och ett mindre badrum med 12 mm. Kopplat till samma fördelare och det funkar. Dock inte lika stort system som du...
5 svar · 2,0k läst
pacman42
pacman42: [citat] Mycket intressant exempel. Så är det ju tyvärr. Att folk springer efter bidragen är ju dock välkänt i hela västvärlden...
20 svar · 4,4k läst
·
E
EPG: Det är i Småland så risken är väl inte överhängande men med tanke på att "våra kära" folkvalda gör allt vad de kan för att kraftförsörjningen i det här landet ska vara väderberoende så tror jag dessvärre bara att det är en tidsfråga innan vi kommer att få ett längre strömavbrott som kan pågå ett par dygn eller så och mest troligt den tiden på året när det är som
8 svar · 6,3k läst
L
lordi: [citat] Jag rekommenderar då att börja titta på en värmepumpslösning framöver. En elpanna funkar som ett provisorium, men energikostnaden blir ungefär samma som direktel.
4 svar · 1,2k läst
P
Per L: [citat] Som redan skrivits hjälper inga solceller om befintlig deklaration inte har någon el för uppvärmning eller fastighetsdrift. Många energiexperter bortser nog från fastighetselen i småhus även om det inte är korrekt. Vad som däremot hänt sedan 2018 är att beräkningsförutsättningarna ändrats. Tidigare viktades fjärrvärme med faktorn 1,0 och "godkänt" (d v s klass C) var
57 svar · 45,3k läst
·
F
Fluxor: [citat] Det har du rätt i, jag stirrade mig blind på instruktionen för fördelaren där man säger att det skall (nåja) kompletteras med ventiler.
4 svar · 2,9k läst
·
A
Amrich: Hej! Jag ska beställa kulvertrör. Det lutar åt Maxitherms PEX-kulvert som har isolering av polyuretan och en mantel av svart polyeten. Om jag nu mot förmodan inte hinner gräva ner den i år, klarar rullen att ligga kvar på ute under bar himmel med plastpåsar tejpade över ändarna över vintern med allt vad det innebär? Mvh Amrich
0 svar · 606 läst
W
wallejr: Tack. Fick mitt svar i detta inlägg: https://www.byggahus.se/forum/threads/raekna-ut-husets-energiklass-sjaelv-energideklaration.394022/ Hittade inte den tråden när jag sökte här på sidan först, men Googles sökning gjorde det :)
2 svar · 3,4k läst
R
rwkonsult: Lk pal universalrör A rir med isolering 25x3,5 är själva matningen. Övrigt cu22. Shunt sitter i pannrummet och inte i fördelarskåpen. Styrning via vp enbart. Mycket justeringar i början men golvvärmen är perfekt i alla tidigare utrymmen. Finns det en andrahands marknad för 3 år gammal shunt och cirk.pump?
5 svar · 1,7k läst
·
D
Derbyboy: Någon som vet om den vita färgen på Raychem SENZ WIFI touch och swipe golvvärmetermostat är samma som exxact-vit? alltså om jag monterat den i en dubbelrum tillsammans med ett uttag, är färgen på ramen och uttaget samma som på termostaten?
0 svar · 1,0k läst
P
Patmark: Jag ska lägga golvvärme på träbjälklag i ett badrum och i ett sovrum. Ledningarna till sovrummet (20 mm som resten av huset) behöver passera badrummet (som ska ha 12 mm). Det finns inget smidigt sätt att passera i bjälklaget, och att behöva gjuta på tjockare flytspackel för att täcka två slangar 20 mm i badrummet känns inte alls bra. Därför överväger jag att dra ledningarna i
0 svar · 976 läst
omdirigerad
omdirigerad: Bra och enkel idé. :)
8 svar · 1,7k läst
·
L
lordi: [citat] Japp, jag är säker. Det medföljer en instruktion med insatsen som beskriver förfarandet. https://www.purmo.com/public/prod/bcd2c0f2-6156-46c6-99cd-ddcde7354507/8780/8b61b8db424c618f0c4d66bdf6202c4c/sv-se-files-4820601-rev.pdf
3 svar · 1,9k läst
K
Ked: Tack för responsen så här långt. Jag är i slutfasen att besluta om en om- och tillbyggnad, som inkluderar ett nytt fönsterparti ca 3,6 meter brett från golv till tak. Nu har jag två elpaneler under fönstren. Dessa skall ersättas med lämplig golvvärme. Just nu lutar jag åt golvvärme i elslingor. Frågan är vilken konstruktion som kommer att vara effektivast ur värmesynpunkt. Ju
24 svar · 15,3k läst
·
Disneygrisen
Disneygrisen: [citat] Tackar!
2 svar · 1,8k läst
·
T
tarevarg: Jag skulle vilja få lite omdöme av er som har gasolkamin. Vilket märke ni har, var ni köpte, vad det kostade, var det värt? Hur de fungerar (motsvarar önskad värme) , förbrukning, tändning, flyttbarhet, livstid, kvalitet och allt ni har att komma med. Funderar på att köpa en som är värt, och utan elektricitet inblandad vid tändning. Bästa modell?
0 svar · 1,3k läst
T
t2ompa: Hej allihopa! Jag och sambon har installerat en begagnad janfire flex-a till den gamla Albin Ekonomi olje ved kombipannan som fanns i huset. Vi driver huset nu både med en luft-luftvärmepump, lite vedeldning och nu är tanken såklart att pellets ska göra livet ytterligare "enklare" eller iallafall billigare då elpatronerna tidigare har tuggat på när kylan är som värst. Min fråga är om
0 svar · 1,9k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Det är en stor anledning till att rörläggare har med sig en bärbar svets i bilen. Kalle Kulör
11 svar · 3,8k läst
·
A
ankaon: Inte än, måste riva vägg och golv före jag har nån bild….
2 svar · 857 läst
Huddingebo
Huddingebo: Kan bli så stundvis under den varma delen av året. Luften går åt fel väg ner i murstocken. Stänga spjäll hjälper/minskar risken.
8 svar · 3,5k läst
T
Tramsnamn: [citat] I mina ögon ser tyvärr allt det här konstigt ut:crysmile: Tilläggas ska att husets förre ägare dessutom har gjort ett försök att installera solvärme (enligt de som vet med alldeles för lite paneler) men kopplade aldrig in denna, men rören ska gå in i samma tank om jag har förstått det rätt. Ska gå ner igen strax och se om jag kan hitta på det du pratar om. Men borde inte
6 svar · 3,8k läst
·
G
glomde: [citat] Det är mellan hall och sovrum. En badrumsfläkt flyttar väl 50-100 kubikmeter per timme. Sovrummet är ca 80 kubik. Borde inte det räcka, eller tänker jag fel?
2 svar · 1,6k läst
Jonatan79
Jonatan79: Just hur du ska koppla vågar jag inte svara på men jag planerar samma upplägg i framtiden med cirkpump någonstans ;)
6 svar · 761 läst
D
Denzar: Nu vart det inte snyggt direkt så langar ingen bild :) Men körde sån 18mm koppling med röd plasthylsa och fulskarva med det jag hade, nipplar med lin osv. Jävla mek att få rätt vinklar och så.
5 svar · 1,3k läst
·
Disneygrisen
Disneygrisen: Var hittar jag en liknande termostat? Brickan som visar om man vrider till varmt eller kallt har försvunnit (se röd pil var den satt). Trött på att gissa mig fram. Elementet är väldigt litet och handratten också och jag hittar bara termostater/handrattar stora som bakpotatisar. Kommer se konstigt ut. Hittade en liten från Danfoss, men där sitter siffrorna på sidan av handratten
0 svar · 1,0k läst
·
P
proffsrik: Hej, Det som är kvar på badrumsrenovering i källare är att montera radiator. Då vi har bergvärme skulle vi nog behöva en dubbel panelradiator med en eller två konvektionsplåtar för att då tillräcklig värme. ( dvs typ 22 eller 21). Tänkt montering är enligt markering på bild ovan ett badkar. (Jag vet att det inte är optimalt, men det fanns ingen annan vettig placering) Nu har dock
0 svar · 830 läst
·
A
Anderzzon: Hur fungerar avluftaren på bilden..? Det händer inget när jag skruvar på den och den va helt igenkläggad med nåt vitt pulver. Har problem att mitt system tappar tryck och kuvertens laddpump inte fyller på slavtanken. Den står typ och maler som det vore massa luft I systemet. Öppnar jag övertrycksventilen pyser det jämt ut massa luft innan det till slut kommer vatten. Ibland får jag
0 svar · 974 läst
·
bobas
bobas: [citat] Tack så mycket för ett snabbt svar!
2 svar · 5,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.