61 789 läst ·
22 svar
62k läst
22 svar
Jula luftvärmepump. Billig men är den bra?
Ja det vill till att skiten inte fryser.electroluxaren skrev:
Jag håller INTE med dig. Vi är några kompisar som skaffat oss 3 st Qlima SC-JA2519 från Jula. De fungerar felfritt med hög COP/SCOP värmeeffektivitet OCH Wifi anslutning till Internetstyrning. Allt för 6.000:- Svårslaget!electroluxaren skrev:
Va kulN Nisken skrev:
Vad har ni mätt upp för SCOP resp COP och inte minst effekt?
Hur många timmar har de gått?
Jag har mätt min på landet i vinter, med hjälp av en jämförelse mellan uppvärmning antingen enbart med LVP´n ELLER enbart med en fläktkonvektor på golvet under LVP`n.electroluxaren skrev:
Vid jämförbara dagar med samma utomhus temperatur och vind och samma inomhustemperatur, mätt över ett dygn, säger mina Internetstyrda effektpluggar, som kan stänga av/slå på apparterna och mäta deras effekt och energiförbrukning individuellt, att LVP´n drar mellan 25-30% av effekten som dygnsmedelvärde, jämfört med fläktkonvektorn (med enbart elvärme). Vid utetemperaturen mellan + 5C och minus 8C för en måltemp inne på + 8C Effektiviteten verkar sjunka rätt snabbt under minus 10C ute dock. Jag har rätt lite mätdata för dessa fall, men det pekar på 40-50% för LVP´n, av vad fläktkonvektorn drar mellan minus 10 till minus 14C. Jag har inga data alls under minus 14 hittills.
Faktiskt tycks luftfuktigheten vara mest avgörande, då hög sådan ger fler avfrostningscykler! Således lägre energiförbrukning under ett dygn med -2 grader, än vid +1 grad eftersom vatteninnehållet per luftmängd som kan frysa till is i utedelens värmeväxlare är så mycket större vid +1 grad än vid -2 grader.
Att mina värden är lägre än COP-värden, beror nog på att dessa är uppmätta utan fläktar och trågvärme, samt utan verklighetens avfrostningscykler.
Denna pump har gått sedan i oktober 2020. Den sparar inga driftstimmar i pumpen. Men dess totala energiförbrukning är 434kWh från i oktober tills idag. Under de få dygn fläktkonvektorn varit inkopplad i stället för LVP´n för jämförelsedata, har den dragit 176kWh.
Jag är nöjd med pumpen, förutom att den server som app-leveratören tillhandahåller har legat nere ett par gånger, som värst 2 dygn, när jag inte kunde få kontakt med pumpen.
Tyvärr med det felaktiga app-meddelandet att mitt WiFi-närtverk var "för svag signalstyrka". Det vet jag var FEL, eftersom alla andra IOT-prylar i huset, som har en annan server som övervakar dem, fungerade felfritt under denna tid. Men pumpen forstatte göra sitt jobb oavsett att den förlorade kontakten med servern och min app, det kunde jag se på effektpluggen OCH en termometer via den andra leverantören av IOT-prylar.
Att LVP´n dessutom klarar strömavbrott och återstartar av sig själv med senast använda inställningar, har jag också testat (med av/på genom effektpluggen) det funkar!
Det enda jag saknar i appen är att den till skillnad från på panelen på innedelen INTE visar NÄR den kör avfrostning av utedelen. Det är ett data jag saknar...
Redigerat:
Riktig tanke. Men... nu spelar det ingen roll, eftersom både pluggen och min elmätare mot elleverantören INTE mäter reaktiv effekt/energi och jag således bara betalar för den icke reaktiva energin.electroluxaren skrev:
Men i framtiden när nästan alla hushåll har värmepumpar, lär vi nog få se elleverantörer som vill börja ta betalt för reaktiv effekt, det gör de ju redan för industrier.
Upp till 85 KUBIK-meterAnonymiserad 144342 skrev:Har en stuga på 60-70 m2.
Jula har nedsatt pris på modellen som räcker för 85 m2. Så den borde klara av jobbet utan jättestora problem. Gissar att man måste komplettera med element i vilket fall för utrymmen på övervåningen?
[länk]
vad har ni för erfarenheter av dom billigare luftvärmepumparna?
jag vill installera den själv. Och som jag förstått det får jag det och behöver inte köpa till några delar för installationen?
Låter den mer än en dyrare modell?
Det är ju två års garanti så om den pajar så gäller ju garantin.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden