Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en braskamin som synes på bilden.
Min fråga är, som ni ser på bilden så är det utsläpp på sidorna för värmen. Men jag skulle vilja skära upp ett rektangel hål ovanför den svarta krumeluren. Jag tänker så här, att nu står värmen uppe i det schaktet som är ovanför utsläppen och trycker. Skulle man öppna upp ett hål så måste värmen komma ut enklare och man får en bättre cirkulation på värmen? Eller tänker jag fel?
Inget bra då hamnar du säkert i rökgaskanalen i skorstenen, själva kaminen och den nedre delen har ett luftutrymme mellan baksida och tegel. På baksidan kamin sitter det flänsar som ska värma luft som ska gå in nertill och ut i gallren på sidorna. Det är säker några hål och utrymme under i botten på framsidan kaminen. I bland så är det en fläkt som suger i inifrån och ut, beroende på fabrikat och den som murat i kaminen. Det går att ta upp hål 100X100 mm på sidan och sätta en fläkt som blåser in, då får man täta hålen på framsidan. En nyckfullhet kan inträffa med en fläkt, kan bli bra svart runt utblåset när dom och annat ska gå runt. Hat du sett hur det ser ut på inblås på ventilationsdon i taket någonstans, samma fenomen blir här då.T Tohmmy skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är ett vanligt skorstensrör innanför, det är inte murat, bara för utseendeJ jonaserik skrev:Inget bra då hamnar du säkert i rökgaskanalen i skorstenen, själva kaminen och den nedre delen har ett luftutrymme mellan baksida och tegel. På baksidan kamin sitter det flänsar som ska värma luft som ska gå in nertill och ut i gallren på sidorna. Det är säker några hål och utrymme under i botten på framsidan kaminen. I bland så är det en fläkt som suger i inifrån och ut, beroende på fabrikat och den som murat i kaminen. Det går att ta upp hål 100X100 mm på sidan och sätta en fläkt som blåser in, då får man täta hålen på framsidan. En nyckfullhet kan inträffa med en fläkt, kan bli bra svart runt utblåset när dom och annat ska gå runt. Hat du sett hur det ser ut på inblås på ventilationsdon i taket någonstans, samma fenomen blir här då.
Är säkert någon isolering på röret genom schaktet med. Då är det ett schakt som börjar troligtvis strax ovanför dina galler på sidorna, tar du då upp ett hål så kommer luft att dra in där och åka upp med självdrag ut i himlen.
Såg det nu, då är det bara att lägga ner. Tack för hjälpenJ jonaserik skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden