Braskamin i vardagsrum med värmespridningsutsläpp på sidorna och dekor ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Har en braskamin som synes på bilden.
Min fråga är, som ni ser på bilden så är det utsläpp på sidorna för värmen. Men jag skulle vilja skära upp ett rektangel hål ovanför den svarta krumeluren. Jag tänker så här, att nu står värmen uppe i det schaktet som är ovanför utsläppen och trycker. Skulle man öppna upp ett hål så måste värmen komma ut enklare och man får en bättre cirkulation på värmen? Eller tänker jag fel?
 
Kolla hur rökgaserna leds och hur kanalerna för uppvärmningen leds.

Är det en inbygd kråka i sidan kanske?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Kolla hur rökgaserna leds och hur kanalerna för uppvärmningen leds.

Är det en inbygd kråka i sidan kanske?

/ATW
det leds ut genom ett skorstensrör, den är gjord av skivor, inget murat
 
T Tohmmy skrev:
vilja skära upp ett rektangel hål ovanför den svarta krumeluren.
Inget bra då hamnar du säkert i rökgaskanalen i skorstenen, själva kaminen och den nedre delen har ett luftutrymme mellan baksida och tegel. På baksidan kamin sitter det flänsar som ska värma luft som ska gå in nertill och ut i gallren på sidorna. Det är säker några hål och utrymme under i botten på framsidan kaminen. I bland så är det en fläkt som suger i inifrån och ut, beroende på fabrikat och den som murat i kaminen. Det går att ta upp hål 100X100 mm på sidan och sätta en fläkt som blåser in, då får man täta hålen på framsidan. En nyckfullhet kan inträffa med en fläkt, kan bli bra svart runt utblåset när dom och annat ska gå runt. Hat du sett hur det ser ut på inblås på ventilationsdon i taket någonstans, samma fenomen blir här då.
 
J jonaserik skrev:
Inget bra då hamnar du säkert i rökgaskanalen i skorstenen, själva kaminen och den nedre delen har ett luftutrymme mellan baksida och tegel. På baksidan kamin sitter det flänsar som ska värma luft som ska gå in nertill och ut i gallren på sidorna. Det är säker några hål och utrymme under i botten på framsidan kaminen. I bland så är det en fläkt som suger i inifrån och ut, beroende på fabrikat och den som murat i kaminen. Det går att ta upp hål 100X100 mm på sidan och sätta en fläkt som blåser in, då får man täta hålen på framsidan. En nyckfullhet kan inträffa med en fläkt, kan bli bra svart runt utblåset när dom och annat ska gå runt. Hat du sett hur det ser ut på inblås på ventilationsdon i taket någonstans, samma fenomen blir här då.
Det är ett vanligt skorstensrör innanför, det är inte murat, bara för utseende
 
En ny kamin med stålrör upp som skorsten då och en fuskis på utsidan som estetiskt tilltalande, då kan det gå, nästa fråga är det murat runt röret ända upp på tak eller är det en isolerat rör upp.
 
J jonaserik skrev:
En ny kamin med stålrör upp som skorsten då och en fuskis på utsidan som estetiskt tilltalande, då kan det gå, nästa fråga är det murat runt röret ända upp på tak eller är det en isolerat rör upp.[/QUOTE
Japp, en fuskis. Inget murat, på vinden är det ett gipsschakt
 
Är säkert någon isolering på röret genom schaktet med. Då är det ett schakt som börjar troligtvis strax ovanför dina galler på sidorna, tar du då upp ett hål så kommer luft att dra in där och åka upp med självdrag ut i himlen.
 
J jonaserik skrev:
Är säkert någon isolering på röret genom schaktet med. Då är det ett schakt som börjar troligtvis strax ovanför dina galler på sidorna, tar du då upp ett hål så kommer luft att dra in där och åka upp med självdrag ut i himlen.
Såg det nu, då är det bara att lägga ner. Tack för hjälpen
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.