Värme allmänt
guggen: [citat] Nej de finns fortfarande i viss utsträckning och även på tex amazon.se.
På Fritiden: Efter att ha snackat med golvvarmebutiken.se så är slutsatsen att det inte är aktuellt att lägga ner golvvärme. De rekommenderade mig att låta bli helt enkelt :D(y)
Juanito: Ja, den här firman är stor OCH har bra rykte. De fixar alla nya anläggningar i trakten. Har min egen mycket bra rörmokare på plats. Kan det vara så att företaget inte tillåter andra aktörer att lägga till ett nytt element? Eventuella garantiproblem?
Magu80: Hej, Jag skulle behöva koppla bort några element som sitter i en slinga som är utgrenad, och som sedan grenar sig. Jag skulle tro att man säger att det är en 1-rörsslinga, eftersom det går en slinga bort genom några element och sedan kommer tillbaka. Däremot är den slingan jag vill ta bort en "egen" slinga, som delar upp sig i två en-rörsslingor med 2 respektive 3 radiatorer på var
Lasrberglund: Håller med föregående talare. Kollat lufttrycket i ex-kärlet? Väldigt ofta tomt efter ca 5 år och ger skumma tryck-fel. (dock inte påfyllning men kan verka så.)
Lasrberglund: Nästan säker på att den inte passar rakt av. Anslutningen mot värmesidan verkar vara r15 eller r20 invg och bilden på rinkaby är utvg.
prototypen: Jag satte en branddörr på pannrummet och fick sedan veta att det inte behövs då det är en ytterdörr....... Det här är 15 år sedan så det kan vara annorlunda numera. Protte
Josth: Precis, det är en del som byter från fjärrvärme till bergvärme p.g.a. de årliga prishöjningarna på fjärrvärme. Vissa kommuner har relativt bra taxa medans andra höjer lite för mycket. T.ex. Luleå har bra taxa vad jag vet. Ni har ganska hög energiförbrukning på 25 MWh/år för ett 10 år gammalt även om det är i Norrbotten. Fungerar er F750 som den ska? Tänkte att ni borde haft
P-plats: Låter som en tallriksventil är vad jag bör satsa på... [bild]
ylven: Jag slog sönder min panna med slägga och bar ut den i bitar. Eftersom jag inte längre skulle använda det radiatorsystemet så kapade jag bara anslutningarna, men det hade gått lika bra att skruva av dem när jag slagit bort tillräckligt mycket runt om kring. https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-koekspanna.287773/
Zaps: Köpte en sådan förra sommaren. Var helt värdelös. Vanlig fläkt bättre, mobil AC ännu bättre!
Lasrberglund: Har ni alltså golvvärmen kopplad på vvcn???
ulrikf: Det kanske var för många frågor på en gång. Om vi börjar med placering av kylbafflar. Hur görs det bäst i ett så litet rum med snedtak? Se bifogad skiss. Går det att undvika drag vid skrivbordstolen, genom kylbaffelplacering hängande från snedtaket (33 graders vinkel)? Eller vertikal placering på motstående vägg? Med 200 W kyleffekt. [bild]
FredrikR: [citat] Gjordes lika i mitt fall, kärnborrades snett ner/ut.
Runnis: Det är väl inte många som har gått på semester ännu så installation borde hinnas med kan ja tycka.
Sprew: Hallå i stugan, nu är det min tur att starta en tråd efter lång tids läsande här på forumet. Jag har tagit bort en vägg för att öppna upp lite och behöver ta bort en radiator som är i vägen. Nu är problemet att jag inte riktigt vet hur jag ska brygga de två rören så att jag inte sätter stop i systemet. Just nu ser det ut så här enligt bild, hur går jag till väga? Jag vill ta
Fotografen: Solenergi är främst beroende av sol, som dessutom står tillräckligt högt. Så, behöver du värma huset perioden april-maj fram till kanske oktober fungerar det utmärkt. Behövs värme november-april fungerar det dåligt. Hur bra/dåligt beror på var i Sverige man befinner sig, samt husets och värmeanläggningens beskaffenhet. Ett hus i Skåne med golvvärme behöver mindre stöttning än
Lasrberglund: [citat] Skillnaden på dina raddar är att du har inbyggt koppel i thermopanelen. Svårt att hinna kapa och ansluta underifrån utan att radden blir onödigt hög.
camaro1969: okej det låter ju toppen! vattnet blev inte missfärgat eller så? då testar ja det iom att jag har en cirkpump redan :)
Spoz: Jag skulle tro att det räcker med en innedel. Dörrarna står öppet på dagen och då kyls rummen ner. På natten är dörrarna stängda men när inte solen ligger på så värms det inte upp så mycket. Det är vad jag tror, kan ha fel. Om inte nedervåningen är en källare så skulle jag sätta en innedel där också, eller en separat luftvärmepump. Man blir bortskämd med kylan på
lostinsweden: [citat] Skruva man in det så blir inte känselkroppen exponerad till VV så den förlängs inte mot KV. VV flöde förbi. Skruva man ut så blir hela känselkroppen exponerad till VV som gör att den trycka mot KV är min gissning.
Josth: I slutet av förra året höjdes faktorn till 1,8 för att straffa all uppvärmning som använder el inklusive värmepumpar. Jag skulle noga undersöka hur mycket som dragits bort för hushålls-el, elbil, förråd och garage. Sedan om area a-temp är korrekt framtagen i kalkylen. Boarean är en sak och a-temp en annan som kan skilja märkbart.
larsbj: [citat] Med vatteradiatorer och Vp får du mycket lägre energiförbrukning än med luft-lutf. Men det är troligt bättre ekonomi med en eller två luft-luft. Dock betydligt sämre comfort.
erik_qwerty: Ok, ja det är kanske logiskt när jag tänker efter. Det låter krångligt att tömma systemet, det är i källaren så jag antar att det måste tömmas helt. Men å andra sidan är det ju en lämpligt vald tid, sällan man behöver värmesystemet så lite som de här dagarna :) Hur gör man det rent praktiskt? Jag antar att det finns någon ventil på pannan jag kan öppna, och sen öppna
Anonymiserad 179226: Hej! Vad jag vet har vi fjärrvärme och gissar på att det som sitter inne hos mig är sekundären. Dessväre inga manometrar eller expansionskärl vid ''centralen'', om jag inte har ett på vinden. Skulle vilja få hjälp med att förstå hur detta fungerar och vad som är vad, samt om jag skulle kunna byta den korriderade kopplingen under vattenmätaren enbart genom att stänga av
Linnea86: [citat] Ja, vi har världens snällaste och hjälpsammaste grannar! Det där med frikyla låter som nått vi ska kolla upp, kör med kylklampar från frysen och kylmattor för hundar nu :rofl: tack igen för din input!
minimal: [citat] Tack. Och de går inte att smörja (eller något annat) så att de blir tysta(re)? Tänker att allt som låter brukar vara friktion i någon form.
prototypen: Granne fick slut på varmvatten så efter lite spolande och kännande på rören så hittar jag en tvättmaskin ansluten till en blandare med både kall och varmvattenkranen öppna så det spolade in kallvatten i varmvatten röret. För TS så kan det vara en blandare där backventilerna get upp. Protte
Fairlane: Jag har en DeLonghi PAC N90 ECO Silent, lite utanför ditt prisområde, men det finns mindre modeller i samma serie också. Den jag har klarar utan problem att få ner temperaturen i sovrummet trots att jag bara har en slang som jag slänger ut genom fönstret. Det fungerar, men inte lika bra som en riktigt luftkonditionering eller luftvärmepump. Förra sommaren installerade jag en
Magrand: Skaffa den här insatsen med M30x1, 5 så passarTado direkt utan adapter. https://www.rskdatabasen.se/kategori/vatten-varme/uppvarmningkyla/radiatorventiler-koppel/rot-ventiler/4810159-14