Hej alla!
En av golvvärmeslingorna i vårt garage frös sönder för några år sedan, visade sig att alla slingorna stod ”fullt öppna”, dvs att systemet aldrig trimmats in när huset byggdes och flödet blev då för lågt i ena garageslingan och den frös då sönder.

Det är inget större läckage men jag märkte det genom att trycket långsamt minska i systemet och lokaliserade det till just ena garageslingan med uteslutningsmetoden och den slingan är nu tömd och bortkopplad från systemet.

Jag har försökt lokalisera var läckan finns med hjälp av en värmekamera men har inte lyckats med det, känns lite bökigt att bila upp en flera meter lång sträcka i ett försök till att lokalisera skadan.

Det har egentligen inte varit något större problem, värmen i garaget tas om hand om andra golvhalvans slingor plus ett oljefyllt element.

Men…. Nu när hösten kommit så märker man återigen ett mindre problem med att den halvan av garaget inte har fungerande golvvärme, varmvattenrören från varmvattenberedaren ligger i just den golvhalvan och vintertid får man spola extra länge innan man får varmt vatten i kranarna inne i huset - går ju mer vatten på så sätt men det blir ju främst en del energiförluster också…

Jag började fundera på om det går att mata ned en klenare slang ner i den befintliga slingan och som då tar över uppvärmningen på den golvhalvan?

Finns det klenare sådana slangar? Och går det att mata in den? Man kanske kunde skarva ihop två sådana draglinor som man drar elkablar med och med den dra igenom slangen? Eller blåsa ett tunnare snöre genom slingan med tryckluft först…

Vad säger expertisen?

Tackar o bugar på förhand!
Rikard

Fast slangarna är rätt styva. Lär vara omöjligt att komma förbi första 180 graders böjen.

Redigerat:
K
Å andra sidan är slangarna helt släta innuti så att trycka i en 8 mm slang hade inte varit några problem (12mm är mer tveksamt). Frågan är hur värmeutbytet skulle bli när slangen ligger omgiven av luft i en golvvärmeslang.

• Gilla
rikard454 och 1 till
  • Laddar…
Det lär knappast bli någon bra värmeöverföring om du skulle lyckas få i någon tunn slang och med så liten dimension.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
ClasseClas
Jag tror inte heller det går att dra en ny slang i den befintliga. Kör en högre framledningstemperatur, stäng de andra slingorna och använd sedan igen en värmekamera för att reda ut var det felar. Det finns reparationssatser för att skarva golvvärmeslang. Ett annat sätt (kanske långsökt) är att trycksätta slingan med luft och sedan läcksöka med spray eller diskmedelslösning ovanpå betongplattan.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Å andra sidan är slangarna helt släta innuti så att trycka i en 8 mm slang hade inte varit några problem (12mm är mer tveksamt). Frågan är hur värmeutbytet skulle bli när slangen ligger omgiven av luft i en golvvärmeslang.
Så det finns åtta millimeter grova/tunna golvvärmeslangar också. Det kanske kunde vara möjligt att få dit en sådan.

Värmeutbytet blir ju garanterat sämre, men jag tänker att det är så liten luftvolym i hela slingan att den borde ju värmas upp efter ett antal timmar…

/Rikard

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag tror inte heller det går att dra en ny slang i den befintliga. Kör en högre framledningstemperatur, stäng de andra slingorna och använd sedan igen en värmekamera för att reda ut var det felar. Det finns reparationssatser för att skarva golvvärmeslang. Ett annat sätt (kanske långsökt) är att trycksätta slingan med luft och sedan läcksöka med spray eller diskmedelslösning ovanpå betongplattan.
Det är just det som man gjort, maximal framledningstemperatur och flöde men sen ändå misslyckats med att lokalisera läckan (som bevisligen finns i just den slingan).

Läckan är väldigt liten, tar ganska lång tid för trycket att sjunka…

Trycksätta och sedan försöka hitta läckaget ovanpå betongen var ju en annan variant.

/Rikard

Termisk bild av en golvvärmeinstallation med möjlig läckagepunkt, märkt av färgvariationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ClasseClas
Ok, låter tufft att lösa tyvärr. Andra alternativ är att cirkulera färgat vatten i hopp om att få en indikation.

• Gilla
rikard454
  • Laddar…
B
Om problemet är att det tar lång tid att få varmvatten I huset skulle jag antagligen ha skaffat en liten vvb (på kanske 5 liter) i huset, så ni får varmvatten snabbt. Eller skapa en vvc krets.

Har mycket svårt att tro att du kan få igenom en mindre slang i en större

• Gilla
rikard454
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.