Jag har en bergvärmepump som är kopplad till en acktank på 500 l. Uppvärmningen är med radiatorer, ett tvårörsystem med termostater på varje radiator. cirkulationspumpen till radiatorerna står på lägsta läget.

Problemet är att jag inte verkar ha något delta-t alls över radiatorerna! Framledning och retur till acktanken håller samma temperatur (ca 27 grader). Det gör att hela acktanken får samma temperatur, och att VPn aldrig startar (din vill starta vid typ 24 grader).

Jag fattar inte riktigt hur det kan bli så. Borde inte returen anta rumstemperaturen till slut?

Hm, jag har en teori nu. Elementet som är ställt varmast så att säga är det i lillgrabbens rum. Det verkar som att nästan hela flödet går genom det, så returen därifrån är varm, flödet blir väl för högt för att få ett vettigt delta-t även med cirkpumpen på lägsta läget.

Verkar det vettigt?

Om det är så så borde det ju lösa sig så fort det blir lite kallare, så att även de andra termostaterna börjar öppna lite.

Elementet i grabbens rum fungerar som en baypass, är det först i systemet så kommer varmt att gå tillbaka till tanken nästan direkt. Tar du ut värmen från tanken med en shunt och VP är bara en vattenkokare s.k ON/OFF.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.