I
När jag tittar på konstruktionen av kopplet här : https://assets.danfoss.com/documents/105161/AI000086446530sv-000101.pdf, tittar på hur det ser ut och hur det gamla troligen fungerar så får jag känslan av att det nya faktiskt är felvänt. På det gamla får man känslan av att flödet går in i det högra och går rakt upp?

Enligt Danfoss så blir det en tydlig skillnad i uppvärmningen av radiatorn om inte flödet går i rätt riktning.

Kopplet kostade 439 kr och enligt skissen ser det inte ut att vara vändbart? Så hur kan man lösa detta? Måste jag köpa nytt?

I
L lostinsweden skrev:
[länk]
MMA ett rörs fördelaren kostar inte så mycket. Jag hade provat med det först om du inte vill köpa hela kopplat
Fungerar MMA fördelare ihop med danfoss?

Tänkte jag får avvakta definitivt svar från tillverkaren men annars känns det som att jag får byta fördelaren som du säger. Det låter som det mest sanolika felet här, tråkigt bara att behöva tömma ut vattnet igen men tillslut ska det säkert bli bra.

I
Danfoss har svarat, de säger också att riktningen är fel och de har inget i sitt sortiment som kan lösa det. MMA har 2 möjliga lösningar, det är korskoppling som kostar 350 kr och bygger på höjden eller MMA fördelare 1-rörs för 190 kr.

Misstänker att det blir en MMA fördelare. Butiken lär ju inte ta tillbaka ett använt koppel även om det var de som plockade fram grejerna till mig.

I
Då var fördelaren bytt och det gick bra att kombinera fabrikaten. Jag förlorade ca 190 kr på att göra på detta vis men nu är det iallafall löst :

pX5TqwD.jpg

På fördelaren från MMA kan man se hur flödet går vilket gör det aningen tydligare.

Vilken skillnad det blev! Någon menade på att det inte spelade så stor roll i 1-rörs, i detta fallet gjorde de dock det, nu är hela radiatorn rejält varm.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Då var fördelaren bytt och det gick bra att kombinera fabrikaten. Jag förlorade ca 190 kr på att göra på detta vis men nu är det iallafall löst :

[bild]

På fördelaren från MMA kan man se hur flödet går vilket gör det aningen tydligare.

Vilken skillnad det blev! Någon menade på att det inte spelade så stor roll i 1-rörs, i detta fallet gjorde de dock det, nu är hela radiatorn rejält varm.
Ja men tänk hur mycket du tjänade genom att göra det själv!

I
L lostinsweden skrev:
Ja men tänk hur mycket du tjänade genom att göra det själv!
Ja absolut!, lärde mig dessutom en hel del om både rördragning och husets befintligs system. Behöver sätta ett par radiatorer till så kanske är det något man nu vågar göra själv.

Det jag möjligen inte gillar i bilden ovan är alla muttrar och extra rörstumpar för att gå från 16mm rör, hade man bara åkt till RinkabyRör istället för Hornbach så hade installationen varit både enklare och snabbare :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.