Byggahus.se

Gaspanna LVVP kalkyl?

1. P
    Medlem · 406 inlägg

Pettttter

Medlem
    Någon som har gjort en kostnadsjämförelse på att värma hus+vatten med gaspanna jämfört med LVVP och vill dela med sig av sin kalkyl?

Företagen som säljer värmepumpar påstår att man sparar 75% medans företagen som säljer gaspannor säger att det snarare handlar om 10% besparing i uppvärmningskostnader att byta bort gaspannan vilket inte hade betalat tillbaka på en 100k investering. Så, någon ljuger eller så finns det något i ekvationen som man kan ha olika uppfattningar om.

Någon som räknat?.

2. J
    Medlem · Stockholm · 3 647 inlägg

Josth

Medlem
    Kan räkna i NIBE's gamla dimensioneringsprogram och jämföra i kWh om du önskar. Var i landet står huset? Byggår? Förbrukning gas? Förbrukning el? Hur många personer i hushållet? Vad behövs det för framledningstemperatur i värmesystemet (radiatorerna) för att hålla 20-21°C inne när det är kallt på vintern?

3. P
    Medlem · 406 inlägg

Pettttter

Medlem
    Nibe säljer väl bara värmepumpar och inte gaspannor? Men om du kan få fram en rättvis jämförelse via deras program så hade det varit superschysst! Släng in standardvärden bara, den procentuella skillnaden i kostnad/uppvärmningseffekt borde väl bli ungefär samma oavsett vad man slänger in så länge man använder samma i båda?

4. J

Josth

Medlem
    Precis NIBE säljer inte gaspannor men deras dimensioneringsprogram är gjort så att man kan välja gaspanna som befintligt värmesystem och sedan välja olika typer av värmepumpar och få reda på hur stor besparingen blir i kWh och kr. Brukar bara använda kWh sedan räkna kr manuellt. NIBE utgår från gaspris 80 öre/kWh och det vet jag inte alls om det stämmer? Fimpar man gaspannan försvinner dessutom den fasta abonnemangskostnaden för gasnätet. Problemet med LVVP är att dess verkningsgrad ser helt olika ut beroende på utetemperaturen. Bor man i Visby blir det en helt annan besparing än i inre Norrland med vargavintrar. Med en gaspanna kan man också skicka ut en mycket hög temperatur till radiatorerna när det är som kallast på vintern. Då kan det hända att det blir för hög temperatur för LVVP som då i bästa fall går över till att bli en ren elpanna och energibesparingen blir inte alls den man tror. Man behöver veta ungefär vad det är man ska räkna på.

5. nimhed
    Medlem · Skåne · 2 889 inlägg

nimhed

Medlem
    Följer för att jag också är intresserad.

Du får gärna använda mina uppgifter för beräkningen om du vill
    Var i landet står huset? Malmö
    Byggår? 1932
    Förbrukning gas? ca 18500
    Förbrukning el? 4500-5000
    Hur många personer i hushållet? 5
    Vad behövs det för framledningstemperatur i värmesystemet (radiatorerna) för att hålla 20-21°C inne när det är kallt på vintern? Vet ej

6. P
    Medlem · 406 inlägg

Pettttter

Medlem
    Ok. Gaspriset verkar ligga runt 80 öre per kWh inklusive skatt.

Här kommer siffrorna.
    Var i landet står huset?: Malmö
    Byggår?: 1946
    Förbrukning gas?: 20000 kWh
    Förbrukning el?: ca 3000 kWh
    Hur många personer i hushållet?: 4

7. nimhed

nimhed

Medlem
    Tillräckligt likt :D

• Laddar…
  8. J

Josth

Medlem
    @nimhed: Ja Malmö har ett riktigt bra klimat för att luftvärmepumpar ska gå med hög verkningsgrad. Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT är -10,2°C enligt Boverkets tabell. När huset är byggt -32 har det förmodligen rejäla sektionsradiatorer med ganska grova värmerör så jag antar då att det räcker med 55°C framledningstemperatur vid DVUT. Får det då att en LVVP med bra prestanda och 100% energitäckning kommer att dra ca 4900 kWh el per år. Detta ökar elförbrukningen lika mycket,. Man måste veta sin rörliga elkostnad kr/kWh för att räkna om det till kronor. Försvinner gör alltså 18500 kWh gas och kostnaden för gasabonnemanget (åtminstone om man inte har gasspis?).

• Laddar…
  9. J

Josth

Medlem
    Blir väldigt likt det för nimhed. Får det till att LVVP behöver ca 5300 kWh el per år. 20000 kWh gas och kostnaden för gasabonnemanget försvinner. Är man osäker på sin rörliga elkostnad har jag sett att 1,30 kr/kWh ofta används som schablon i t.ex. energideklarationer men det kan nog skilja något beroende på var i landet det är.

10. J

Josth

Medlem
    Kan väl tillägga att det är bra att sätta en så kallad anliggningstermometer på utgående värmerör från pannan till värmesystemet så kan man följa framledningstemperaturen och skriva upp vad det är vid t.ex. 0°C, -5° och -10°C. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...arrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/

Ibland går det också att avläsa från pannans inställningar av värmekurvan om man kan se detta. Förhoppningsvis är den inställd så man har en jämn och lagom temperatur inne utan att termostaterna på t.ex. radiatorerna måste reglera mycket.

11. nimhed

nimhed

Medlem
    Då är det bara för mig och Peter (Petter?) att avgöra hur mycket vi tror på siffrorna. De är ju trots allt partiska.

Jag har lite svårt att tro på att jag skulle kunna värma upp hus och vatten med 4900 kWh. Jag ska ta ett snack med grannarna som redan bytt och kolla vad de har för elförbrukning/år

12. J

Josth

Medlem
    Ja prata gärna med grannarna som bytt. Det jag kommer fram till är att man måste se det långsiktigt på kanske 10 års sikt för att det ska löna sig när jag tittar på gaspriset hos Öresundskraft. Vet dock inte om de har gasnätet i Malmö.

Klimatet i Malmö är som sagt bra för luftvärmepumpar och enligt NIBE's kalkyl är årsvärmefaktorn 3,52, dvs stoppar man in 1 kWh el så får man 3,52 kWh värme i snitt över året. Då är det ändå en något gammal modell av LVVP jag räknar på. Finns nya toppmodeller med ännu något högre prestanda och som klarar ge upp till 65°C med kompressorn.

Det är också så att gaspannan antas ha en verkningsgrad på 90%, dvs 10% av energin i gasen försvinner i skorstenen. Värmepumpen måste alltså ersätta bara 90% av gasenergin.

• Laddar…
  13. P
    Medlem · 406 inlägg

Pettttter

Medlem
    Tack för hjälpen Josth! Det där med framledningstemperaturen har jag aldrig kollat närmre på. Är det just att få den att reglera med låg variation som är målet eller varför är det intressant att skriva upp vid olika temperaturer som du säger? Jag har faktiskt en sådan termometer på röret men jag har mest använt den till att se så det är liv i systemet inte noterat exakta värden.

Ja som den kloke malmöiten skriver så är det svårt att värdera sanningshalten i det hela när det kommer från ett luftvärmepumpsbolags kalkylator. Jag skulle kunna be mitt gaspanneföretag om en liknande beräkning så kan vi försöka bryta ner det hela.

• Laddar…
  14. J

Josth

Medlem
    Anledningen till intresset för framledningstemperaturen är att den avgör verkningsgraden på värmepumpar och att värmepumpar klarar heller inte för höga temperaturer jämfört med oljepannor, pellets, gaspannor, flispannor etc.

15. P
    Medlem · 406 inlägg

Pettttter

Medlem
    aha då är jag med. Det är faktiskt inte gamla tjocka rör och grova radiatorer hos mig utan lite halvböjliga rör med någon cm diameter och rätt moderna radiatorer. Gissar att allt drogs om på 70-talet och vissa radiatorer installerade vi förra året. Vet inte hur det påverkar gissningen på framledningstemperaturen?

Vi har en gaspanna från Milton så nu skrev jag till dom att jag funderar på om vi ska byta till ny gaspanna när nuvarande säckar ihop eller byta till LVVP som dom flesta grannar verkar göra. Bad dom om motsvarande kalkyl så blir väldigt intressant att se om jag nu får någon. Den blir ju lika vinklad eftersom dom inte säljer värmepumpar men ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.