Värme allmänt
Jasse64: [citat] Japp, ställdonet har spänning men det är styrningen som spökar. Ville vara säker så jag inte förstör något. Tackar! :)
Mikael 81: Jag har precis varit nere i pannrummet och gjort lite småändringar i rördragningen för värmeslingan till varmvattenberedaren (flyttat runt lite rör och kopplingar). Nu är jag klar att ta den slingan i drift igen, men funderar på om det finns något enkelt sätt att testa att jag fått alla kopplingar (gängat med lin och pasta) täta. Som jag förstår det görs en full provtryckning för
Demmpa: Är det bara att det visar ”för hög” temperatur eller är det i verkligheten ”för hög” temperatur? Om du hänger en traditionell termometer bredvid rumsgivarna vad visar termometern? Vad händer om du byter plats på de två som visar 28° & 22°?
BirgitS: [citat] Var finns det tilluft? Uppvärmningen bör ju vara i närheten av det så det inte blir kalldrag från tilluften. Storleken bör ju vara så att den ger i från sig lika mycket värme som den gamla (om den gav tillräckligt med värme).
Barky: Tackar alla för era inlägg, har varit guld värda
pdov: Nu är den nya S735 upplagd på Nibes hemsida: S735 - den intelligenta frånluftsvärmepumpen - NIBE
jonaserik: En sak till, att hålla på och springa upp och ner för att hålla tempen rätt i huset är ingen höjdare, ej heller bra för plånboken. Du ska skaffa en shuntautomat som reglerar på utetempen.
Avemo: Det går ofta att läsa i papperna till kaminer vilken verkningsgrad de har. Och normalt är det betydligt mer som kommer rummet tillgodo än som går upp i skorstenen.
Tjompo: [citat] Rent tekniskt gör dom båda sakerna samma sak. Avfuktaren värmer upp luften för att sen suga in den uppvärmda fuktmättade luft och gör om den till flytande media och iväg i ett avlopp eller snnan recipient. Mekaniskt ventilation ventilerar ut den uppvärmda fuktiga luften ut i det fria. Som svar på din fråga går det att köra dom båda då dom inte mot/samverkar varandra.
cpalm: [citat] Du kan till viss del renovera dem "på plats". Oftast är det packboxen (under den övre stora muttern) som kärvar och/eller läcker och den kan packas om utan att demontera hela ventilen. Det rinner en del vatten när man öppnar/rensar den, men ingen fontän. Och att putsa upp dem exteriört går ju också bra utan att demontera.
Demmpa: Ja, prova först att skruva bort själva termostaten och se/känn om det kommer värme. Men en termostat slutar sällan att sluta fungera helt, däremot blir de ”trögare”. Däremot är det ganska vanligt att själva ventilkäglan fastnar i stängt läge, efter att ha varit stängd hela sommaren. Motionera stiftet, eventuellt knacka på ventilhuset försiktigt men distinkt.
olofh: Skissar lite på en tillbyggnad men funderar på hur man drar fram värmen (vattenburen). Har golvvärme i resten av huset så skulle gärna ha det här med men tillbyggnaden hamnar längst bort i huset sett från var pannan sitter. funderar på om man kan låta rören först gå upp på vinden och sen ner i väggen till tillbyggnaden. Klarar ett system att cirkulera tillbaks returen eller
växelventil: [citat] Börja med dom lättast sakerna och ju varmare ditt system blir så vill det expandera mer och en säkerhetsventil som inte tätar helt kan vara lite lurigt. Det som är lite oroande är att trycket faller till 0.Du kan försöka känna på golvet efter rören om du känner någon temperaturförändring Du kan även göra påstricket genom att knyta en påse runt säkerhetsventilen med
sagan1: Det är löst gjorde inget annat än väntade,huset har varit bank och har ett bankvalv i betong med tung ståldörr och betongbjälklag och tegelfasad så värmetrögt och hinner inte med i början av kalla säsongen.
Demmpa: Vanlig klämringskoppling där klämringen byts ut mot Vatette Stål, https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-stal/product/fg0603891/vatette-stal-dy18x38 Eller gänga om rören med gängsnitt
Demmpa: Så fort skorstenen lämnar rummet där eldstaden finns så ska skorstenen vara helt isolerad.
Demmpa: Det är för att få rotation på luften. Jag, jag vet inte om det är tilluft/uteluft som kommer via nedre gallret, eller om det är för att få cirkulation på rumsluften. Det måste givetvis utredas vad gallret är till för.
flaesk: [citat] Tack för svar. Är det just mängden vatten som behöver vara större för en radiatorslinga? Faktumet blir inte bättre av att det kommer finnas cirkulationspumpar på vardera ände av kulverten? Är ett riktigt stort jobb att byta ut de ledningarna nu tyvärr..
HarryStem: [citat] Härligt att du fått ordning på det. Ändå rätt otroligt att den inbyggda termostaten va så sjukt dålig. Här är med runt 18g på morgonen men det är bara att elda på.
Demmpa: Vad är själva frågan? Vad är det för problem du vill åtgärda? Var på slingan sitter aktuella radiatorn? Vid större radiator så kommer efterföljande radiatorer att få lite lägre temperatur på inkommande vatten.
Dan Söderlund: [citat] Det blev två st ADAX Clea på black friday-rea. Superenkelt att installera med appen. Cred! Och att ändra temperaturen verkar funka, så här långt. Däremot har appen både buggar och ”sämre lösningar”, men inget som är en show stopper hittills. Får hålla tummarna för att de är lyhörda för feedback. Tack för alla svar!
fredagsdrinken: Nu är det klart så här kommer några bilder. Den gamla radiatorn flyttades från ovanvåningen, målades och sitter nu i köket: [bild] Så här ser det ut i källaren, tyvärr kom jag ut i väggen så jah fick bila upp lite där. I "framtiden" ska jag väl snygga till det med lite puts eller nåt. Som tur var fanns det en oanvänd T-koppling i stammen att koppla in sig på. Det gick faktiskt
jonaserik: OK är det ett element som sitter högst i huset. Då finns det nog inget annat att göra, vrida ut till fullt öppet, stänga av cirkpumpen, tappa ur tryck till noll på manometern sedan lossa muttern och packa om. Axeln som går in löper bara i tätningen så det går att packa om, Och fylla upp igen till ca 1 bar
Eriol067: Hej! Får inte riktigt ordning på det ändå. För att överhuvudtaget få någon värme till övervåningen måste jag nära nog strypa tillförseln till golvvärmen på nedervåningen helt (typ 0,3 på rattens skala från 0-6) Golvvärmepumpens inställningar är PP1 (se bild) [bild] Värmekurvan i undercentralen är på värde 16 med två graders offset uppåt (22 gr) enligt nedan. Ger ca 57
DTanner: [citat] Pumphuset är ca. 1x1x0.7 m och innehåller två hydropresser samt övrig utrustning, så just nu är det nog svårt.
BORNER: [citat] Tack! Men antar att man kan dra ned termostaterna i vindsrummen när de inte används? [citat]
addee: Kan inte riktigt se en anledning till att systemet här ska vara trögare än vad som behövs? Som det är nu så gissar jag 3-5minuter ändå behövs för att få upp flödet i rätt temp. Vad skulle 2-3min till göra för nytta för att flödet i denna krets inte går upp max direkt?