D
DTanner: [citat] Pumphuset är ca. 1x1x0.7 m och innehåller två hydropresser samt övrig utrustning, så just nu är det nog svårt.
6 svar · 1,8k läst
B
BORNER: [citat] Tack! Men antar att man kan dra ned termostaterna i vindsrummen när de inte används? [citat]
9 svar · 5,6k läst
·
A
addee: Kan inte riktigt se en anledning till att systemet här ska vara trögare än vad som behövs? Som det är nu så gissar jag 3-5minuter ändå behövs för att få upp flödet i rätt temp. Vad skulle 2-3min till göra för nytta för att flödet i denna krets inte går upp max direkt?
8 svar · 1,0k läst
·
jannekjuyckken
jannekjuyckken: Kanalerna är bakom gallret 6 tuber
5 svar · 1,2k läst
·
R
Rillehouse: [citat] Som jag förstår det så flyttar man kylan med airmove vilket trycker upp värmen.. måste ringa och kolla med de exakt hur det funkar.
36 svar · 6,6k läst
·
J
Jojin: Fick den att värma någorlunda, bergvärmen kommer imorgon så vi har klarat oss med den hjälp jag fick här.
19 svar · 2,4k läst
·
M
Macten: Vi håller på att byta ut vår befintliga braskamin mot en ny betydligt högre kamin. Inga konstigheter i sig, den gamla murstosen muras igen och jag börjar ta upp ett nytt hål där den nya murstosen ska placeras. Efter att ha borrat ett hål med en rejäl hålsåg och börjat plocka ut pluggen började det till min förvåning rinna ut lecakulor genom hålet så jag satte snabbt tillbaka den
0 svar · 1,4k läst
J
jespgrun: [citat] Radiatorvatten får du till och med skarva dolt! Passa på att lägga golvvärme eller dra nya :)
7 svar · 1,4k läst
·
J
Josth: Kanske en duo-modell med två innerdelar? En uppe och en nere. Då får man också bra kyla på sommaren när det är riktigt varmt.
1 svar · 689 läst
L
L A Axelsson: [citat] De oisolerade rören i taket som de röda och blå rören är anslutna till, gissar att de kommer från pannan som står till höger. Gärna en bild på hur de är anslutna till pannan. Vart tar samma rör vägen till vänster? Går det kranvatten eller elementvatten i rören? Finns det anslutningar i botten på beredaren?
9 svar · 1,2k läst
·
winqvist
winqvist: [citat] Bra att du tipsade om det. Finns hur mycket rör som helst i källaren och jag tycker jag känner igen att det kanske kan finnas nått filter (efter att googlat på hur de ser ut). Ska ner och kolla. Annars så låter det ju som en smart investering då systemet är gammalt. Tack!
17 svar · 2,0k läst
·
C
cdt: Okej! Tack för svar. Då kan jag kolla upp mer under morgondagen om jag får ordning på det!
8 svar · 1,4k läst
M
mekofix: Återkommer sent med svar på denna, hade stora problem länge med att försöka lufta systemet. Hade nästan gett upp, Men en dag blev det strömavbrott när pannan gick och allt stannade, då började det pysa i ventilen längst upp på acktanken och när allt startade igen var luften borta, helt tyst i systemet.
8 svar · 3,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Med en luftpåfyllare för bildäck.
9 svar · 2,5k läst
E
EyEr0n: [citat] Det betyder att den tål 50V mer än din gamla. Bara fördelar. Köp!
4 svar · 7,0k läst
·
S
SpringArne: [citat] Hej! Trycket tror jag är rätt bra, skickar in en bild på vad det är :D
2 svar · 1,5k läst
·
T
TommyC: Jag rekommenderar Purmo Calculator för dimensionering av rör och radiatorer. Jag skrev lite om det bl a här: https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensionering-roer-till-radiatorer.465929/#post-4885329 Jag rekommenderar starkt att beräkna systemet och inte bara följa gamla tumreglerna som i något vanligt exempel säger att max 1,5kW går att överföra via 15 mm rör. Det fungerar men kan
8 svar · 1,9k läst
K
Kalleball: [citat] 24v NO
4 svar · 1,3k läst
·
J
Josth: Vissa fabrikat har 5 års garanti men set har gått för lång tid även för detta. LG är inte kända för kvalitet på sina värmepumpar - tror knappast de säljs längre i Sverige. Välj ett annat kvalitetsfabrikat nästa gång.
1 svar · 2,3k läst
M
Mikael 81: [citat] Nej absolut - det jag funderar på är hur man ska tolka felbeskrivningen. För om även inkommande vatten är kallare kan man väl konstatera att det finns ett problem till någonstans?
12 svar · 3,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: 67024 = modell/artikelnummer. IP44 = IP-klassning, hur vatten & damtät den är. 24V 50/60Hz 3W = drivspänning AC, effektförbrukning. Normally closed = NC = normalt stängd = stängd vid spänningslös. https://www.vvsbutiken.nu/product.html/termotech-stalldon
26 svar · 4,2k läst
·
M
MrDizzy: [citat] Om det påverkar lönsamheten på solcellerna? Som alltid... det beror på ;) Minskar antalet kWh el ni behöver köpa in (med fjärrvärme lär det göra det ) så minskar ni taket på vad ni max kan sälja utan att tappa den statliga återbäringen på 60öre /kWh. Samtidigt minskar ni dessutom egenanvändningen så ni behöver sälja mer. Så det beror på hur stor marginal ni har i
11 svar · 1,4k läst
R
Ragha: Jag bytte termistorn i utegivaren på min IVT490. Det sitter ett litet kretskort där som inte är kopplat till något som jag tog bort. Fungerar utmärkt :-) Elfa Distrelec: NTC Thermistor, 4.7 kOhm, 5.5mm 301-71-530 10st 49.34
146 svar · 81,9k läst
·
T
Tjompo: [citat] När investeringen görs så är det inte många kronor extra för att få dom andra till moderna fräsch styrning. Antar att dom som är befintliga är äldre och ”kan” sjunga på sista versen.
12 svar · 928 läst
·
K
Kaf75: Ingen luft i elementen som är högsta punkten.
4 svar · 794 läst
·
M
Mikael 81: Är det likadana element uppe och nere? För att förhindra att det blir bastu på ovanvåningen behöver du väl bara vrida ner termostaten på de elementen? Men det är klart att det är bättre att få till injusteringen bättre istället.
3 svar · 678 läst
H
Hallerudsbo: Jag tog bort element i omgångar när jag renoverade hemma. Bara släppa och plugga. Jag stängde av cirk pump och bergvärmen. Sen släppte jag trycket i systemet till noll. Släppte elementet och dit med pluggarna. Det kom nästan inget vatten ut ur mina rör, bildas lite vaccum så det håller kvar vattnet i rören så man hinner plugga. Hade en handduk på golvet runt rören, den blev knappt
9 svar · 1,6k läst
·
Hanna85
Hanna85: Misstänkte att så var fallet, fick känslan av att dom köper tid med det otydliga svaret man fick. Nej inget missförstånd med elementen på övervåningen, vi har tom ringt in målaren i förtid för att hinna spackla måla den vägg där elementen sitter.
2 svar · 1,8k läst
arneri68
arneri68: [citat] Den praktiska vinsten är att elementet får en större värmeavgivande yta. Mer luft kommer i kontakt med värme och elementet behöver inte vara brännhett för att värma rummet.
32 svar · 6,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.